Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: System partyjny w USA
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VII. Rywalizacja o władzę.
Uczeń:
7) analizuje systemy partyjne w wybranych państwach demokratycznych (np. w Republice Francuskiej, Republice Federalnej Niemiec, Stanach Zjednoczonych Ameryki, Konfederacji Szwajcarskiej, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz Republice Włoskiej).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje system partyjny w USA;
omawia program Partii Demokratycznej i Partii Republikańskiej;
analizuje plusy i minusy systemu partyjnego w USA.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja za i przeciw;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”.
Faza wstępna
1. Wybrana osoba odczytuje temat lekcji: „System partyjny w USA”, na forum klasy formułowane są cele zajęć.
2. Uczniowie układają pytania, na które chcieliby uzyskać odpowiedź w trakcie zajęć.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają pytanie sformułowane podczas czytania tekstu w domu i na nie odpowiadają.
2. Wybrana osoba czyta polecenie z sekcji „Ilustracja interaktywna”. Po zapoznaniu się z multimedium uczniowie dzielą się na grupy i opracowują odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia je, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
3. Uczniowie przechodzą do dyskusji: „Partia Republikańska czy Partia Demokratyczna – program której z tych partii jest bardziej przekonujący dla młodych ludzi?”. Na koniec rozmowy wybrana osoba przedstawia wnioski. Uczniowie umieszczają je w ćwiczeniu 2 do multimedium.
4. Uczniowie zapoznają się z multimedium 2 – „Mapą interaktywną”. Następnie w parach wykonują do niego ćwiczenia. Odpowiedzi porównują między sobą. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia je, udzielając także uczniom informacji zwrotnej. Uczniowie podczas rozmowy oceniają system polityczny USA. Zwracają uwagę na jego wady i zalety. Na koniec rozmowy wybrana osoba przedstawia wnioski.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie czytają pytania sformułowane na początku lekcji i udzielają na nie odpowiedzi.
2. Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.
Praca domowa:
1. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
2. Uczniowie tworzą notatkę do lekcji.
Materiały pomocnicze:
Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Warszawa 2007.
Thomas E. Woods, Niepoprawna politycznie historia Stanów Zjednoczonych, Warszawa 2013.
Jill Lepore, My, naród, Poznań 2020.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Ilustracja interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.