Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Tradycyjne i nowoczesne technologie telekomunikacyjne w Polsce. Dynamika i trendy zmian w polskiej łączności

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

XII. Usługi: zróżnicowanie sektora usług, rola usług komunikacyjnych, edukacyjnych, finansowych i turystycznych oraz wymiany towarowej w rozwoju społeczno‑gospodarczym, rodzaje transportu, atrakcyjność regionów turystycznych świata.

Uczeń:

1) charakteryzuje zróżnicowanie sektora usługowego, analizuje jego strukturę w Polsce i innych wybranych państwach świata.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • podaje przykłady tradycyjnych i nowoczesnych technologii telekomunikacyjnych w Polsce,

  • omawia zmiany w polskiej łączności,

  • wyjaśnia główne tendencje zmian liczby użytkowników telefonii stacjonarnej, komórkowej i internetu w Polsce,

  • analizuje dynamikę zmian wybranych wskaźników dotyczących łączności w Polsce i w innych krajach europejskich.

Strategie nauczania: konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu)

Materiały pomocnicze

Dane GUS – Transport i łączność: stat.gov.pl (dostęp 25.03.2021).

Luchter B., Wrona J., Podstawy geografii społeczno‑ekonomicznej świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2018.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy).

  • Sprawdzenie zadania domowego.

  • Dialog z uczniami mający na celu podsumowanie ostatniej lekcji.

  • Przeczytanie przez uczniów wprowadzenia do e‑materiału i krótka dyskusja na ten temat.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na temat podziału łączności. W tym celu posiłkuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem części „Przeczytaj”.

  • W następnym etapie uczniowie pracują samodzielnie z częścią „Przeczytaj” i zapoznają się z treściami dotyczącymi zmiany roli poczty i firm kurierskich w Polsce. Po zakończonej pracy następuje klasowa dyskusja.

  • Następnie uczniowie, oglądając film edukacyjny, pracują w kilku grupach i wykonują polecenie do tego filmu (każda z grup zajmuje się inną formą telekomunikacji). Po zakończonej pracy następuje klasowa dyskusja na ten temat, uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy. Nad przebiegiem dyskusji i poprawnością wypowiedzi uczniów czuwa nauczyciel, wyjaśnia trudniejsze kwestie.

  • W kolejnym etapie uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne. Chętni uczniowie prezentują swoje odpowiedzi na forum klasy. Następuje klasowa dyskusja na ten temat. Nad jej przebiegiem czuwa nauczyciel.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  •  Praca pisemna na temat: „Nowoczesne technologie w administracji publicznej, przedsiębiorstwach i gospodarstwach domowych”. Praca domowa powinna być wykonana na podstawie zgromadzonych materiałów statystycznych.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny może posłużyć zarówno w trakcie lekcji (podczas pracy w grupach i w fazie podsumowującej) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej. Może zostać wykorzystany podczas zajęć poświęconych roli telekomunikacji w kształtowaniu się społeczeństwa informacyjnego (zakres rozszerzony: XII. 2).