Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Tradycyjne i nowoczesne technologie telekomunikacyjne w Polsce. Dynamika i trendy zmian w polskiej łączności
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
XII. Usługi: zróżnicowanie sektora usług, rola usług komunikacyjnych, edukacyjnych, finansowych i turystycznych oraz wymiany towarowej w rozwoju społeczno‑gospodarczym, rodzaje transportu, atrakcyjność regionów turystycznych świata.
Uczeń:
1) charakteryzuje zróżnicowanie sektora usługowego, analizuje jego strukturę w Polsce i innych wybranych państwach świata.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
podaje przykłady tradycyjnych i nowoczesnych technologii telekomunikacyjnych w Polsce,
omawia zmiany w polskiej łączności,
wyjaśnia główne tendencje zmian liczby użytkowników telefonii stacjonarnej, komórkowej i internetu w Polsce,
analizuje dynamikę zmian wybranych wskaźników dotyczących łączności w Polsce i w innych krajach europejskich.
Strategie nauczania: konektywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu)
Materiały pomocnicze
Dane GUS – Transport i łączność: stat.gov.pl (dostęp 25.03.2021).
Luchter B., Wrona J., Podstawy geografii społeczno‑ekonomicznej świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2018.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy).
Sprawdzenie zadania domowego.
Dialog z uczniami mający na celu podsumowanie ostatniej lekcji.
Przeczytanie przez uczniów wprowadzenia do e‑materiału i krótka dyskusja na ten temat.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na temat podziału łączności. W tym celu posiłkuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem części „Przeczytaj”.
W następnym etapie uczniowie pracują samodzielnie z częścią „Przeczytaj” i zapoznają się z treściami dotyczącymi zmiany roli poczty i firm kurierskich w Polsce. Po zakończonej pracy następuje klasowa dyskusja.
Następnie uczniowie, oglądając film edukacyjny, pracują w kilku grupach i wykonują polecenie do tego filmu (każda z grup zajmuje się inną formą telekomunikacji). Po zakończonej pracy następuje klasowa dyskusja na ten temat, uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy. Nad przebiegiem dyskusji i poprawnością wypowiedzi uczniów czuwa nauczyciel, wyjaśnia trudniejsze kwestie.
W kolejnym etapie uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne. Chętni uczniowie prezentują swoje odpowiedzi na forum klasy. Następuje klasowa dyskusja na ten temat. Nad jej przebiegiem czuwa nauczyciel.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Praca pisemna na temat: „Nowoczesne technologie w administracji publicznej, przedsiębiorstwach i gospodarstwach domowych”. Praca domowa powinna być wykonana na podstawie zgromadzonych materiałów statystycznych.
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny może posłużyć zarówno w trakcie lekcji (podczas pracy w grupach i w fazie podsumowującej) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej. Może zostać wykorzystany podczas zajęć poświęconych roli telekomunikacji w kształtowaniu się społeczeństwa informacyjnego (zakres rozszerzony: XII. 2).