Scenariusz

Autor

Learnetic

Temat zajęć

O algorytmach sortowania słów kilka

Grupa docelowa

II/Szkoła podstawowa 7‑8

Ogólny cel kształcenia

Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

2) myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

3) informatyczne (TSI kompetencje społeczeństwa informacyjnego);

4) umiejętność uczenia się;

6) inicjatywność i przedsiębiorczość;

Cele (szczegółowe) operacyjne

Uczeń:
a) dokonuje analizy problemu algorytmicznego, przeprowadza specyfikację algorytmu;
b) stosuje podejście algorytmiczne, porządkuje elementy (liczby, wyrazy) wykorzystując algorytm sortowania przez zliczanie oraz sortowania pozycyjnego;
c) przeprowadza dyskusję złożoności algorytmu, ocenia jego efektywność.

Metody/techniki kształcenia:

  • pogadanka

  • pokaz multimedialny

  • ćwiczenia

  • metoda problemowa

  • „burza mózgów”

Formy ogranizacji pracy:

  • indywidualna

  • grupowa

  • zbiorowa

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne.

  • Podanie tematu lekcji i omówienie jej przebiegu.

  • Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat algorytmów, zadaje pytania:

Co to znaczy sortować?

Jakie znasz przykłady z życia codziennego zbiorów posortowanych? (W odpowiedzi nop. książki telefoniczne, słowniki, książki w bibliotece)

Po co sortujemy informacje lub przedmioty? (w zbiorze uporządkowanym łatwiej znaleźć to, czego szukamy)

Faza realizacyjna

  • Uczniowie oglądają film „O algorytmach sortowania słów kilka”.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda grupa przygotowuje listę klasy (według kolejności z dziennika). Przy każdej osobie należy dopisać jej znak zodiaku. Zadanie każdej grupy polega na uporządkowaniu listy według kolejności znaków zodiaku w kalendarzu oraz przedstawienie kolejnych etapów sortowania przez zliczanie.

  • Grupy prezentują wyniki swojej pracy, porównują, czy otrzymane listy są posortowane tak samo.

  • Nauczyciel przypomina, na czym polega stabilność algorytmu sortowania. Jeśli sortowanie którejś z grup było niestabilne, zwraca na to uwagę.

  • Uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania interaktywne utrwalające wiadomości zdobyte w trakcie oglądania filmu.

  • Nauczyciel omawia wszystkie zadania, uczniowie podają odpowiedzi.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel inicjuje pogadankę w celu omówienia i utrwalenia zagadnień poruszonych w filmie: sortowanie, sortowanie przez zliczanie, sortowanie pozycyjne, algorytm działający w miejscu, algorytm stabilny.

1

Praca domowa

  • Uczniowie zapisują 12 (lub więcej) dat urodzenia członków swojej rodziny i przedstawiają kolejne etapy sortowania pozycyjnego (ze względu na dzień, miesiąc i rok).

m2ff23d724afb72f4_1511613753622_0

Metryczka

Tytuł

O algorytmach sortowania słów kilka

Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi

Brak

Przedmiot

Informatyka

Etap edukacyjny

II/Szkoła podstawowa 7‑8

Podstawa programowa

5. Uczeń:

1) wyjaśnia pojęcie algorytmu, podaje odpowiednie przykłady algorytmów rozwiązywania różnych problemów;

2) formułuje ścisły opis prostej sytuacji problemowej, analizuje ją i przedstawia rozwiązanie w postaci algorytmicznej;

4) opisuje sposób znajdowania wybranego elementu w zbiorze nieuporządkowanym i uporządkowanym.

Nowa podstawa programowa

I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów. Uczeń:

2) stosuje przy rozwiązywaniu problemów podstawowe algorytmy:

b) wyszukiwania i porządkowania: wyszukuje element w zbiorze uporządkowanym i nieuporządkowanym oraz porządkuje elementy w zbiorze metodą przez proste wybieranie i zliczanie;

Kompetencje kluczowe

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006, Kompetencje kluczowe:

2) myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

3) informatyczne (TSI kompetencje społeczeństwa informacyjnego);

4) umiejętność uczenia się;

6) inicjatywność i przedsiębiorczość;

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia

Po zapoznaniu się z e‑materiałem uczeń:

– dokonuje analizy problemu algorytmicznego, przeprowadza specyfikację algorytmu;

– stosuje podejście algorytmiczne, porządkuje elementy (liczby, wyrazy) wykorzystując algorytm sortowania przez zliczanie oraz sortowania pozycyjnego;

– przeprowadza dyskusję złożoności algorytmu, ocenia jego efektywność.

1

Powiązanie z e‑podręcznikiem

Brak