Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Co odbija lustro duszy? Nad wodą wielką i czystą... Adama Mickiewicza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
scharakteryzuje sposób widzenia przyrody przez romantyków;
rozpozna w tekście środki artystycznego wyrazu i omówi ich funkcje;
odczyta w utworze sensy uniwersalne.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
gadająca ściana.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Klasowe rozmowy. Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie: Co to znaczy, że utwór ma charakter alegoryczny? Jakie znacie przykłady takich utworów? Następnie prosi uczniów o powstanie. Młodzież spaceruje po klasie, wita się ze sobą. Na sygnał prowadzącego każdy znajduje partnera do rozmowy. Najpierw wypowiada się jedna osoba, potem druga. Konwersacje w parach trwają około dwóch minut. Na sygnał nauczyciela rozmówcy spacerują dalej i szukają kolejnych osób do rozmowy. Po trzech, czterech rundach następuje omówienie ćwiczenia.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi o odczytanie utworu z sekcji „Przeczytaj”. Wskazane osoby opisują sytuację liryczną przedstawioną w utworze następnie uczniowie wykonują ćwiczenia 1 i 3 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie rozmawiają o częściach tematycznych utworu.. Następnie wykonują ćwiczenie 2 z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel pyta uczniów, jakie środki artystycznego wyrazu oraz symbolikę dostrzegają w utworze Nad wodą wielką i czystą... Uczestnicy zajęć dobierają się w pracy i wykonują ćwiczenia 4‑6 z sekcji „Sprawdź się”.
Ćwiczenia 7 i 8 uczniowie wykonują w kilkuosobowych grupach. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel weryfikuje odpowiedzi uczniów.
Nauczyciel głośno odtwarza nagranie z sekcji „Audiobook”. Uczniowie prezentują swoje prace przygotowane w domu dotyczące postrzegania natury przez romantyków. Odnoszą to również do wysłuchanego tekstu.
Chętnie osoby mogą również wyjaśnić na podstawie nagrania i własnej wiedzy symboliczne znaczenia wody.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, korzystając z telefonów z dostępem do internetu, wybierają obraz, który ich zdaniem najlepiej koresponduje z utworem Nad wodą wielką i czystą... Uzasadniają wybór, formułując argumenty.
Gadająca ściana: Co sądzisz na temat dzisiejszej lekcji? Każdy z uczniów przed wyjściem z klasy zapisuje na tablicy krótką opinię na temat zajęć. Zamiast zdań mogą pojawić się symboliczne rysunki (np. emotikony).
Praca domowa:
Wyjaśnij, co utwór Nad wodą wielką i czystą... mówi o roli poety i twórczości poetyckiej.
Materiały pomocnicze:
A. Witkowska, Adam Mickiewicz, [w:] A. Witkowska, R. Przybylski, Romantyzm, Warszawa 2003.
Danuta Zamącińska, Ze studiów nad kompozycją wierszy lirycznych Mickiewicza, „Roczniki humanistyczne” 1960, nr 1.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.