Autor e‑materiału: Marcin Legeżyński

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: The Power of Wind / Moc wiatru

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.8, I.12, I.13, II.2, II.4, II.5, III.1, III.2, III.4, III.5, V.2, V.3, V.6, V.8, VII.4, VII.14, X, XI, XII, XIII

Poziom nauczania - podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K6] kompetencje obywatelskie

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z energią wiatrową.

  2. Uczeń potrafi określić możliwe sposoby wykorzystania energii wiatrowej w jego szkole, które następnie proponuje dyrektorowi w formie krótkiego listu.

  3. Uczeń potrafi przedyskutować wady i zalety morskiej farmy wiatrowej oraz przygotować program wycieczki szkolnej na taką farmę.

  4. Uczeń potrafi zredagować e‑mail do kolegi/koleżanki z zagranicy, w którym wyjaśnia, jak wykorzystuje energię wiatru.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat energii wiatrowej.

  2. Uczeń poszerza wiedzę na temat energii wiatrowej.

  3. Uczeń potrafi w opisać w języku obcym zalety energii wiatrowej.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z pierwszym akapitem tekstu The History and Future of Wind Power (Przeczytaj) i odpowiadają na pytanie nauczyciela: Why is it important to use alternative sources of energy?

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy – grupę A i grupę B. Grupie A przydziela fragment tekstu pt. Wind Energy In the Past, grupa B otrzymuje fragment How We Use the Wind Nowadays. Uczniowie czytają przydzielone im fragmenty tekstu, sprawdzają w słowniku niezrozumiałe wyrażenia, w przypadku problemów proszą nauczyciela o pomoc. Następnie układają pytania do swoich akapitów.

  3. Nauczyciel sprawdza poprawność pytań, po czym uczniowie łączą się w pary (uczeń A + uczeń B) i wymieniają się pytaniami. Uczeń A zapoznaje się z resztą tekstu i odpowiada na pytania otrzymane od kolegi/koleżanki, uczeń B postępuje identycznie.

  4. Uczniowie wracają do grup wyjściowych (grupa A i grupa B) i wspólnie ustalają ostateczne odpowiedzi na pytania drugiej grupy. Odpowiedzi prezentują na forum klasy.

  5. Uczniowie wykonują Exercise 23 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, przytaczając właściwe fragmenty tekstu. Opcjonalnie: uczniowie wykonują Exercise 45 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  6. Uczniowie wykonują w parach Exercise 6 (Przeczytaj). Najpierw wyszukują w tekście odpowiednie słownictwo, a następnie przystępują do realizacji zadania. Chętne osoby prezentują odpowiedzi na forum klasy.

  7. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  8. Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną i wykonują Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Uzasadniają odpowiedzi, odwołując się do ilustracji.

  9. Uczniowie wykonują Exercise 3, a następnie w parach Exercise 4 (Ilustracja interaktywna). Chętne osoby odczytują odpowiedzi na forum klasy.

Faza podsumowująca:

Uczniowie trzykrotnie dobierają się w pary – za każdym razem z inną osobą – i kolejno w każdej parze odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się). Na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Your family is eco‑conscious, so you have recently installed a wind turbine near your house. Write an email to a friend from England about using wind energy. In the email:

  • inform your friend when and why your family started to use wind energy;

  • inform your friend about the benefits of the wind energy in your house;

  • explain in what way wind energy benefits the environment;

  • encourage your friend to start using wind power.

Your answer should be 100–150 words long.

Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie tworzą mapę pojęć na podstawie tekstu oraz ilustracji interaktywnej z e‑materiału, w której uwzględniają kluczowe informacje na temat energii wiatrowej i słownictwo z nią związane (minimum 12 wyrazów/wyrażeń). Na następnej lekcji uczniowie będą w parach prezentować sobie swoje mapy.