Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.1.1
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Du siehst gut aus! / Dobrze wyglądasz!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cele ogólne lekcji:
Rozwijanie umiejętności opisywania wyglądu zewnętrznego.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
opowie o swoim wyglądzie zewnętrznym;
porówna wygląd osób;
opisze szczegółowo wygląd innych osób.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się
strategie kognitywne:
ćwiczenie (dźwięki, wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdania ze sobą,
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów,
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet.
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślamy się treści w języku niemieckim,
odgadywanie znaczeń za pomocą używania wskazówek i sugestii językowych, np. jeżeli przed jakimś niemieckim słowem znajduje się rodzajnik nieokreślony „eine”, oznacza to, że to słowo z pewnością jest rzeczownikiem w rodzaju żeńskim;
Metody/techniki nauczania:
Metody:
metoda podająca (opis);
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe).
Techniki i formy pracy:
wnioskowanie;
słuchanie i czytanie ze zrozumieniem;
tworzenie krótkich wypowiedzi pisemnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Na poprzedniej lekcji nauczyciel prosi, aby każdy z uczniów przyniósł zdjęcie portretowe dowolnej osoby. Ważne jest, aby na zdjęciu była dobrze widoczna twarz tej osoby.
Nauczyciel zapisuje na tablicy słowa: Haare, Augen, Gesicht, Ohren, Figur i prosi uczniów o podanie znanych im wyrazów określających te części twarzy/ciała. Zapisuje je na tablicy.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w parach i przyglądają się ilustracji do tekstu w sekcji Przeczytaj. Zanim przeczytają tekst, mają za zadanie wypełnienie tabelki z Übung 1. Następnie czytają tekst, porównują swoje propozycje rozwiązań z tekstem i je ewentualnie korygują. Uczniowie wykonują Übung 2 i 3 z części Przeczytaj oraz Aufgabe 1, 2, 3 z części Sprawdź się w celu utrwalenia słownictwa.
Nauczyciel inicjuje powstanie nowych par. Wykorzystuje w tym celu wyrazy z Aufgabe 4 w części Sprawdź się: Nauczyciel zapisuje słówka z ćwiczenia na osobnych karteczkach. Każdy uczeń losuje jedno słówko i ma za zadanie znalezienie osoby, która wylosowała słowo łączące się z jego słowem w parę.
W nowo powstałych parach uczniowie uzupełniają mapę pojęć. Na tej podstawie rozwiązują Übung 1 i 2.
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na występowanie przymiotnika w funkcji orzecznika i przydawki. Tłumaczy, że kiedy przymiotnik stoi przed rzeczownikiem, to otrzymuje końcówkę deklinacyjną. Jej forma zależy od rodzaju i liczby rzeczownika.
Zapisuje na tablicy przykłady zdań, np.: Sein Gesicht ist oval. Er hat ein ovales Gesicht. Seine Haare sind blond. Er hat blonde Haare.
Uczniowie wykonują Aufgabe 6 i 7 z części Sprawdź się.
Aby przygotować się do realizacji projektu w fazie podsumowującej, uczniowie wykonują Aufgabe 8 z części Sprawdź się: opisują dziewczynę na zdjęciu.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie nadal pracują w parach i wspólnie przygotowują opisy osób przedstawionych na przyniesionych przez nich zdjęciach.
Następnie zdjęcia i przygotowane do nich opisy leżą wymieszane na stole lub na podłodze. Zadanie uczniów polega na znalezieniu opisu pasującego do zdjęcia.
Propozycja alternatywna do projektu, np. kiedy lekcje odbywają się zdalnie: Uczeń opisuje wygląd zewnętrzny koleżanki/kolegi z klasy. Pozostałe osoby mają zgadnąć, o kogo chodzi. Uczeń, który odgadł to prawidłowo, jako następny opisuje kolejną osobę.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pisemnie Übung 3 z części Mapa pojęć: opisują swojego przyjaciela bądź przyjaciółkę.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
Mapa pojęć oferuje szeroki wachlarz zastosowań przed lekcją, w trakcie oraz po lekcji.
Przed lekcją: Uczniowie mogą wykorzystywać je jako bazę leksykalną (słowniczek);
W trakcie lekcji: słownictwo z mapy pojęć będzie pomocne w realizacji pracy projektowej (opisie osób);
Po lekcji: Mapa pojęć będzie pomocna w realizacji pracy domowej. Ponadto forma graficzna ułatwia skategoryzowanie i pogrupowanie słownictwa.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0