Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.1.1
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Walkowska
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Körperkult und Risiko / Kult ciała a ryzyko
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat operacji plastycznych i zabiegów kosmetycznych ze szczególnym uwzględnieniem ryzyk i możliwych powikłań.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
poznaje zagrożenia związane z ozdabianiem ciała tatuażami i kolczykami;
wyraża swoją opinię na temat operacji plastycznych oraz ozdabiania ciała tatuażami i kolczykami.
formułuje wpis na forum internetowe na temat korygowania wyglądu.
Cele motywacyjne:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się
strategie pamięciowe:
stosowanie mnemotechnik do zapamiętywania nowych wyrazów i ich znaczeń – używanie obrazu i dźwięku obok słów (używanie skojarzeń wzrokowych, stosowanie słów kluczowych, wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego);
strategie kognitywne:
stosowanie technik generatywnych do uświadamiania sobie struktury języka – zadawanie pytań, robienie notatek, powtarzanie zdań na głos;
stosowanie technik strukturalnych – wybierania najistotniejszych elementów, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia wyrazów i struktur w wypowiedziach ustnych i pisemnych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;
strategie społeczne:
zadawanie pytań osobom o oczekiwanych większych umiejętnościach językowych (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów),
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
podejście humanistyczne;
podejście komunikacyjne;
podająca: pogadanka, praca z tekstem, praca z nagraniem audio;
aktywizująca: burza mózgów;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w grupach,
ppraca parach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
zdjęcie osoby wykonującej tatuaż oraz osoby wykonującej piercing.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło: Die Schönheit i pyta uczniów: Ist Schönheit relativ? Was meint ihr? Chętni uczniowie wypowiadają się na forum klasy.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat operacji plastycznych przeprowadzanych na świecie i pyta: Was machen die Menschen, um schön auszusehen? Uczniowie udzielają odpowiedzi na ten temat. Pod hasłem Die Schönheit nauczyciel zapisuje na tablicy kolejne hasło: Die Schönheitsoperationen i pyta uczniów, np. Was korrigieren die Menschen durch die medizinischen Eingriffe? Was lassen sie sich in Praxen für ästhetische Chirurgie, in Piercing- oder Tattoostudios machen? Uczniowie udzielają odpowiedzi, a nauczyciel notuje na tablicy hasła z wypowiedzi uczniów, istotne dla realizacji tematu lekcji. Nauczyciel zapisuje je na tablicy w formie mapy pojęć.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z tytułami poszczególnych wpisów na forum internetowym (Tekst w części Przeczytaj) i pyta: Wovon handelt der Text? Was meint ihr? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie zapoznają się z tekstem w części Przeczytaj. W razie konieczności korzystają z dodatkowej pomocy, np. wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. W trakcie czytania uczniowie uzupełniają tekst wypowiedziami z Übung 1.
Nauczyciel pyta: Durch welche Begriffe sollten wir die Mindmap ergänzen? Jeśli uczniowie sami nie podadzą hasła Risiken, Folgen lub Nebenwirkungen, nauczyciel sam je dopisuje, a następnie prosi uczniów o podanie przykładów z tekstu.
Uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując do tego Übung 2 w części Przeczytaj. Uczniowie przyporządkowują na podstawie tekstu wypowiedzi do konkretnych osób.
Uczniowie dobierają się w pary i zapoznają się z Übung 3 w części Przeczytaj oraz z pomocniczymi zwrotami w Tipp. Uczniowie rozmawiają na temat wad operacji plastycznych. Każdy uczeń informuje kolegę/koleżankę, jakie jest jego zdanie na ten temat. Wybrani uczniowie prezentują swoją wypowiedź na forum klasy.
Nauczyciel zapisuje na tablicy kilka rzeczowników złożonych, które wystąpiły w tekście Przeczytaj, np. die Schönheitsoperationen, der Magenballon, der Tränensack, die Nasenkorrektur i pyta: Was haben die Wörter gemeinsam? Findet ihr etwas Charakteristisches an diesen Wörtern? Uczniowie wypowiadają się na forum klasy.
Następnie uczniowie zapoznają się z Tipp zur Grammatik.
Uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia treści Tipp zur Grammatik, wykorzystując do tego Aufgabe 5 w części Sprawdź się. Uczniowie tworzą z podanych wyrazów rzeczowniki złożone i tłumaczą te rzeczowniki na język polski.
Nauczyciel wyświetla zdjęcie przedstawiające osobę wykonującą tatuaż oraz zdjęcie osoby wykonującej piercing. Nauczyciel pyta uczniów: Wonach würdet ihr die Personen auf den Fotos fragen? Was würde euch interessieren? Uczniowie wypowiadają się na forum klasy.
Następnie uczniowie zapoznają się z nagraniem (Plik audio).
Nauczyciel sprawdza ogólne zrozumienie treści nagrania i pyta: Wurden in dem Interview ähnliche Fragen gestellt? Habt ihr Antworten auf eure Fragen bekommen? Was habt ihr erfahren? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie dobierają się w pary i wspólnie sprawdzają stopień zrozumienia treści nagrania, wykorzystując do tego Übung 1‑3 w części Plik audio. Uczniowie określają, które informacje zawierało nagranie, na podstawie treści nagrania podają wyrazy o podobnym znaczeniu do podanych, uzupełniają tekst. Praca w parach polega na porównaniu rozwiązań i omówieniu ewentualnych różnic.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie zwracają uwagę na mapę pojęć, zapisaną we wcześniejszej fazie lekcji. Podchodzą kolejno do tablicy i uzupełniają ją w dowolnym miejscu jednym wybranym przez siebie hasłem. Następnie formułują 1‑2 zdania z wybranymi hasłami z mapy pojęć.
Praca domowa
Uczniowie redagują wpis na forum internetowe na temat korygowania wyglądu (Aufgabe 8 z części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
Przed lekcją: na podstawie tytułu wywiadu uczniowie wyszukują informacji w internecie i przygotowują własne mapy pojęć do tematu.
W trakcie lekcji: uczniowie wcielają się w rolę kosmetyczki, tatuatora i klienta i na podstawie słownictwa oraz informacji zawartych w nagraniu przygotowują w parach dialogi W studiu tatuażu i piercingu.
Po lekcji: uczniowie wyszukują informacji na temat piercingu i tatuaży i przygotowują ulotki informacyjne w języku niemieckim na temat usług studia tatuażu i piercingu z uwzględnieniem informacji o możliwych powikłaniach dotyczących tatuaży oraz piercingu.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0