Numer e‑materiału: 3.4.1.1

Imię i nazwisko autora: Katarzyna Walkowska

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Körperkult und Risiko / Kult ciała a ryzyko

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się na temat operacji plastycznych i zabiegów kosmetycznych ze szczególnym uwzględnieniem ryzyk i możliwych powikłań.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, osobisty system wartości, autorytety);
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
8) przedstawia zalety i wady różnych rozwiązań;
10) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady);
11) stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze;
12) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
15) dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji.
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe;
15) dostosowuje styl wypowiedzi do odbiorcy.
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • poznaje zagrożenia związane z ozdabianiem ciała tatuażami i kolczykami;

  • wyraża swoją opinię na temat operacji plastycznych oraz ozdabiania ciała tatuażami i kolczykami.

  • formułuje wpis na forum internetowe na temat korygowania wyglądu.

Cele motywacyjne:

  • dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się

strategie pamięciowe:

  • stosowanie mnemotechnik do zapamiętywania nowych wyrazów i ich znaczeń – używanie obrazu i dźwięku obok słów (używanie skojarzeń wzrokowych, stosowanie słów kluczowych, wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego);

strategie kognitywne:

  • stosowanie technik generatywnych do uświadamiania sobie struktury języka – zadawanie pytań, robienie notatek, powtarzanie zdań na głos;

  • stosowanie technik strukturalnych – wybierania najistotniejszych elementów, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

strategie kompensacyjne:

  • odgadywanie znaczenia wyrazów i struktur w wypowiedziach ustnych i pisemnych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);

  • pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;

strategie społeczne:

  • zadawanie pytań osobom o oczekiwanych większych umiejętnościach językowych (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów),

  • współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).

Metody i formy nauczania:

  • podejście humanistyczne;

  • podejście komunikacyjne;

  • podająca: pogadanka, praca z tekstem, praca z nagraniem audio;

  • aktywizująca: burza mózgów;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • ppraca parach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • zdjęcie osoby wykonującej tatuaż oraz osoby wykonującej piercing.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło: Die Schönheit i pyta uczniów: Ist Schönheit relativ? Was meint ihr? Chętni uczniowie wypowiadają się na forum klasy.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat operacji plastycznych przeprowadzanych na świecie i pyta: Was machen die Menschen, um schön auszusehen? Uczniowie udzielają odpowiedzi na ten temat. Pod hasłem Die Schönheit nauczyciel zapisuje na tablicy kolejne hasło: Die Schönheitsoperationen i pyta uczniów, np. Was korrigieren die Menschen durch die medizinischen Eingriffe? Was lassen sie sich in Praxen für ästhetische Chirurgie, in Piercing- oder Tattoostudios machen? Uczniowie udzielają odpowiedzi, a nauczyciel notuje na tablicy hasła z wypowiedzi uczniów, istotne dla realizacji tematu lekcji. Nauczyciel zapisuje je na tablicy w formie mapy pojęć.

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z tytułami poszczególnych wpisów na forum internetowym (Tekst w części Przeczytaj) i pyta: Wovon handelt der Text? Was meint ihr? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem w części Przeczytaj. W razie konieczności korzystają z dodatkowej pomocy, np. wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. W trakcie czytania uczniowie uzupełniają tekst wypowiedziami z  Übung 1.

  • Nauczyciel pyta: Durch welche Begriffe sollten wir die Mindmap ergänzen? Jeśli uczniowie sami nie podadzą hasła Risiken, Folgen lub Nebenwirkungen, nauczyciel sam je dopisuje, a następnie prosi uczniów o podanie przykładów z tekstu.

  • Uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując do tego Übung 2 w części Przeczytaj. Uczniowie przyporządkowują na podstawie tekstu wypowiedzi do konkretnych osób.

  • Uczniowie dobierają się w pary i zapoznają się z Übung 3 w części Przeczytaj oraz z pomocniczymi zwrotami w Tipp. Uczniowie rozmawiają na temat wad operacji plastycznych. Każdy uczeń informuje kolegę/koleżankę, jakie jest jego zdanie na ten temat. Wybrani uczniowie prezentują swoją wypowiedź na forum klasy.

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy kilka rzeczowników złożonych, które wystąpiły w tekście Przeczytaj, np. die Schönheitsoperationen, der Magenballon, der Tränensack, die Nasenkorrektur i pyta: Was haben die Wörter gemeinsam? Findet ihr etwas Charakteristisches an diesen Wörtern? Uczniowie wypowiadają się na forum klasy.

  • Następnie uczniowie zapoznają się z Tipp zur Grammatik.

  • Uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia treści Tipp zur Grammatik, wykorzystując do tego Aufgabe 5 w części Sprawdź się. Uczniowie tworzą z podanych wyrazów rzeczowniki złożone i tłumaczą te rzeczowniki na język polski.

  • Nauczyciel wyświetla zdjęcie przedstawiające osobę wykonującą tatuaż oraz zdjęcie osoby wykonującej piercing. Nauczyciel pyta uczniów: Wonach würdet ihr die Personen auf den Fotos fragen? Was würde euch interessieren? Uczniowie wypowiadają się na forum klasy.

  • Następnie uczniowie zapoznają się z nagraniem (Plik audio).

  • Nauczyciel sprawdza ogólne zrozumienie treści nagrania i pyta: Wurden in dem Interview ähnliche Fragen gestellt? Habt ihr Antworten auf eure Fragen bekommen? Was habt ihr erfahren? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  • Uczniowie dobierają się w pary i wspólnie sprawdzają stopień zrozumienia treści nagrania, wykorzystując do tego Übung 1‑3 w części Plik audio. Uczniowie określają, które informacje zawierało nagranie, na podstawie treści nagrania podają wyrazy o podobnym znaczeniu do podanych, uzupełniają tekst. Praca w parach polega na porównaniu rozwiązań i omówieniu ewentualnych różnic.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie zwracają uwagę na mapę pojęć, zapisaną we wcześniejszej fazie lekcji. Podchodzą kolejno do tablicy i uzupełniają ją w dowolnym miejscu jednym wybranym przez siebie hasłem. Następnie formułują 1‑2 zdania z wybranymi hasłami z mapy pojęć.

Praca domowa

Uczniowie redagują wpis na forum internetowe na temat korygowania wyglądu (Aufgabe 8 z części Sprawdź się).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • Przed lekcją: na podstawie tytułu wywiadu uczniowie wyszukują informacji w internecie i przygotowują własne mapy pojęć do tematu.

  • W trakcie lekcji: uczniowie wcielają się w rolę kosmetyczki, tatuatora i klienta i na podstawie słownictwa oraz informacji zawartych w nagraniu przygotowują w parach dialogi W studiu tatuażu i piercingu.

  • Po lekcji: uczniowie wyszukują informacji na temat piercingu i tatuaży i przygotowują ulotki informacyjne w języku niemieckim na temat usług studia tatuażu i piercingu z uwzględnieniem informacji o możliwych powikłaniach dotyczących tatuaży oraz piercingu.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec