Dla nauczyciela
Autor: zespół autorski Contentplus.pl sp. z o.o.
Przedmiot: Informatyka
Temat: Wskaźniki, tablice dynamiczne i dynamiczna alokacja pamięci w języku Python
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz działanie zarządzania pamięcią w języku Python.
Zapiszesz przykład tablicy dynamicznej w języku Python.
Rozwiążesz ćwiczenia wymagające od ciebie wykorzystania tablic dynamicznych.
Przeanalizujesz problem dynamicznej alokacji pamięci w języku Python.
Zaimplementujesz programy w języku Python wykorzystujące techniki programowania dynamicznego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
oprogramowanie dla języka Python 3 (lub nowszej wersji), w tym PyCharm lub IDLE.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Wskaźniki, tablice dynamiczne i dynamiczna alokacja pamięci w języku Python”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wprowadza uczniów szczegółowo w temat lekcji i jej cele. Może posłużyć się wyświetloną na tablicy zawartością sekcji „Wprowadzenie”.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel wyświetla na tablicy zawartość sekcji „Przeczytaj”. Chętna lub wybrana osoba na forum klasy referuje najważniejsze informacje na podstawie lektury w domu. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia wypowiedź.
Praca z multimedium. Uczniowie analizują prezentację z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Uczniowie w czwórkach wykonują polecenia nr 2–3 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 1 z sekcji „Sprawdź się”. Chętne lub wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązania. Nauczyciel omawia je i odpowiada na ewentualne pytania.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia nr 2–3 z sekcji „Sprawdź się”. Po wykonaniu ćwiczenia następuje omówienie rozwiązania przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia z programowania w Python, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 4 z sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują polecenie nr 4 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Python 3 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania PyCharm lub IDLE.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Prezentacja multimedialna” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.