Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Rola bakterii w krążeniu materii
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Zidentyfikujesz grupy bakterii uczestniczące w obiegu materii.
Porównasz udział różnych bakterii w obiegu pierwiastków.
Objaśnisz rolę bakterii w krążeniu materii.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
gra dydaktyczna;
mapa myśli;
prezentacja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
arkusze papieru, flamastry.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Odwołanie do wcześniejszej wiedzy. Nauczyciel prosi o przypomnienie modelu obiegu pierwiastków w przyrodzie. Następnie pyta: „Jaką rolę w krążeniu materii odgrywają bakterie?”.
Faza realizacyjna:
Mapa myśli. Uczniowie, pracując w grupach czteroosobowych, tworzą mapy myśli przedstawiające grupy bakterii uczestniczące w obiegu materii, w oparciu o treści z sekcji „Przeczytaj”. Wybrane osoby przedstawiają na forum klasy mapę swojego zespołu, omawiając udział różnych bakterii w obiegu pierwiastków.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie nr 7 (w którym mają za zadanie wyjaśnić – na podstawie grafiki przedstawiającej obieg azotu w ekosystemie – jaką rolę odgrywają w nim bakterie azotowe, nitryfikacyjne i denitryfikacyjne) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie porównują swoje odpowiedzi z najbliżej siedzącymi sąsiadami. Nauczyciel w razie trudności naprowadza podopiecznych na właściwe rozwiązania lub wyjaśnia wątpliwości.
Praca z multimedium („Gra edukacyjna”). Uczniowie dzielą się na zespoły i rozwiązują pytania quizowe. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozwiązują polecenie nr 2 do gry edukacyjnej: „Ułóż pytanie quizowe dotyczące roli bakterii w krążeniu materii, a następnie daj je do rozwiązania swoim kolegom i koleżankom”.
Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 6 oraz 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
Nauczyciel może wykorzystać grę edukacyjną do podsumowania lekcji.