Dla nauczyciela
Autor: Sylwia Brawata
Przedmiot: biologia
Temat: Od komórek do tkanek, narządów i układów
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przedstawisz funkcje, które pełnią komórki w organizmach żywych.
Omówisz ogólną budowę i funkcję tkanek obecnych w organizmie człowieka.
Scharakteryzujesz funkcje pełnione przez układy narządów obecne u kręgowców.
Przedstawisz powiązania funkcjonalne pomiędzy układami narządów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
analiza grafiki interaktywnej;
praca z filmem;
mapa pojęć.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze papieru, flamastry.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi chętnych uczniów o wyjaśnienie pojęcia homeostazy organizmu i wskazanie czynników ją warunkujących. W razie potrzeby podaje etymologię tego terminu (hómoios – równy, jednakowy, stásis – stałość, stateczność) oraz zadaje pytania pomocnicze:
Co sprzyja utrzymywaniu przez organizm względnie stałych parametrów środowiska wewnętrznego?
Co powoduje, że organizm ma zdolność do samoodnawiania i samoregulacji?
Nauczyciel podsumowuje rozważania uczniów stwierdzeniem, że do utrzymania stabilnego środowiska wewnętrznego konieczne jest współdziałanie wszystkich części organizmu.
Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla film pt. „Od komórek do tkanek, narządów i układów”. Pyta uczniów, na czym polega hierarchiczność budowy organizmów, oraz prosi o zdefiniowanie pojęć: komórka, tkanka, narząd, układ narządów.
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Każdy zespół na podstawie informacji przedstawionych w filmie oraz tekstu zamieszczonego w sekcji „Przeczytaj” opracowuje inne zagadnienie w formie mapy pojęć:
grupa I – komórka jako najmniejsza zdolna do życia struktura i pełnione przez nią funkcje; najważniejsze cechy budowy komórki;
grupa II – tkanka nabłonkowa i mięśniowa (prążkowana oraz gładka), nerwowa, łączna;
grupa III – układ szkieletowy (kostny), mięśniowy, pokarmowy, oddechowy, nerwowy;
grupa IV – układ wydalniczy (moczowy), rozrodczy, krążenia, wewnątrzwydzielniczy (układ hormonalny, układ endokrynny), powłokowy.
Nauczyciel podkreśla, że uczniowie powinni na swoich mapach uwzględnić związek budowy poszczególnych struktur z pełnionymi funkcjami.
Przedstawiciele grup prezentują wyniki pracy. Nauczyciel ocenia mapy, wskazuje braki i koryguje ewentualne błędy.
Uczniowie, odnosząc się do swoich map pojęć, wskazują powiązania funkcjonalne pomiędzy narządami w obrębie układów oraz między komórkami, tkankami i narządami w obrębie organizmu. W razie trudności nauczyciel naprowadza uczniów na prawidłowy tok rozumowania.
Uczniowie, pracując w parach, analizują grafikę interaktywną przedstawiającą poszczególne typy nabłonków, a następnie wykonują odnoszące się do niej polecenia.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują polecenie nr 2 zamieszczone w sekcji „Film”. Chętne osoby prezentują swoje odpowiedzi.
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się…”.
Praca domowa:
Wyjaśnij, na czym polega hierarchiczność budowy organizmów oraz czemu służy (polecenie nr 1 w sekcji „Film”).
Materiały pomocnicze:
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
Uczniowie mogą wykorzystać film pt. „Od komórek do tkanek, narządów i układów” w celu przygotowania się do lekcji powtórkowej.