Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Elżbieta Kawecka |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jakie przyrządy pomiarowe stosuje się do pomiaru wielkości fizycznych? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wymagania przekrojowe. Uczeń Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | Concept mapping / mind mapping – tworzenie i wykorzystywanie map pojęciowych / map myśli. |
Metody nauczania: | Rozwiązywanie problemów, dyskusja. |
Formy zajęć: | Praca w parach |
Środki dydaktyczne: | Mapa pojęciowa „Jakie przyrządy pomiarowe stosuje się do pomiaru wielkości fizycznych?”, zestaw zadań interaktywnych. |
Materiały pomocnicze: | E‑materiały: Klasyfikacja przyrządów pomiarowych, Jak właściwie zaplanować eksperyment?, Co to jest rozdzielczość przyrządów pomiarowych?, Jakie mogą być źródła niepewności pomiarowych? |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Zaciekawienie: Pogadanka na temat nowoczesnych laboratoriów i przyrządów do pomiarów fizycznych. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy: - Jakie znasz przyrządy pomiarowe? - Podaj znane ci wielkości fizyczne i ich jednostki. - Jakie przyrządy pomiarowe są używane w laboratoriach fizycznych? | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 2‑osobowe (na przykład metodą losowania) i omawia sposób pracy z mapą pojęciową. Praca w parach: - Uczniowie oglądają i bawią się mapą pojęciową z klasyfikacją przyrządów do pomiarów wielkości fizycznych, rozwijając kolejne gałęzie. Po rozwinięciu wszystkich gałęzi uzupełniają brakujące nazwy przyrządów, korzystając z opisu w części III e‑materiału. - Uczniowie przyporządkowują podane przyrządy pomiarowe do różnych kategorii, tworząc odpowiednie połączenia. - Uczniowie rozwiązują zadania interaktywne nr: 1, 3 i 6. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w parach przeprowadzają dyskusję podsumowującą w oparciu o rozwiązanie zadań interaktywnych nr: 4 i 7. Nauczyciel obserwuje pracę uczniów, wspiera w realizacji zadania. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań interaktywnych nr: 2, 5, i 8. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Mapę pojęciową można wykorzystać podczas lekcji tak jak opisano w scenariuszu. Może być też samodzielnie wykorzystana przez uczniów po lekcji do przypomnienia, powtórzenia klasyfikacji przyrządów do pomiarów wielkości fizycznych. |