Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Paulina Rosiak
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Jak rozpoznawać minerały?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony.
Podstawa programowa:
V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna. Uczeń:
3) wyróżnia główne minerały skałotwórcze, klasyfikuje skały, przedstawia genezę skał magmowych, osadowych i przeobrażonych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne. Uczeń:
poznaje główne minerały skałotwórcze,
charakteryzuje cechy fizyczne minerałów,
wskazuje różnice we właściwościach minerałów,
przeprowadza badania cech minerału.
Strategie: konstruktywizm
Metody nauczania: praca w grupach z wykorzystaniem wirtualnego laboratorium
Formy zajęć: praca w grupach
Środki dydaktyczne: komputer z dostępem do internetu
Materiały pomocnicze: minerały ze skali twardości Mohsa
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć. Nauczyciel prosi uczniów o podanie nazw minerałów, które znają. Następnie, wspólnie z uczniami tworzy definicję słowa minerał. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z blokiem tekstowym, a następnie zadaje pytania: „jakie są cechy minerałów?”, „jakie są minerały skałotwórcze?”.
Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Jedna grupa przeprowadza doświadczenie w wirtualnym laboratorium na minerale nr 1, a grupa 2 na minerale numer 2. Nauczyciel określa czas potrzebny na wykonanie badań. Uczniowie korzystając z multimedium, przeprowadzają doświadczenia. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel prosi przedstawiciela grupy 1 o przedstawienie cech minerału 1. Następnie przedstawiciel drugiej grupy przedstawia cechy minerału 2. Grupy wymieniają się wnioskami. Uczniowie wykonują ćwiczenia z multimedium.
Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje pytania kontrolne, aby sprawdzić stopień opanowania materiału przez uczniów. Uczniowie wykonują również zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych.
Praca domowa
1. Na podstawie dostępnych źródeł podaj regiony Polski, w których możesz znaleźć minerały: ametysty, bursztyny, siarkę.
2. Wykonaj z e‑materiału polecenie nr 2 dotyczące badania soli kamiennej.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczeń może także samodzielnie przeprowadzić doświadczenie za pomocą wirtualnego laboratorium i sformułować wnioski.