Dla nauczyciela
Autor: Marzenna Śliwka
Przedmiot: Język polski
Temat: Oświecenie w literaturze i malarstwie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
wskaże, w jaki sposób epoka oświecenia kształtowała polski język literacki;
wymieni środki stylistyczne wykorzystywane w utworach z epoki;
wyjaśni, na czym polega heroikomiczność Monachomachii Krasickiego.
opisze dydaktyczne funkcje XVIII‑wiecznego malarstwa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
klasowe refleksje.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Oświecenie w literaturze i malarstwie” grupie uczestników zajęć. Prosi uczniów o przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie mają za zadanie przygotować przykłady z tekstów kultury oraz z życia ilustrujące zagadnienia związane z tematem lekcji.
Nauczyciel przygotowuje tyle kartek, ilu jest uczniów w klasie. Będą potrzebne do metody ewaluacyjnej, czyli klasowych refleksji. Należy pamiętać w ustalonych momentach lekcji, aby poprosić uczniów o zapis refleksji.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel rozdaje kartki i objaśnia, na czym będzie polegać pisanie klasowych refleksji: Co jakiś czas będziemy przerywać lekcję, aby uczestnicy lekcji mogli odpowiadać na pytania: Co było dla mnie ważne w ciągu ostatnich kilku, kilkunastu minut lekcji? Na co zwróciłem uwagę?
Prowadzący wyświetla na tablicy i przybliża uczniom temat zajęć. Następnie prosi uczniów, aby zgłosili swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.Nauczyciel prosi wskazaną (lub wybraną) osobę o odczytanie tematu lekcji wyświetlonego na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika. Następnie zadaje uczniom pytanie: co wiesz na ten temat? Prosi wybranego ucznia lub uczennicę o zapisywanie propozycji. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji efektów pracy w domu wybranych uczniów. Pozostali uczniowie zadają pytania prezentującym oraz uzupełniają informacje.
Praca z multimedium. Nauczyciel poleca, aby wybrany uczeń przeczytał polecenie z sekcji „Audiobook”: Po zapoznaniu się z audiobookiem napisz, na czym polega heroikomiczność Monachomachii Krasickiego.. Następnie prosi uczniów, aby podzielili się na grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
Klasowe refleksje. Zapis refleksji i podanie kartki w lewą stronę.
Uczniowie, na podstawie zebranego w domu materiału, podają na forum klasy własne przykłady ilustrujące poruszane w ćwiczeniach zagadnienia. Wspólna dyskusja nad trafnością i zastosowaniem przykładów.
Uczestnicy lekcji zapoznają się z tekstem Franciszka Karpińskiego Pieśń o Narodzeniu Pańskim. Wspólnie z nauczycielem:
- wypisują z tekstu antytezy,
- znajdują szyk przestawny i argumentują, czemu on służy w tym tekście.Klasowe refleksje. Zapis refleksji i podanie kartki w lewą stronę.
Uczniowie zapoznają się z materiałem z sekcji „Galeria interaktywna”. Omawiają rolę Marcella Bacciarellego jako nadwornego malarza Stanisława Augusta Poniatowskiego oraz wskazują obraz lub cykl obrazów Bacciarellego, który mógł pełnić istotną funkcję edukacyjną w społeczeństwie polskim w 2. połowie XVIII wieku.
Faza podsumowująca
Jeśli starczy czasu, nauczyciel wspólnie z uczniami omawia wiersz Balon. Wspólnie uzasadniają, że w wierszu Balon podmiot liryczny realizuje typowe dla epoki oświecenia cele moralistyczno‑wychowawcze. Wskazują również przykłady paralelizmu, wyliczenia, pytania retorycznego, apostrofy i określają ich funkcje.
BalonGdzie bystrym tylko orzeł polotem
Pierzchliwe pogania ptaki.
A gniewny JowiszJowisz ognistym grotem
Powietrzne przeszywa szlaki,Niezwykłych ludzi zuchwała para,
Zwalczywszy natury prawa,
Wznawia tor klęską sławny IkaraIkara
I na podniebiu już stawa.Nabrzmiały kruszców zgorzałym duchemkruszców zgorzałym duchem,
Krąg lekkiej przodkuje łodzi,
Los dla niej rudlemrudlem, nici łańcuchem,
Z wiatrami za pasy chodzi.Już im te złotą wyniosłe pychą
Mocarskich siedlisk ogromy
W gruzów nikczemnych potrząskęW gruzów nikczemnych potrząskę lichą
Wzrok przeistoczył poziomy.Król, wódz, senator, kmieć pracowity,
Czy rządzi, czy ryje ziemię,
W błahych się zlepkach czołga ukryty,
Jak drobne robaczków plemię.W strumyk dziecinnym palcem na stole
Z kilku kropel zakreślony,
Ledwo się sączy na tym padole
Nurt szumnej Wisły, zmieniony.Gminie, ku rzadkiej zbiegły zabawce,
Jakież ci cuda mózg kryśli?
Ty sobie roisz czary, latawcelatawce:
Filozof inaczej myśli.Choć się natura troistym grodzi
Ze stali murów opasem,
Rozum człowieczy wszędy przechodzi,
Niezłomny pracą i czasem.Tymi on wsparty, bory wędrownebory wędrowne
Burzliwym morzom poruczył,
Wydarł z otchałni kruszce kosztowne
I skakać głazy nauczyłskakać głazy nauczył.Zbywają dzikiej mocy żywioły
Pod jego dzielnym rozkazem,
Leniwe woda opuszcza doływoda opuszcza doły,
A góry ścielą się płazem.Tego się styru w pogodnej porze
Gdy ujął mężny SarmataSarmata,
Choć go opuścił i wiatr i zorze,
Już wolniej sobie polata.Wszystko zwyciężysz, łódko szlachetnałódko szlachetna,
Na ciosy przeciwne twarda;
Statek twój sława uwieczni świetna
Chlubniej niż podróż .
Klasowe refleksje. Nauczyciel prosi uczniów o zapisanie opinii o lekcji. Następnie zbiera kartki, które podczas zajęć przekazywali sobie uczniowie. Wszystkie umieszcza na tablicy, na której zapisany został tytuł: Klasowe refleksje. Jeden z uczniów czyta zapiski na kartkach. Wszyscy uczestnicy zajęć wyciągają wnioski.
Praca domowa:
Wymień i scharakteryzuj zabiegi językowo‑stylistyczne w Monachomachii.
Materiały pomocnicze:
J. Snopek, Oświecenie: szkic do portretu epoki, Warszawa 1999.
http://pamietnik‑literacki.pl/wp‑content/uploads/2020/06/5‑D%C4%85browski.pdf
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.