Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Charakterystyka środowiska przyrodniczego pasa pobrzeży
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa
Cele kształcenia
I. Wiedza geograficzna.
Rozumienie specjalistycznych pojęć i posługiwanie się terminami geograficznymi.
Rozszerzenie wiedzy niezbędnej do zrozumienia istoty zjawisk oraz charakteru i dynamiki procesów zachodzących w środowisku geograficznym w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej.
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
Analizowanie i wyjaśnianie zjawisk i procesów geograficznych oraz zróżnicowania przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego świata.
Formułowanie twierdzeń o prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska przyrodniczego i społeczno‑gospodarczego oraz wzajemnych zależności w systemie przyroda – człowiek – gospodarka.
Wykorzystywanie zdobytej wiedzy i umiejętności geograficznych w analizie i ocenie przemian przestrzeni geograficznej.
III. Kształtowanie postaw.
Rozwijanie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna.
Rozumienie pozautylitamych wartości elementów środowiska geograficznego i krajobrazów.
Treści nauczania
XIII. Związki między elementami środowiska przyrodniczego na wybranych obszarach Polski: gór, wyżyn, nizin, pojezierzy i pobrzeży.
Uczeń:
7) charakteryzuje zróżnicowanie rzeźby pobrzeża Bałtyku oraz porównuje cechy i wyjaśnia genezę wybrzeża niskiego i wysokiego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia polskie pobrzeża oraz wskazuje je na mapie,
wymienia typy wybrzeża polskiej części Morza Bałtyckiego,
charakteryzuje polskie pobrzeża,
ocenia wpływ poszczególnych czynników na kształtowanie wybrzeża.
Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca indywidualna
Środki dydaktyczne: e‑materiał, atlas, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze:
Kondracki J., Geografia regionalna Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Mapy regionalizacji fizycznogeograficznej Polski.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel dopełnia czynności organizacyjnych (powitanie, sprawdzenie obecności).
Sprawdzenie ewentualnego zadania domowego.
Przedstawienie celów lekcji.
Krótkie omówienie (przypomnienie) pojęć regionu fizycznogeograficznego, regionalizacja fizycznogeograficzna Polski – rozmowa, pytania, odpowiedzi.
Faza realizacyjna
Omówienie przez nauczyciela podziału fizycznogeograficznego pasa pobrzeży, typów krajobrazu, cech charakterystycznych środowiska/krajobrazu poszczególnych makroregionów fizycznogeograficznych – równoległe wyświetlanie na ekranie schematów, zdjęć ilustrujących omawiane treści (np. granice mezoregionów na tle mapy hipsometrycznej, fotografie dokumentujące różne formy rzeźby terenu, schemat rozwoju pasa wydmowego itp.).
Prośba do uczniów o sporządzanie notatek dotyczących cech charakterystycznych środowiska pobrzeży i poszczególnych makroregionów.
Po zakończonej prezentacji następuje przedstawienie przez wybranych uczniów zestawu wspólnych cech środowiska/krajobrazu pobrzeży i indywidualnych, wyróżniających cech poszczególnych makroregionów – dyskusja z udziałem wszystkich uczniów.
Zaprezentowanie uczniom grafiki interaktywnej w celu weryfikacji sformułowanych wniosków, wyjaśnienie wątpliwości i usystematyzowania dotychczasowej wiedzy.
Podsumowanie prezentowanych treści mające na celu określenie charakterystycznych cech środowiska/krajobrazu pobrzeży i poszczególnych makroregionów.
Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji i prezentacji.
Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału i ich sprawdzenie.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Wykonaj ćwiczenia i zapoznaj się z pozostałymi tekstami oraz grafikami zawartymi w e‑materiale.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może być wykorzystana w czasie lekcji dotyczącej pasowości krajobrazowej Polski.