Dla nauczyciela
Autor: Sebastian Rajewicz
Przedmiot: historia
Temat: Śmierć Stalina i walka o władzę w ZSRS
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
zakres podstawowy
LI. Świat po II wojnie światowej. Początek zimnej wojny.
Uczeń:
8) charakteryzuje zmiany w ZSRS po śmierci Stalina;
Wiodące kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
Cele operacyjne:
Uczeń:
porównuje reakcje ludzi na śmierć Stalina;
charakteryzuje reformy Berii i Malenkowa;
opisuje okoliczności dojścia do władzy Chruszczowa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka,
wykład,
praca pod kierunkiem z tekstem źródłowym i materiałami multimedialnymi,
analiza SWOT.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi o wyjaśnienie, na czym polegał kult jednostki w ZSRS, oraz opisanie pozycji Stalina w państwie. Prosi o wskazanie filarów władzy Stalina, nakierowuje uczniów na rolę strachu (czystki, aparat represji, GUŁag etc.).
Nauczyciel przedstawia cel lekcji: omówienie konsekwencji śmierci Stalina dla polityki ZSRS do czasu objęcia władzy przez Chruszczowa w 1955 r.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel pyta uczniów o przypuszczalne konsekwencje śmierci człowieka, który miał tak wielki wpływ na funkcjonowanie państwa. Prosi o próbę opisania możliwych reakcji mieszkańców ZSRS (ewentualnie także państw satelickich) na wieść o śmierci Stalina. Najlepiej w formie analizy SWOT: prosi uczniów o podanie przypuszczalnych zagrożeń i szans związanych ze śmiercią dyktatora.
Nauczyciel odtwarza uczniom audiobook. Wcześniej prosi jednego z nich (wskazaną osobę lub ochotnika) o przeczytanie polecenia 1, nad którym będzie się toczyć dyskusja. Omawia z uczniami wybrane typy zachowań.
Następnie prosi uczniów o wymienienie poznanych na wcześniejszych lekcjach bliskich współpracowników Stalina i próbę przewidzenia ich reakcji na jego śmierć (walka o władzę). Wyświetla grafikę „Kolektywne przywództwo”. Na podstawie informacji o pełnionych przez polityków funkcjach prosi uczniów o rozstrzygnięcie, który z nich miał największą szansę na zwycięstwo.
Prowadzący prosi o przeczytanie tekstu źródłowego i wskazanie kierunku reform, które zostały wprowadzone po śmierci Stalina. Tekst źródłowy: Słowa Berii do Michaiła Cziaureliego, urzędowego reżysera i ulubieńca Stalina, kiedy ten oświadczył mu, że ukończył nowy scenariusz o Stalinie: „Zapomnij o tym śmieciu! Stalin był łajdakiem, draniem, tyranem! Przez niego żyliśmy w strachu! Sterroryzował cały naród! Jego władza opierała się tylko na strachu! Dzięki Bogu pozbyliśmy się go!”.
Praca w parach: uczniowie rozmawiają między sobą o tym, jakie reformy mogło przeprowadzić kolektywne kierownictwo, aby złagodzić politykę terroru. Następnie wybrane osoby podają przykłady na forum klasy, które zapisywane są przez wskazaną osobę lub ochotnika. Później nauczyciel opowiada o reformach Berii, nawiązując do wypowiedzi uczniów. Na końcu zadaje pytanie: Dlaczego największy sowiecki oprawca, szef NKWD, był najpilniejszym orędownikiem destalinizacji?
Po krótkim wykładzie na temat reform Berii nauczyciel prosi uczniów o odpowiedź, które z reform mogły nie podobać się innym towarzyszom partyjnym i dlaczego. Następnie prosi o wykonanie ćwiczenia 8, które dotyczy tej tematyki. Udziela uczniom informacji zwrotnej.
Nauczyciel prosi uczniów o możliwe sposoby rozwiązania „problemu Berii” przez kolegów partyjnych. Następnie przedstawia okoliczności śmierci Berii, pytając uczniów o możliwych sojuszników zamachowców (wskazując na nienawiść NKWD i armii – rola Żukowa) oraz dojścia Chruszczowa do władzy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wprowadza pojęcie odwilży i prosi uczniów o wyjaśnienie, dlaczego tym określeniem nazwano politykę łagodzenia reżimu komunistycznego, z czym się kojarzy to słowo?
Następnie prosi o porównanie sytuacji w ZSRS w roku 1953 (w chwili śmierci Stalina) i w roku 1955 (w chwili objęcia władzy przez Chruszczowa). Jak zmienił się reżim?
Nauczyciel prosi uczniów o ocenę pracy swojej i pozostałych uczniów. Udziela im także informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Dla wszystkich: wykonaj pozostałe ćwiczenia zamieszczone w e‑materiale. Dla chętnych: obejrzyj komedię Śmierć Stalina z 2017 r. i opisz przynajmniej trzy nieścisłości historyczne.
Materiały pomocnicze:
J. Rubenstein, Ostatnie dni Stalina, tłum. J. Skowroński, Warszawa 2017.
W. Taubman, Chruszczow. Człowiek i epoka, tłum. Ł. Witczak, Wrocław 2012.
F. Thom, Beria. Oprawca bez skazy, K. Antkowiak, Warszawa 2016.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook może być wykorzystany przez ucznia do samodzielnego porównania reakcji mieszkańców na śmierć Stalina w ZSRS i PRL w ramach pracy domowej.