Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Elementy wybrzeża płaskiego

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wiedza geograficzna.

1. Poznawanie terminologii geograficznej.

3. Poznanie zróżnicowania środowiska geograficznego, głównych zjawisk i procesów geograficznych oraz ich uwarunkowań i konsekwencji.

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.

4. Formułowanie twierdzeń o podstawowych prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska geograficznego.

III. Kształtowanie postaw.

1. Rozwijanie zainteresowań geograficznych, budzenie ciekawości świata.

2. Docenianie znaczenia wiedzy geograficznej w poznawaniu i kształtowaniu przestrzeni geograficznej.

Treści nauczania

V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.

Uczeń:

3) charakteryzuje główne procesy zewnętrzne modelujące powierzchnię Ziemi (erozja, transport, akumulacja) oraz skutki rzeźbotwórczej działalności rzek, wiatru, lodowców, lądolodu i mórz oraz wietrzenia.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest wybrzeże płaskie,

  • wyróżnia elementy wybrzeża płaskiego,

  • identyfikuje elementy wybrzeża płaskiego i określa ich genezę.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Formy zajęć: praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, atlas, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy, zdjęcia ukazujące różne typy wybrzeża płaskiego

Materiały pomocnicze

Jaroszewski W., Marks L., Radomski A., Słownik geologii dynamicznej, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1985.

Mizerski W., Sylwestrzak H., Słownik geologiczny. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu lekcji poprzez krótkie przypomnienie/omówienie procesów powstawania wybrzeży wysokich i niskich (płaskich) oraz określenie różnic między nimi.

Faza realizacyjna

  • Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest rozpoznawanie poszczególnych elementów wybrzeża płaskiego i określanie ich genezy.

  • Pogadanka nauczyciela ilustrowana prezentacją multimedialną na temat różnych typów wybrzeża płaskiego, form występujących na ich obszarze, cech charakterystycznych, genezy i miejsc występowania; podczas pogadanki uczniowie prowadzą notatki, koncentrując się na charakterystycznych cechach form wybrzeża płaskiego i ich genezie (alternatywnie uczniowie mogą wypełniać przygotowaną przez nauczyciela kartę pracy porządkującą informacje).

  • Uczniowie porządkują notatki oraz zapoznają się z grafikami i klasyfikacją wybrzeży płaskich zamieszczoną w e‑materiale.

  • Prezentacja zdjęć różnych typów wybrzeża płaskiego i występujących w ich granicach form – uczniowie samodzielnie rozpoznają je i określają ich genezę; wskazani przez nauczyciela uczniowie przedstawiają ustnie swoje spostrzeżenia na forum klasy; nauczyciel i pozostali uczniowie kontrolują poprawność wypowiedzi.

  • Prezentacja grafiki interaktywnej z e‑materiału w celu utrwalenia nowej wiedzy – uczniowie uzupełniają zamieszczoną w grafice charakterystykę poszczególnych typów wybrzeża płaskiego i charakterystycznych dla nich form informacjami z prezentacji nauczyciela i tekstu e‑materiału, przedstawiają genezę, wykonują polecenie do grafiki interaktywnej.

  • Syntetyczne podsumowanie treści prezentowanych podczas lekcji poprzez wykazanie najważniejszych związków przyczynowo‑skutkowych między procesami kształtującymi wybrzeże płaskie a formami powstającymi w efekcie ich działania.

  • Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie odpowiedzi przez uczniów.

  • Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.

Praca domowa

  • Dokończenie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Zapoznanie się z pozostałymi informacjami z e‑materiału.

  • Praca pisemna – przeanalizuj cechy wybrzeża Morza Bałtyckiego, zaznacz linią na mapie konturowej miejsca występowania wybrzeży płaskich, scharakteryzuj wybrane wybrzeże pod względem genezy i występujących form.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Zawarta w e‑materiale grafika interaktywna może być wykorzystana do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego litosfery (zakres podstawowy: V). Będzie przydatna także podczas zróżnicowanych tematycznie lekcji dotyczących zagadnień oceanograficznych i charakterystyki fizycznogeograficznej pasa pobrzeży w Polsce i na świecie (zakres rozszerzony: XIII. 7).