Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Autor: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat: Cechy gospodarki opartej na wiedzy

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

cele kształcenia – wymagania ogólne

Wiedza geograficzna

  1. Poznawanie terminologii geograficznej.

  2. Zaznajomienie z różnorodnymi źródłami i metodami pozyskiwania informacji geograficznej.

  3. Poznanie zróżnicowania środowiska geograficznego, głównych zjawisk i procesów geograficznych oraz ich uwarunkowań i konsekwencji.

  4. Poznanie podstawowych relacji między elementami przestrzeni geograficznej (przyrodniczej, społeczno‑gospodarczej i kulturowej) w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej.

  5. Rozumienie prawidłowości w zakresie funkcjonowania środowiska geograficznego oraz wzajemnych zależności w systemie człowiek – przyroda.

  6. Rozumienie zasad racjonalnego gospodarowania zasobami przyrody i zachowania dziedzictwa kulturowego.

Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce

  1. Korzystanie z planów, map fizycznogeograficznych i społeczno‑gospodarczych, fotografii, zdjęć lotniczych i satelitarnych, rysunków, wykresów, danych statystycznych, tekstów źródłowych, technologii informacyjno‑komunikacyjnych oraz geoinformacyjnych w celu zdobywania, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych.

  2. Interpretowanie treści różnych map.

  3. Identyfikowanie relacji między poszczególnymi elementami środowiska geograficznego (przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego).

  4. Formułowanie twierdzeń o podstawowych prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska geograficznego.

  5. Ocenianie zjawisk i procesów politycznych, społeczno‑kulturowych oraz gospodarczych zachodzących w Polsce i w różnych regionach świata.

  6. Przewidywanie skutków działalności gospodarczej człowieka w środowisku geograficznym.

  7. Krytyczne, odpowiedzialne ocenianie przemian środowiska przyrodniczego oraz zmian społeczno‑kulturowych i gospodarczych w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej.

  8. Wykonywanie obliczeń matematycznych z zakresu geografii fizycznej i społeczno- ekonomicznej w celu wnioskowania o zjawiskach i procesach geograficznych.

  9. Rozwijanie umiejętności komunikowania się i podejmowania konstruktywnej współpracy w grupie.

  10. Wykorzystywanie zdobytej wiedzy i umiejętności geograficznych w życiu codziennym zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Kształtowanie postaw

  1. Rozwijanie zainteresowań geograficznych, budzenie ciekawości świata.

  2. Docenianie znaczenia wiedzy geograficznej w poznawaniu i kształtowaniu przestrzeni geograficznej.

  3. Dostrzeganie aplikacyjnego charakteru geografii.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  2. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

  1. uczeń potrafi zdefiniować gospodarkę opartą na wiedzy,

  2. uczeń potrafi omówić poszczególne cechy gospodarki opartej na wiedzy,

  3. uczeń potrafi wskazać negatywne konsekwencje koncentracji na takim modelu rozwoju gospodarczego.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna / praca w parach / praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wstępna

  1. Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do materiału. Nauczyciel sprawdza zrozumienie tekstu przez uczniów.

  2. Uczniowie zapoznają się z audiobookiem, omawiają poszczególne cechy gospodarki opartej na wiedzy, wykonują notatki w zeszycie.

  3. We wspólnej dyskusji uczniowie zastanawiają się nad tym, jak wprowadzać i rozwijać elementy gospodarki opartej na wiedzy, jakie są możliwości w tym zakresie, a jakie bariery. Nauczyciel czuwa nad poprawnością pracy uczniów. Uczniowie wykonują notatki w zeszycie.

  4. Uczniowie w parach opracowują mapę myśli. Najpierw – w ramach utrwalenia informacji - wypisują cechy gospodarki opartej na wiedzy. Następnie zastanawiają się, jakie negatywne konsekwencje może mieć taki rodzaj gospodarki. Swoje przemyślenia zapisują na mapie myśli.

  5. Uczniowie kolejno prezentują swoje przemyślenia na forum klasy. Omawiają poszczególne konsekwencje. Nauczyciel czuwa nad poprawnością pracy uczniów oraz nad zrozumieniem omawianych kwestii.

Faza podsumowująca

  1. Przypomnienie celów lekcji.

  2. Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  3. Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  4. Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  1. Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.

  2. Przygotowanie pracy pisemnej będącej ilustracją tekstową mapy myśli przygotowanej podczas lekcji.

  3. Przygotowanie pracy pisemnej na temat: „Czy w Polsce mamy gospodarkę opartą na wiedzy?” (praca może być wykonana w parach lub małych zespołach – decyduje nauczyciel).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook może być wykorzystany do samodzielnego poszerzenia wiedzy przez ucznia w domu. Może posłużyć także w trakcie lekcji o rozwoju gospodarczym na świecie.