Autorka e‑materiału: Anna Lech

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Guess My Job / Odgadnij mój zawód

Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.4, II.1, II.2, II.5, III.1, III.4, V.1, V.2

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K7] kompetencje w zakresie przedsiębiorczości

Cele operacyjne:

  1. Uczeń posługuje się słownictwem związanym z różnymi zawodami i sprzętami potrzebnymi do ich wykonywania.

  2. Uczeń potrafi wymienić sprzęty, którymi posługują się przedstawiciele wybranych zawodów.

  3. Uczeń potrafi scharakteryzować różne zawody, takie jak strażak czy naukowiec.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija wiedzę na temat różnych zawodów.

  2. Uczeń kształtuje świadomość własnych inklinacji zawodowych poprzez refleksję nad różnymi profesjami.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów; domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem, praca z filmem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/na forum klasy, zadawanie zagadek, kalambury)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca całego zespołu klasowego

  3. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: What’s your dream job? Who do you want to be in the future? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Shops for Professionals i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Prezentują odpowiedzi na forum klasy i uzasadniają je cytatami z tekstu.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst Shops for Professionals i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Prezentują je na forum klasy i uzasadniają cytatami z tekstu.

  3. Uczniowie w parach odpowiadają na pytania z Exercise 4 (Przeczytaj).

  • What kind of scissors does “Cutting Edge” offer?

  • Which shop, in your opinion, has the most attractive offer?

  1. Uczniowie ćwiczą w parach literowanie i pisownię wyrazów z tekstu Shops for Professionals. Uczeń A literuje dane słowo, a uczeń B stara się je poprawnie zapisać. Następnie zamieniają się rolami.

  2. W ramach przygotowania do oglądania filmu uczniowie wykonują Exercise 12 (Film). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  3. Uczniowie oglądają film i wykonują Exercise 3 (Film). Podają odpowiedzi na forum klasy i uzasadniają je, powołując się na treści zawarte w filmie.

  4. Uczniowie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 4 (Film). Podają je na forum klasy i uzasadniają, powołując się na treści zawarte w filmie.

  5. Uczniowie uzupełniają Exercise 5 (Film) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  6. Uczniowie wykonują Exercise 6 (Film). Sprawdzają odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Sprawdź się) i nanoszą odpowiedzi na tablicę. Odpowiedzi sprawdzane są na forum klasy, po czym uczniowie w parach odczytują dialogi z ćwiczenia, zamieniając się rolami.

  2. Pracując w parach, uczniowie odtwarzają z pamięci i zapisują listę wszystkich zawodów wymienionych w e‑materiale. Następnie zadają sobie zagadki. Uczeń A wypowiada zdanie dotyczące danego zawodu, a uczeń B odgaduje, jaka to profesja. Dodatkowo mogą powtórzyć zabawę, zadając sobie zagadki na temat sprzętów używanych przez przedstawicieli zawodów omówionych w materiale.

  3. Uczniowie grają na forum klasy w kalambury. Chętni demonstrują różne czynności związane z danym zawodem. Pozostali uczniowie nazywają czynności, stosując słownictwo z lekcji.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–4, 67 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pisemnie Exercise 8 (Sprawdź się): You and your schoolmates are working on a school project about different jobs. Imagine you do a certain job and write an email in a form of a riddle in which you:

  • write what time you work;

  • describe your tools or equipment;

  • write what skill are needed to do this job;

  • ask your friends to guess your job.

Your ad should be 50–100 words long.

Materiały pomocnicze: Film z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie piszą krótkie streszczenia/charakterystyki zawodów zaprezentowanych w filmie. Na kolejnej lekcji wybrane osoby prezentują swoje prace.