Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.14.4
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Jeder Mensch hat das Recht auf … — Menschenrechte/Każdy człowiek ma prawo do … — Prawa człowieka
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat praw człowieka.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
wyjaśnia, czym są podstawowe prawa człowieka;
wymienia przykłady praw człowieka;
analizuje, jak w codziennym życiu korzysta z praw człowieka.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi,
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem,
otrzymuje informację zwrotną o postępach,
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata,
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się
strategie pamięciowe:
stosowanie mnemotechnik do zapamiętywania nowych wyrazów i ich znaczeń – używanie obrazu i dźwięku obok słów (używanie skojarzeń wzrokowych, stosowanie słów kluczowych, wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, odtwarzanie dźwięków z pamięci, porównywanie dźwięków z naszego języka do dźwięków języka, którego się uczymy);
strategie kognitywne:
stosowanie technik generatywnych do uświadamiania sobie struktury języka – zadawanie pytań, robienie notatek, powtarzanie zdań na głos;
stosowanie technik strukturalnych – wybierania najistotniejszych elementów, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia wyrazów i struktur w tekstach słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;
strategie społeczne:
zadawanie pytań osobom o oczekiwanych większych umiejętnościach językowych (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów),
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy pracy:
podająca: pogadanka, opis, wyjaśnienie, praca z tekstem źródłowym, praca z prezentacją multimedialną;
aktywizująca: burza mózgów;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z dostępem do internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (prezentacja multimedialna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
PRZEBIEG LEKCJI:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, by dokończyli ustnie sentencję Jeder Mensch hat Recht auf … i zapisuje ją w widocznym miejscu oraz kolejno dopisuje odpowiedzi uczniów. Następnie pyta ich, czy domyślają się, co będzie tematem dzisiejszej lekcji. Zapisane zakończenia zdania zostaną wykorzystane w części podsumowującej lekcji (burza mózgów).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z Übung 1 w części Przeczytaj. Nauczyciel prosi ich o zastanowienie się, jakich odpowiedzi można udzielić na pytania zawarte w tym ćwiczeniu. Chętni uczniowie odpowiadają na nie na forum klasy.
Następnie uczniowie czytają tekst źródłowy Jeder Mensch hat das Recht auf … oraz dopasowują jego części do pytań/śródtytułów z Übung 1. W razie konieczności uczniowie korzystają z dodatkowej pomocy, np. wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel wspiera uczniów, odpowiadając na pytania dotyczące słownictwa.
Nauczyciel po raz kolejny zadaje pytania z Übung 1 i prosi uczniów o uzupełnienie informacji o takie, które uzyskali na podstawie lektury tekstu źródłowego.
Następnie uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując do tego Übung 2 w części Przeczytaj. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią tekstu.
Uczniowie dobierają się w pary oraz zadają sobie naprzemiennie pytania do treści tekstu, sprawdzając w ten sposób stopień jego zrozumienia – Übung 3 w części Przeczytaj. Wybrana para prezentuje rozmowę na forum klasy.
W kolejnym etapie uczniowie zapoznają się z prezentacją Menschenrechte.
Najpierw nauczyciel wyświetla slajd nr 2 – mapę pojęć do tematu Menschenrechte. Nauczyciel dzieli klasę na grupy 4‑osobowe grupy oraz wyświetla pozostałe obrazki prezentacji. Zadaniem każdej grupy jest sformułowanie komentarza do każdego obrazka przy użyciu przynajmniej jednego hasła z mapy pojęć. Grupy zapisują swoje propozycje, a następnie nauczyciel wyświetla kolejno każdy obrazek i przedstawiciel każdej grupy prezentuje komentarz na forum klasy.
Uczniowie zapoznają się z treścią prezentacji oraz sprawdzają indywidualnie stopień jej zrozumienia, wykorzystując do tego Übung 1‑3 w części Prezentacja multimedialna. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią prezentacji, dopasowują opisy do poszczególnych praw człowieka.
W ramach podsumowania pracy z prezentacją, nauczyciel wyświetla slajd 9 – Die Klassenumfrage i prosi uczniów o anonimowe odpowiedzi na kartkach. Zanim nauczyciel zbierze kartki, prosi uczniów o krótkie (dwuzdaniowe) refleksje dotyczące tematu praw człowieka. Nauczyciel może zadać pytania pomocnicze: Ist das Thema Menschenrechte wichig? Warum sollte man darüber sprechen? Welche Menschenrechte findet ihr besonders wichtig? Warum? Następnie nauczyciel zbiera kartki oraz analizuje w domu odpowiedzi i przesyła analizę uczniom. Z analizą może być związana praca domowa, np. Kommentiere die Umfrageergebnisse.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel wyświetla na tablicy kilka zagadnień, np. 1. Die Menschenrechte – Definition. 2. Beispiele für die Menscherechte. 3. Die Menschenrechte in deinem Leben. 4. Verstöße gegen die Menschenrechte. Zadaniem każdego ucznia jest zapisanie na kartce numeru zagadnienia, które chciałby krótko omówić. Uczniowie przygotowują się do wypowiedzi, a następnie nauczyciel wybiera po dwie osoby do każdego zagadnienia, które prezentują swoją wypowiedź na forum klasy.
Nauczyciel może powrócić także do zanotowanych na początku lekcji zdań. Prosi uczniów o wybranie dowolnego zdania (warunek, by było to zdanie podane przez innego ucznia, nie własne), a następnie odniesienie się do niego poprzez rozwinięcie oraz wyjaśnienie, na czym to prawo polega.
Praca domowa
Uczniowie piszą komentarz do wyników ankiety przeprowadzonej w klasie lub formułują wypowiedź pisemną na jeden z dwóch tematów z Aufgabe 7 lub 8 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji multimedialnej
Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem, wprowadzenie do problemu. Uczniowie mogą na wstępie obejrzeć wyłącznie zdjęcia i sporządzić własny słowniczek, potrzebny do samodzielnego opisu zdjęć.
W trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych. Uczniowie wybierają prawa człowieka opisane w prezentacji i starają się podać przykłady ich funkcjonowania lub łamania oraz argumenty na to, dlaczego to prawo jest tak ważne.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa. Prezentacja może być wykorzystana jako źródło do elektronicznej notatki z lekcji, może także służyć jako przykład do przygotowania prezentacji na inny, równie ważny społecznie temat, np. Zaangażowanie młodzieży w życie społeczne lub polityczne.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0