Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Autor: Agnieszka Pieszalska
Przedmiot: biologia
Temat: Powstawanie, struktura i działanie wrzeciona kariotycznego
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz sposób powstawania wrzeciona kariokinetycznego.
Scharakteryzujesz poszczególne elementy budowy wrzeciona kariokinetycznego.
Wyjaśnisz rolę wrzeciona kariokinetycznego w procesie rozdziału chromosomów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
JIGSAW;
rozmowa kierowana;
analiza grafiki interaktywnej;
gra dydaktyczna;
ćwiczenia interaktywne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z wprowadzeniem do e‑materiału. Następnie zadaje pytania: „Jakie wyróżniamy podziały komórkowe? Jaki jest cel podziałów komórkowych? Jaką rolę odgrywa wrzeciono kariokinetyczne podczas podziałów komórkowych?”.
Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy. Przydziela każdemu członkowi grupy inny zestaw zadań do opracowania, tak aby każda grupa miała całość materiału (zestawy A, B, C):
zestaw A – organizacja mikrotubul w trakcie interfazy;
zestaw B – organizacja wrzeciona podziałowego;
zestaw C – udział wrzeciona kariokinetycznego w rozdziale chromosomów.
Uczniowie, pracując samodzielnie, opracowują w dowolnej formie otrzymane zagadnienia (zestaw A, B lub C).
Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie przesiadają się i tworzą grupy ekspertów. Dyskutują nad opracowanym materiałem, wyjaśniają wątpliwości oraz zastanawiają się, jak najlepiej przekazać innym uczniom przygotowane informacje.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów i w razie potrzeby wyjaśnia wątpliwości.
Uczniowie wracają do wcześniej utworzonych grup. Prezentują pozostałym materiał, który opracowali i przedyskutowali w grupie ekspertów. Dzięki temu wszyscy uczniowie mogą opanować główne treści lekcji.
Nauczyciel w razie problemów wyjaśnia wątpliwości.
Nauczyciel prosi grupy o zapoznanie się z grafiką interaktywną przedstawiającą komórki mitotyczne w trakcie podziału i wykonanie do niej poleceń. Następnie sprawdza poprawność wykonania zadań.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne od 1 do 5 z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 6 do 8 zawarte w e‑materiale.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:
Grafikę interaktywną można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.