Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Informatyka
Temat: E‑nauczanie. Platformy e‑learningowe i ich funkcjonalności
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, jakie możliwości daje e‑nauczanie.
Scharakteryzujesz platformy e‑learningowe.
Przeanalizujesz korzyści wynikające z użytkowania platform e‑learningowych.
Ocenisz znaczenie nowych technologii w nauczaniu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat: Rola nowych technologii w edukacji.
Nauczyciel wskazuje na platformy e‑learningowe, prosi uczniów o podanie przykładów platform, z których korzystają. Wprowadza również rozróżnienie na platformy pomocnicze – zawierające materiały dydaktyczne (np. lektury) i te, które zawierają pełne lekcje.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, nawiązując do wcześniejszej rozmowy. Wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Prowadzący zajęcia prosi uczniów o podanie przykładów sytuacji, w których najczęściej korzystają z platform e‑learningowych.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi wybraną osobę o wypowiedź na temat: Znaczenie interaktywności w tworzeniu i wykorzystywaniu platform e‑learningowych.
Nauczyciel może zaproponować uczniom wspólne zapoznanie się z wybraną platformą i ocenę jej funkcjonalności.
Uczniowie zapoznają się multimedium 1 i wykonują polecenie 1. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje. Polecenie może przybrać formę dyskusji – nauczyciel może zachęcić uczniów do podania przykładów e‑materiałów, które w sposób szczególny angażują ich uwagę lub są najbardziej inspirujące.
Uczniowie wykonują polecenie 2. Wybrana osoba prezentuje odpowiedź, a nauczyciel komentuje.
Nauczyciel może zaproponować uczniom burzę mózgów na temat sposobów zwiększenia interaktywności platform e‑learningowych i e‑materiałów.
Uczniowie przechodzą do multimedium 2, zapoznają się z prezentacją interaktywną (mogą również zapoznać się z zawartością omawianych portali, wchodząc na konkretne strony www).
Uczniowie wykonują polecenie 1 – unikalne cechy ocenianej platformy (ZPE) zapisują na tablicy. Nauczyciel komentuje.
Uczniowie wykonują polecenie 2 oraz ćwiczenia 1 i 2. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o omówienie kryteriów oceny platform e‑learningowych. Inni uczniowie uzupełniają jego wypowiedź.
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie korzyści płynących z e‑nauczania i nowych możliwości, jakie stwarza. Inni uczniowie uzupełniają wypowiedź, a nauczyciel komentuje.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu..
Praca domowa:
Opracuj pomysł na stworzenie własnej platformy e‑learningowej. Określ, jakiej dziedziny ma dotyczyć, jakie materiały powinna zawierać i jakie warunki użytkowania musi spełniać.
Materiały pomocnicze:
strony www, portale rekomendowane przez MEiN
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Mapa myśli” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.