Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Joanna Oparek

Przedmiot: Informatyka

Temat: E‑nauczanie. Platformy e‑learningowe i ich funkcjonalności

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych, takich jak: komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych oraz zarządzanie projektami.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) zapoznaje się z możliwościami nowych urządzeń cyfrowych i towarzyszącego im oprogramowania;
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
2) podaje przykłady wpływu informatyki i technologii komputerowej na najważniejsze sfery życia osobistego i zawodowego; korzysta z wybranych e‑usług; przedstawia wpływ technologii na dobrobyt społeczeństw i komunikację społeczną;
3) objaśnia konsekwencje wykluczenia i pozytywne aspekty włączenia cyfrowego; przedstawia korzyści, jakie przynosi informatyka i technologia komputerowa osobom o specjalnych potrzebach;
5) przedstawia trendy w historycznym rozwoju informatyki i technologii oraz ich wpływ na rozwój społeczeństw;
6) poszerza i uzupełnia swoją wiedzę korzystając z zasobów udostępnionych na platformach do e‑nauczania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, jakie możliwości daje e‑nauczanie.

  • Scharakteryzujesz platformy e‑learningowe.

  • Przeanalizujesz korzyści wynikające z użytkowania platform e‑learningowych.

  • Ocenisz znaczenie nowych technologii w nauczaniu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • z użyciem komputera;

  • z użyciem e‑podręcznika.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat: Rola nowych technologii w edukacji.

  2. Nauczyciel wskazuje na platformy e‑learningowe, prosi uczniów o podanie przykładów platform, z których korzystają. Wprowadza również rozróżnienie na platformy pomocnicze – zawierające materiały dydaktyczne (np. lektury) i te, które zawierają pełne lekcje.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, nawiązując do wcześniejszej rozmowy. Wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.

  2. Prowadzący zajęcia prosi uczniów o podanie przykładów sytuacji, w których najczęściej korzystają z platform e‑learningowych.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel prosi wybraną osobę o wypowiedź na temat: Znaczenie interaktywności w tworzeniu i wykorzystywaniu platform e‑learningowych.

  3. Nauczyciel może zaproponować uczniom wspólne zapoznanie się z wybraną platformą i ocenę jej funkcjonalności.

  4. Uczniowie zapoznają się multimedium 1 i wykonują polecenie 1. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje. Polecenie może przybrać formę dyskusji – nauczyciel może zachęcić uczniów do podania przykładów e‑materiałów, które w sposób szczególny angażują ich uwagę lub są najbardziej inspirujące.

  5. Uczniowie wykonują polecenie 2. Wybrana osoba prezentuje odpowiedź, a nauczyciel komentuje.

  6. Nauczyciel może zaproponować uczniom burzę mózgów na temat sposobów zwiększenia interaktywności platform e‑learningowych i e‑materiałów.

  7. Uczniowie przechodzą do multimedium 2, zapoznają się z prezentacją interaktywną (mogą również zapoznać się z zawartością omawianych portali, wchodząc na konkretne strony www).

  8. Uczniowie wykonują polecenie 1 – unikalne cechy ocenianej platformy (ZPE) zapisują na tablicy. Nauczyciel komentuje.

  9. Uczniowie wykonują polecenie 2 oraz ćwiczenia 1 i 2. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o omówienie kryteriów oceny platform e‑learningowych. Inni uczniowie uzupełniają jego wypowiedź.

  2. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie korzyści płynących z e‑nauczania i nowych możliwości, jakie stwarza. Inni uczniowie uzupełniają wypowiedź, a nauczyciel komentuje.

  3. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu..

Praca domowa:

  1. Opracuj pomysł na stworzenie własnej platformy e‑learningowej. Określ, jakiej dziedziny ma dotyczyć, jakie materiały powinna zawierać i jakie warunki użytkowania musi spełniać.

Materiały pomocnicze:

  • strony www, portale rekomendowane przez MEiN

Wskazówki metodyczne:

  • Treści w sekcji „Mapa myśli” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.