Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Faktoryzacja w języku Java
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz proces faktoryzacji.
Przeanalizujesz implementację algorytmu rozkładu na czynniki pierwsze liczb w języku Java.
Rozwiążesz problemy dotyczące algorytmu rozkładu na czynniki pierwsze.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji), w tym Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Faktoryzacja w języku Java”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Film samouczek”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Uczniowie pracują w grupach czteroosobowych nad poleceniem 1 z sekcji „Film samouczek”. Następnie porównują swoje rozwiązanie z przedstawionym w filmie. Wybrana grupa omawia swoje spostrzeżenia na forum klasy.
Praca z tekstem. Uczniowie analizują przykład z sekcji „Przeczytaj” i powtarzają zaprezentowane rozwiązanie na swoim komputerze.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1–2 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Odnosząc się do treści zawartej w sekcji „Przeczytaj”, uczniowie w parach konstruują inny przykład, definiując samodzielnie problem, rozwiązanie i ewentualnie implementację. Rezultaty omawiane są na forum klasy. Przedstawionym przykładem może być rozkład liczby, która została początkowo zapisana w formie łańcucha znaków.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W odniesieniu do ich realizacji dokonuje szczegółowej oceny rozwiązania zastosowanego przez wybranego ucznia.
Na koniec zajęć z programowania w Javie nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak…”.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 3 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie wykonują polecenie nr 3 z sekcji „Film samouczek”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium w sekcji „Przeczytaj” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.