Autorka e‑materiału: Anna Olewińska‑Byliniak

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: What Can You Do on a Tablet? / Co możesz robić na tablecie?

Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.12, II.5, III.4, V.2, V.5, V.8, VII.8, X

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń rozszerza zasób słownictwa dotyczącego technologii.

  2. Uczeń opisuje, co można robić na tablecie.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń kształtuje świadomość możliwości oferowanych przez urządzenia takie jak tablet.

  2. Uczeń kształtuje świadomość możliwości twórczego wykorzystania tabletu, np. w celu robienia zdjęć/filmów.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z katalogiem interaktywnym, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie Tablets have many functions (Przeczytaj) i pyta: What functions do tablets have? Uczniowie odpowiadają na forum klasy. Wspólnie odpowiadają na pytanie z Exercise 1 (Przeczytaj), po czym sugerują, jakiego słowa równieśnicy używają po polsku w miejsce angielskiego application.

  2. Nauczyciel zaprasza uczniów do rozmowy klasowej pytaniem: What is your favourite app? In your opinion, what app is the most useful one? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst You Have Got a Tablet. What Now? i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Podają je na forum klasy i uzasadniają, powołując się na konkretne fragmenty tekstu.

  2. Uczniowie czytają tekst You Have Got a Tablet. What Now? jeszcze raz i w parach wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Nanoszą zdania na tablicę.

  3. Uczniowie pracują w parach i odpowiadają na pytanie z Exercise 4 (Przeczytaj). Relacjonują na forum klasy odpowiedzi kolegów/koleżanek.

  4. Uczniowie pracują w grupach czteroosobowych. Zadaniem uczniów jest ustalenie odpowiedzi na pytanie: What is the best technology to use in class? Is it a tablet/interactive board/smartphone/in‑class group discussion? Why? Po zakończeniu rozmów reprezentanci relacjonują dyskusje grupowe na forum klasy.

  5. W ramach wprowadzenia do katalogu interaktywnego uczniowie wykonują Exercise 1 (Katalog interaktywny). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  6. Uczniowie zapoznają się z katalogiem i wykonują Exercise 2 (Katalog interaktywny). Odpowiedzi odczytują na forum klasy i nanoszą je na tablicę.

  7. Uczniowie słuchają nagrania i wykonują Exercise 3 (Katalog interaktywny). Sprawdzają odpowiedzi w parach i podają je na forum klasy oraz nanoszą na tablicę.

  8. Uczniowie wykonują w parach Exercise 4 (Katalog interaktywny).

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się): You took a nice picture and you want to share it with your friends and family. Write a blog post with 2–4 sentences about the picture. Ask what they do on their tablets. Chętni prezentują prace na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You got a new tablet for your birthday. In an email to a friend in England:

  • write two things that you do on the tablet;

  • write what you don’t like to do on it;

  • suggest what you can do together on your tablets.

Write 50–120 words.

Materiały pomocnicze: Katalog interaktywny z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie przepisują wymienione w katalogu czynności wykonywane na tablecie w kolejności od najczęściej przez siebie wykonywanych do tych, które wykonują najrzadziej. Porównują prace w parach.