Numer e‑materiału: 1.2.9.1
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Advent, Advent / Adwent, adwent
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmawiania na temat adwentu

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
9) święta i tradycje, mój kraj.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia niektóre symbole adwentu;

  • stosuje liczebniki od 21 do 24.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym;

  • ma możliwość porównania wybranych artefaktów w Polsce i Niemczech.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • używanie obrazu i dźwięku;

  • ćwiczenie różnymi sposobami danej umiejętności;

  • uczenie się z kolegami i od kolegów.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podająca,

  • podejście komunikacyjne,

  • programowana – z użyciem komputera,

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym,

  • praca z plikiem audio,

  • praca z kartami obrazkowymi,

  • praca z rekwizytami (kalendarz adwentowy),

  • nauka z kartami pracy.

– formy pracy:

  • plenum,

  • praca w grupach,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • karty pracy,

  • karty obrazkowe,

  • zdjęcia.

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio

Uczniowie otrzymują transkrypcję dialogu z lukami. Ich zadaniem jest uzupełnienie luk.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje nagranie piosenki świątecznej, np. Advent, Advent, die Kerze brennt, i pyta, czy uczniowie domyślają się, jaki będzie temat lekcji.

Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające kalendarz adwentowy, świece i ciastka (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują obrazki.

Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat adwentu: czym jest, kiedy jest obchodzony, z czym uczniowie kojarzą adwent, co wtedy robią itp. Dyskusja odbywa się w języku polskim.

Uczniowie określają porę roku i miesiąc związane z ilustracją. Nauczyciel zapisuje wyrazy na tablicy (der Winter, Dezember).

Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej ilustracje oraz nagranie. Tłumaczy uczniom nieznane wyrazy. Następnie uczniowie opowiadają, co widzą na obrazkach, czy rozpoznają symbole adwentu, czy otrzymali kiedyś kalendarz adwentowy, jak on wyglądał, czy wiedzą, dlaczego podczas adwentu zapala się kolejno cztery świece? (e‑materiał: Przeczytaj)

Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe i nagrania z nazwami symboli adwentu. Uczniowie słuchają i powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

karty obrazkowe z symbolami adwentu

Uczniowie wspólnie z nauczycielem liczą głośno okienka w kalendarzu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

kalendarz adwentowy jako rekwizyt

Uczniowie słuchają i powtarzają liczebniki od 21 do 24 (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Nauczyciel wyjaśnia, w jaki sposób tworzy się liczebniki większe od 20.

kartka z liczbą 20, kartki z liczbami 1, 2, 3, 4, 5 oraz osobna kartka z wyrazem und (tworzenie liczebników: 21, 22, 23, 24, 25)

Uczniowie stają w kole. Nauczyciel podaje liczbę 21. Uczeń po jego prawej stronie powinien podać kolejną liczbę, czyli 22, następna osoba – 23, potem – 24.

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Plik audio).

praca w parach

15 min

Ochotnicy odpowiadają na pytanie do tekstu: Kto ma kalendarz? (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1).

Ochotnicy odpowiadają na pytanie o liczbę okienek (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2).

Każda para otrzymuje komplet zdjęć (kalendarz, wieniec, ciastka). Uczniowie słuchają ponownie dialogu i układają zdjęcia w odpowiedniej kolejności (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3).

zdjęcia

Uczniowie wykonują działania matematyczne i podają głośno wynik (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4).

karta pracy z działaniami matematycznymi

Faza podsumowująca

Nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe grupy i prosi, aby uczniowie z każdej grupy narysowali cztery rysunki: wieniec adwentowy, kalendarz adwentowy, talerz z ciasteczkami i świece. Każdy uczeń rysuje jeden rysunek (nauczyciel może zorganizować losowanie, np. uczeń który wylosuje czerwoną kartkę rysuje wieniec adwentowy, niebieską - kalendarz adwentowy, żółtą - talerz z ciasteczkami, białą - świece. Nauczyciel rozdaje każdej grupie kawałek bibuły (obrus) i prosi o przyklejenie na nim rysunków. Na koniec każda grupa otrzymuje cztery karteczki z wyrazami: die Plätzchen, der Adventskalender, der Adventskranz, die Kerzen. Nauczyciel odczytuje wyrazy na głos i pyta uczniów, czy wszystkie są zrozumiałe. Następnie prosi uczniów o przyklejenie wyrazów pod właściwymi rysunkami na obrusie. Na koniec uczniowie spacerują po klasie i oglądają przystrojone obrusy innych grup. Przy każdym obrusie decydują, ile gwiazdek (od 1 do 3) przyznają danej grupie. Rysują gwiazdki na obrusach. Nauczyciel liczy, ile gwiazdek zdobyła każda grupa (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

15 min

kartki A4, kredki kolorowe bibuły, karteczki z wyrazami w języku niemieckim

W trakcie pracy w parach nauczyciel pomaga potrzebującym pomocy uczniom, kontroluje poprawność wykonywania zadań, udziela informacji zwrotnej.

Uczniowie wybierają zdjęcie, które nie przedstawia symbolu adwentu. Następnie nazywają pozostałe przedmioty (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

komplet zdjęć dla każdej pary

Nauczyciel prosi, aby uczniowie policzyli najpierw, ile jest bombek czerwonych na choince, następnie zielonych, niebieskich, żółtych, różowych i szarych. Następnie prosi uczniów, aby policzyli chórem wszystkie bombki na choince. Uczniowie liczą bombki w języku niemieckim i podają wynik (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

zdjęcie/rysunek choinki z bombkami

Uczniowie rozwiązują zagadkę i podają liczbę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

karta pracy z zagadką

Na zakończenie lekcji uczniowie stają w kole. Nauczyciel wyrzuca z dużego pojemnika papierowe śnieżki (papierowa śnieżka to kartka białego papieru zwinięta w kulę; na kartce zapisane jest wyraz z bieżącej lekcji; należy podać jego niemiecki odpowiednik). Każdy uczeń łapie jedną kulę, rozwija kartkę i podaje niemiecki odpowiednik wyrazu widocznego na kartce. Gdy wszystkie śnieżki zostaną wykorzystane, nauczyciel żegna się z uczniami.

plenum

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje nagranie piosenki świątecznej, np. Advent, Advent, die Kerze brennt, i pyta, czy uczniowie domyślają się, jaki będzie temat lekcji.

Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające kalendarz adwentowy, świece i ciastka (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują obrazki.

Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat adwentu: czym jest, kiedy jest obchodzony, z czym uczniowie kojarzą adwent, co wtedy robią itp. Dyskusja odbywa się w języku polskim.

Uczniowie określają porę roku i miesiąc związane z ilustracją. Nauczyciel zapisuje wyrazy na tablicy (der Winter, Dezember).

Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej ilustracje oraz nagranie. Tłumaczy uczniom nieznane wyrazy. Następnie uczniowie opowiadają, co widzą na obrazkach, czy rozpoznają symbole adwentu, czy otrzymali kiedyś kalendarz adwentowy, jak on wyglądał, czy wiedzą, dlaczego podczas adwentu zapala się kolejno cztery świece? (e‑materiał: Przeczytaj)

Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe i nagrania z nazwami symboli adwentu. Uczniowie słuchają i powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

karty obrazkowe z symbolami adwentu

Uczniowie wspólnie z nauczycielem liczą głośno okienka w kalendarzu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

kalendarz adwentowy jako rekwizyt

Uczniowie słuchają i powtarzają liczebniki od 21 do 24 (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Nauczyciel wyjaśnia, w jaki sposób tworzy się liczebniki większe od 20.

kartka z liczbą 20, kartki z liczbami 1, 2, 3, 4, 5 oraz osobna kartka z wyrazem und (tworzenie liczebników: 21, 22, 23, 24, 25)

Uczniowie stają w kole. Nauczyciel podaje liczbę 21. Uczeń po jego prawej stronie powinien podać kolejną liczbę, czyli 22, następna osoba – 23, potem – 24.

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Plik audio).

praca w parach

15 min

Ochotnicy odpowiadają na pytanie do tekstu: Kto ma kalendarz? (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1).

Ochotnicy odpowiadają na pytanie o liczbę okienek (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2).

Każda para otrzymuje komplet zdjęć (kalendarz, wieniec, ciastka). Uczniowie słuchają ponownie dialogu i układają zdjęcia w odpowiedniej kolejności (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3).

zdjęcia

Uczniowie wykonują działania matematyczne i podają głośno wynik (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4).

karta pracy z działaniami matematycznymi

Faza podsumowująca

Nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe grupy i prosi, aby uczniowie z każdej grupy narysowali cztery rysunki: wieniec adwentowy, kalendarz adwentowy, talerz z ciasteczkami i świece. Każdy uczeń rysuje jeden rysunek (nauczyciel może zorganizować losowanie, np. uczeń który wylosuje czerwoną kartkę rysuje wieniec adwentowy, niebieską - kalendarz adwentowy, żółtą - talerz z ciasteczkami, białą - świece. Nauczyciel rozdaje każdej grupie kawałek bibuły (obrus) i prosi o przyklejenie na nim rysunków. Na koniec każda grupa otrzymuje cztery karteczki z wyrazami: die Plätzchen, der Adventskalender, der Adventskranz, die Kerzen. Nauczyciel odczytuje wyrazy na głos i pyta uczniów, czy wszystkie są zrozumiałe. Następnie prosi uczniów o przyklejenie wyrazów pod właściwymi rysunkami na obrusie. Na koniec uczniowie spacerują po klasie i oglądają przystrojone obrusy innych grup. Przy każdym obrusie decydują, ile gwiazdek (od 1 do 3) przyznają danej grupie. Rysują gwiazdki na obrusach. Nauczyciel liczy, ile gwiazdek zdobyła każda grupa (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

15 min

kartki A4, kredki kolorowe bibuły, karteczki z wyrazami w języku niemieckim

W trakcie pracy w parach nauczyciel pomaga potrzebującym pomocy uczniom, kontroluje poprawność wykonywania zadań, udziela informacji zwrotnej.

Uczniowie wybierają zdjęcie, które nie przedstawia symbolu adwentu. Następnie nazywają pozostałe przedmioty (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

komplet zdjęć dla każdej pary

Nauczyciel prosi, aby uczniowie policzyli najpierw, ile jest bombek czerwonych na choince, następnie zielonych, niebieskich, żółtych, różowych i szarych. Następnie prosi uczniów, aby policzyli chórem wszystkie bombki na choince. Uczniowie liczą bombki w języku niemieckim i podają wynik (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

zdjęcie/rysunek choinki z bombkami

Uczniowie rozwiązują zagadkę i podają liczbę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

karta pracy z zagadką

Na zakończenie lekcji uczniowie stają w kole. Nauczyciel wyrzuca z dużego pojemnika papierowe śnieżki (papierowa śnieżka to kartka białego papieru zwinięta w kulę; na kartce zapisane jest wyraz z bieżącej lekcji; należy podać jego niemiecki odpowiednik). Każdy uczeń łapie jedną kulę, rozwija kartkę i podaje niemiecki odpowiednik wyrazu widocznego na kartce. Gdy wszystkie śnieżki zostaną wykorzystane, nauczyciel żegna się z uczniami.

plenum

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec