Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.9.1
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Advent, Advent / Adwent, adwent
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmawiania na temat adwentu
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel prezentuje nagranie piosenki świątecznej, np. Advent, Advent, die Kerze brennt, i pyta, czy uczniowie domyślają się, jaki będzie temat lekcji. | |||
Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające kalendarz adwentowy, świece i ciastka (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują obrazki. | |||
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat adwentu: czym jest, kiedy jest obchodzony, z czym uczniowie kojarzą adwent, co wtedy robią itp. Dyskusja odbywa się w języku polskim. | |||
Uczniowie określają porę roku i miesiąc związane z ilustracją. Nauczyciel zapisuje wyrazy na tablicy (der Winter, Dezember). | |||
Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej ilustracje oraz nagranie. Tłumaczy uczniom nieznane wyrazy. Następnie uczniowie opowiadają, co widzą na obrazkach, czy rozpoznają symbole adwentu, czy otrzymali kiedyś kalendarz adwentowy, jak on wyglądał, czy wiedzą, dlaczego podczas adwentu zapala się kolejno cztery świece? (e‑materiał: Przeczytaj) | |||
Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe i nagrania z nazwami symboli adwentu. Uczniowie słuchają i powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | karty obrazkowe z symbolami adwentu | ||
Uczniowie wspólnie z nauczycielem liczą głośno okienka w kalendarzu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | kalendarz adwentowy jako rekwizyt | ||
Uczniowie słuchają i powtarzają liczebniki od 21 do 24 (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | |||
Nauczyciel wyjaśnia, w jaki sposób tworzy się liczebniki większe od 20. | kartka z liczbą 20, kartki z liczbami 1, 2, 3, 4, 5 oraz osobna kartka z wyrazem und (tworzenie liczebników: 21, 22, 23, 24, 25) | ||
Uczniowie stają w kole. Nauczyciel podaje liczbę 21. Uczeń po jego prawej stronie powinien podać kolejną liczbę, czyli 22, następna osoba – 23, potem – 24. | |||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Plik audio). | praca w parach | 15 min | |
Ochotnicy odpowiadają na pytanie do tekstu: Kto ma kalendarz? (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). | |||
Ochotnicy odpowiadają na pytanie o liczbę okienek (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). | |||
Każda para otrzymuje komplet zdjęć (kalendarz, wieniec, ciastka). Uczniowie słuchają ponownie dialogu i układają zdjęcia w odpowiedniej kolejności (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). | zdjęcia | ||
Uczniowie wykonują działania matematyczne i podają głośno wynik (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4). | karta pracy z działaniami matematycznymi | ||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe grupy i prosi, aby uczniowie z każdej grupy narysowali cztery rysunki: wieniec adwentowy, kalendarz adwentowy, talerz z ciasteczkami i świece. Każdy uczeń rysuje jeden rysunek (nauczyciel może zorganizować losowanie, np. uczeń który wylosuje czerwoną kartkę rysuje wieniec adwentowy, niebieską - kalendarz adwentowy, żółtą - talerz z ciasteczkami, białą - świece. Nauczyciel rozdaje każdej grupie kawałek bibuły (obrus) i prosi o przyklejenie na nim rysunków. Na koniec każda grupa otrzymuje cztery karteczki z wyrazami: die Plätzchen, der Adventskalender, der Adventskranz, die Kerzen. Nauczyciel odczytuje wyrazy na głos i pyta uczniów, czy wszystkie są zrozumiałe. Następnie prosi uczniów o przyklejenie wyrazów pod właściwymi rysunkami na obrusie. Na koniec uczniowie spacerują po klasie i oglądają przystrojone obrusy innych grup. Przy każdym obrusie decydują, ile gwiazdek (od 1 do 3) przyznają danej grupie. Rysują gwiazdki na obrusach. Nauczyciel liczy, ile gwiazdek zdobyła każda grupa (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca w parach | 15 min | kartki A4, kredki kolorowe bibuły, karteczki z wyrazami w języku niemieckim W trakcie pracy w parach nauczyciel pomaga potrzebującym pomocy uczniom, kontroluje poprawność wykonywania zadań, udziela informacji zwrotnej. |
Uczniowie wybierają zdjęcie, które nie przedstawia symbolu adwentu. Następnie nazywają pozostałe przedmioty (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | komplet zdjęć dla każdej pary | ||
Nauczyciel prosi, aby uczniowie policzyli najpierw, ile jest bombek czerwonych na choince, następnie zielonych, niebieskich, żółtych, różowych i szarych. Następnie prosi uczniów, aby policzyli chórem wszystkie bombki na choince. Uczniowie liczą bombki w języku niemieckim i podają wynik (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | zdjęcie/rysunek choinki z bombkami | ||
Uczniowie rozwiązują zagadkę i podają liczbę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). | karta pracy z zagadką | ||
Na zakończenie lekcji uczniowie stają w kole. Nauczyciel wyrzuca z dużego pojemnika papierowe śnieżki (papierowa śnieżka to kartka białego papieru zwinięta w kulę; na kartce zapisane jest wyraz z bieżącej lekcji; należy podać jego niemiecki odpowiednik). Każdy uczeń łapie jedną kulę, rozwija kartkę i podaje niemiecki odpowiednik wyrazu widocznego na kartce. Gdy wszystkie śnieżki zostaną wykorzystane, nauczyciel żegna się z uczniami. | plenum | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami.
plenum
15 min
Nauczyciel prezentuje nagranie piosenki świątecznej, np. Advent, Advent, die Kerze brennt, i pyta, czy uczniowie domyślają się, jaki będzie temat lekcji.
Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające kalendarz adwentowy, świece i ciastka (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują obrazki.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat adwentu: czym jest, kiedy jest obchodzony, z czym uczniowie kojarzą adwent, co wtedy robią itp. Dyskusja odbywa się w języku polskim.
Uczniowie określają porę roku i miesiąc związane z ilustracją. Nauczyciel zapisuje wyrazy na tablicy (der Winter, Dezember).
Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej ilustracje oraz nagranie. Tłumaczy uczniom nieznane wyrazy. Następnie uczniowie opowiadają, co widzą na obrazkach, czy rozpoznają symbole adwentu, czy otrzymali kiedyś kalendarz adwentowy, jak on wyglądał, czy wiedzą, dlaczego podczas adwentu zapala się kolejno cztery świece? (e‑materiał: Przeczytaj)
Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe i nagrania z nazwami symboli adwentu. Uczniowie słuchają i powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
karty obrazkowe z symbolami adwentu
Uczniowie wspólnie z nauczycielem liczą głośno okienka w kalendarzu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
kalendarz adwentowy jako rekwizyt
Uczniowie słuchają i powtarzają liczebniki od 21 do 24 (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
Nauczyciel wyjaśnia, w jaki sposób tworzy się liczebniki większe od 20.
kartka z liczbą 20, kartki z liczbami 1, 2, 3, 4, 5 oraz osobna kartka z wyrazem und (tworzenie liczebników: 21, 22, 23, 24, 25)
Uczniowie stają w kole. Nauczyciel podaje liczbę 21. Uczeń po jego prawej stronie powinien podać kolejną liczbę, czyli 22, następna osoba – 23, potem – 24.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Plik audio).
praca w parach
15 min
Ochotnicy odpowiadają na pytanie do tekstu: Kto ma kalendarz? (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1).
Ochotnicy odpowiadają na pytanie o liczbę okienek (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2).
Każda para otrzymuje komplet zdjęć (kalendarz, wieniec, ciastka). Uczniowie słuchają ponownie dialogu i układają zdjęcia w odpowiedniej kolejności (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3).
zdjęcia
Uczniowie wykonują działania matematyczne i podają głośno wynik (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4).
karta pracy z działaniami matematycznymi
Faza podsumowująca
Nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe grupy i prosi, aby uczniowie z każdej grupy narysowali cztery rysunki: wieniec adwentowy, kalendarz adwentowy, talerz z ciasteczkami i świece. Każdy uczeń rysuje jeden rysunek (nauczyciel może zorganizować losowanie, np. uczeń który wylosuje czerwoną kartkę rysuje wieniec adwentowy, niebieską - kalendarz adwentowy, żółtą - talerz z ciasteczkami, białą - świece. Nauczyciel rozdaje każdej grupie kawałek bibuły (obrus) i prosi o przyklejenie na nim rysunków. Na koniec każda grupa otrzymuje cztery karteczki z wyrazami: die Plätzchen, der Adventskalender, der Adventskranz, die Kerzen. Nauczyciel odczytuje wyrazy na głos i pyta uczniów, czy wszystkie są zrozumiałe. Następnie prosi uczniów o przyklejenie wyrazów pod właściwymi rysunkami na obrusie. Na koniec uczniowie spacerują po klasie i oglądają przystrojone obrusy innych grup. Przy każdym obrusie decydują, ile gwiazdek (od 1 do 3) przyznają danej grupie. Rysują gwiazdki na obrusach. Nauczyciel liczy, ile gwiazdek zdobyła każda grupa (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca w parach
15 min
kartki A4, kredki kolorowe bibuły, karteczki z wyrazami w języku niemieckim
W trakcie pracy w parach nauczyciel pomaga potrzebującym pomocy uczniom, kontroluje poprawność wykonywania zadań, udziela informacji zwrotnej.
Uczniowie wybierają zdjęcie, które nie przedstawia symbolu adwentu. Następnie nazywają pozostałe przedmioty (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
komplet zdjęć dla każdej pary
Nauczyciel prosi, aby uczniowie policzyli najpierw, ile jest bombek czerwonych na choince, następnie zielonych, niebieskich, żółtych, różowych i szarych. Następnie prosi uczniów, aby policzyli chórem wszystkie bombki na choince. Uczniowie liczą bombki w języku niemieckim i podają wynik (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
zdjęcie/rysunek choinki z bombkami
Uczniowie rozwiązują zagadkę i podają liczbę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).
karta pracy z zagadką
Na zakończenie lekcji uczniowie stają w kole. Nauczyciel wyrzuca z dużego pojemnika papierowe śnieżki (papierowa śnieżka to kartka białego papieru zwinięta w kulę; na kartce zapisane jest wyraz z bieżącej lekcji; należy podać jego niemiecki odpowiednik). Każdy uczeń łapie jedną kulę, rozwija kartkę i podaje niemiecki odpowiednik wyrazu widocznego na kartce. Gdy wszystkie śnieżki zostaną wykorzystane, nauczyciel żegna się z uczniami.
plenum
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0