Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Na czym polega akt komunikacji językowej? Schemat komunikacyjny Romana Jakobsona
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
przeanalizuje model komunikacji językowej;
przedstawi typologię funkcji języka;
wyjaśni różnice pomiędzy funkcjami języka.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
podająca;
drama.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji, formułuje cel zajęć oraz kryteria sukcesu.
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi chętną osobę o głośne odczytanie informacji zamieszczonych na schemacie Jacobsona (schemat w sekcji „Schemat interaktywny”).
Faza realizacyjna:
Chętna osoba omawia wszystkie elementy konstrukcji schematu Jacobsona.
Drama.
Uczniowie dobierają się w kilkuosobowe grupy i przygotowują scenki dramowe, np.
- krótkie spotkanie przyjaciółek z klasy;
- scenka przedstawiająca ojca, który nakłania dziecko do spędzania mniejszej ilości czasu przy komputerze;
- prezentacja znanej osoby skierowana do młodych odbiorców;
- kierowca pyta o dojazd do centrum miasta;
- kłótnia rodzeństwa. Po upływie wyznaczone czasu uczestnicy zajęć prezentują scenki. Po każdej inscenizacji uczniowie wspólnie z nauczycielem ustalają, kto jest nadawcą komunikatu i jego odbiorcą, a także jaka jest jego treść, kontekst, kod i rodzaj kontaktu.Uczniowie zapoznają się z mapą myśli i wskazują te funkcje języka, które pojawiają się najczęściej w codziennym użytkowaniu. Następnie na podstawie mapy myśli wyjaśniają, na czym polega różnica pomiędzy funkcją magiczną a poetycką. Wskazują obszary języka, w których najczęściej się owe funkcje pojawiają.
Faza podsumowująca:
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Mapa myśli”.
Praca domowa:
Wymyśl własną sytuację komunikacyjną, opisz ją zgodnie z podziałem Jakobsona, a następne przyporządkuj jej części do odpowiednich pól. Wskaż funkcje tych sytuacji komunikacyjnych zgodnie z informacjami ze schematu Romana Jacobsona.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Roman Jakobson, Poetyka w świetle językoznawstwa, „Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej” 1960, nr 51/2.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Schemat interaktywny”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.