Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Informatyka
Temat: Retusz zdjęć
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Zrozumiesz, na czym polega retusz zdjęć, i poznasz jego rodzaje.
Wyjaśnisz, jak wykonać prostą korektę edytorską.
Zastosujesz trzy metody usuwania zbędnych elementów fotografii.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie szukają w prasie przykładów retuszu. Nauczyciel zaznacza, by nie skupiali się wyłącznie na retuszu poprawiającym urodę.
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Retusz zdjęć”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Uczniowie za pomocą telefonów komórkowych głosują w sondzie zaprezentowanej w sekcji „Wprowadzenie”. Chętne lub wybrane osoby uzasadniają swoje zdanie.
Uczniowie odpowiadają na pytanie zawarte we wprowadzeniu: czy każdy może być fotografem? Uzasadniają swoje zdanie.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ich aktualnego stanu wiedzy w obszarze poruszanego tematu, np. jakie są rodzaje retuszu, w jakich sytuacjach się go stosuje. Chętni lub wybrani uczniowie udzielają na nie odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Uczniowie dyskutują na temat różnych zagadnień związanych z retuszem. W razie konieczności nauczyciel naprowadza ich na takie tropy jak etyka reklamy, presja społeczna, nierealne oczekiwania.
Uczniowie zapoznają się w parach z retuszem zaprezentowanym w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”. Dyskutują na temat tego, jakimi narzędziami uzyskano zaprezentowany efekt.
Uczniowie wyszukują zdjęcie przedstawiające rośliny i próbują użyć zidentyfikowanych przez siebie technik by je zretuszować.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel pyta uczniów o to, czy zmienili zdanie co do sondy z początkowej części lekcji.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne:
Na podstawie zaprezentowanej galerii uczniowie mogą przygotować swoje własne zestawienia zdjęć „przed” oraz „po”.