Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Informatyka

Temat: Retusz zdjęć

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
a) projektuje modele dwuwymiarowe i trójwymiarowe, tworzy i edytuje projekty w grafice rastrowej i wektorowej, wykorzystuje różne formaty obrazów, przekształca pliki graficzne, uwzględniając wielkość i jakość obrazów,
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) przygotowując opracowania rozwiązań złożonych problemów, posługuje się wybranymi aplikacjami w stopniu zaawansowanym:
a) tworzy i edytuje dwuwymiarowe oraz trójwymiarowe wizualizacje i animacje, stosuje właściwe formaty plików graficznych,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Zrozumiesz, na czym polega retusz zdjęć, i poznasz jego rodzaje.

  • Wyjaśnisz, jak wykonać prostą korektę edytorską.

  • Zastosujesz trzy metody usuwania zbędnych elementów fotografii.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie szukają w prasie przykładów retuszu. Nauczyciel zaznacza, by nie skupiali się wyłącznie na retuszu poprawiającym urodę.

  2. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Retusz zdjęć”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Uczniowie za pomocą telefonów komórkowych głosują w sondzie zaprezentowanej w sekcji „Wprowadzenie”. Chętne lub wybrane osoby uzasadniają swoje zdanie.

  2. Uczniowie odpowiadają na pytanie zawarte we wprowadzeniu: czy każdy może być fotografem? Uzasadniają swoje zdanie.

  3. Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ich aktualnego stanu wiedzy w obszarze poruszanego tematu, np. jakie są rodzaje retuszu, w jakich sytuacjach się go stosuje. Chętni lub wybrani uczniowie udzielają na nie odpowiedzi.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie dyskutują na temat różnych zagadnień związanych z retuszem. W razie konieczności nauczyciel naprowadza ich na takie tropy jak etyka reklamy, presja społeczna, nierealne oczekiwania.

  2. Uczniowie zapoznają się w parach z retuszem zaprezentowanym w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”. Dyskutują na temat tego, jakimi narzędziami uzyskano zaprezentowany efekt.

  3. Uczniowie wyszukują zdjęcie przedstawiające rośliny i próbują użyć zidentyfikowanych przez siebie technik by je zretuszować.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów o to, czy zmienili zdanie co do sondy z początkowej części lekcji.

Praca domowa:

  1. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne:

  • Na podstawie zaprezentowanej galerii uczniowie mogą przygotować swoje własne zestawienia zdjęć „przed” oraz „po”.