Numer e‑materiału: 2.8.8.2

Imię i nazwisko autora lekcji: Marta Bartoszewska

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Sehenswürdigkeiten in Berlin / Zabytki w Berlinie

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom edukacyjny A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie umiejętności opowiadania o atrakcjach turystycznych. Zgłębienie wiedzy na temat zabytków w Berlinie.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • nazwie atrakcje turystyczne;

  • opowie, jaką ofertę turystyczną i kulturalną posiada Berlin;

  • opisze, z jakich atrakcji turystycznych słynie jego miejsce zamieszkania.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • pracuje na autentycznych materiałach językowych;

  • sam decyduje, jakie informacje przedstawi w pracy domowej.

Strategie uczenia się:

  • używanie obrazu i dźwięku: tworzenie ilustracji;

  • ćwiczenie wymowy i pisowni;

  • rozumienie informacji: czytanie i słuchanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych: domyślanie się treści w języku niemieckim;

  • centralizowanie procesu uczenia się: utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi;

  • organizowanie i planowanie uczenia się (zdobywanie wiedzy na temat tego, jak uczyć się języków obcych);

  • obniżanie poziomu lęku: stosowanie różnych technik relaksacyjnych;

  • automotywacja i zachęcenie do działania (stwierdzenia o sobie: „uczenie się niemieckiego sprawia mi dużą przyjemność”);

  • zadawanie pytania (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów);

  • współpraca z innymi osobami (kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).

Metody, techniki i formy pracy:

  • podająca – techniki: praca ze źródłem drukowanym;

  • praktyczna – burza mózgów;

  • kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby wymienili znane im atrakcje turystyczne w Berlinie, zapisuje je na tablicy.

  • Następnie uczniowie zapoznają się z informacją wprowadzającą na temat atrakcji turystycznych w Berlinie.

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup. Uczniowie w grupach tworzą mapę myśli, która zawiera to, co już wiedzą o Berlinie. Mapa myśli obejmuje: atrakcje, zabytki, wydarzenia związane z Berlinem itp. Uczniowie czytają tekst w części Przeczytaj, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku Po przeczytaniu tekstu uczniowie uzupełniają mapę myśli o nowe informacje, które pojawiły się w tekście.

  • Uczniowie wykonują polecenia do tekstu, sprawdzające rozumienie tekstu. Określają, czy podane zdania są zgodne z treścią tekstu, łączą w pary niemieckie czasowniki z ich polskimi odpowiednikami oraz wskazują atrakcje turystyczne, które pasują do podanego opisu.

  • Uczniowie odkrywają znaczenie nowo poznanej konstrukcji gramatycznej z zaimkiem bezosobowym man.

  • Nauczyciel dzieli uczniów w pary i prezentuje każdej parze początek dialogu między MarkusemJonasem. Prosi uczniów o przygotowanie kilkuzdaniowego dialogu, który mógłby być kontynuacją rozpoczętego dialogu. Wybrane dialogi prezentowane są na forum.

  • Uczniowie słuchają nagrania w części Plik audio i wykonują polecenia, które sprawdzają ich umiejętność słuchania ze zrozumieniem. Określają, czy podane zdania są zgodne z treścią usłyszanego tekstu, wskazują odpowiedzi na pytania otwarte oraz przyporządkowują do odpowiednich kategorii atrakcje znajdujące się w Tropical Islands. W zestawie ćwiczeń interaktywnych uczniowie utrwalają słownictwo związane z atrakcjami turystycznymi oraz zasady budowania zdania z podmiotem bezosobowym man poprzez rozwiązanie krzyżówki, ułożenie zdania z podmiotem man z podanych wyrazów, uzupełnienie tekstu słownictwem z lekcji, dopasowania właściwej reakcji językowej do ilustracji, odpowiedź na pytanie do wysłuchanego tekstu, zredagowanie wypowiedzi pisemnej na temat atrakcji turystycznych, znajdujących się w miejscu zamieszkania ucznia oraz jego ulubionych atrakcji turystycznych.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie redagują wypowiedź pisemną na temat atrakcji turystycznych, znajdujących się w ich miejscu zamieszkania oraz opowiadają o ulubionych atrakcjach turystycznych. Uczeń odpowiada sobie na pytanie: Czego się dziś nauczyłem/nauczyłam? Co było dla mnie niejasne?

Praca domowa:

Uczeń przygotowuje plakat z atrakcjami turystycznymi, które można zwiedzić w jego miejscu zamieszkania. Na plakacie pojawiają się zdania stworzone w Aufgabe 7 w części Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa związanego z atrakcjami turystycznymi, uczniowie tworzą mapę myśli dotyczącą zabytków Berlina;

  • w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą na temat zaimka nieosobowego man;

  • po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego i gramatycznego, praca nad wymową i intonacją za pomocą słowniczka. Uczniowie potrafią opowiedzieć o ulubionych atrakcjach turystycznych oraz o zabytkach znajdujących się w ich miejscu zamieszkania.

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec