Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.8.2
Imię i nazwisko autora lekcji: Marta Bartoszewska
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Sehenswürdigkeiten in Berlin / Zabytki w Berlinie
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom edukacyjny A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opowiadania o atrakcjach turystycznych. Zgłębienie wiedzy na temat zabytków w Berlinie.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
nazwie atrakcje turystyczne;
opowie, jaką ofertę turystyczną i kulturalną posiada Berlin;
opisze, z jakich atrakcji turystycznych słynie jego miejsce zamieszkania.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
pracuje na autentycznych materiałach językowych;
sam decyduje, jakie informacje przedstawi w pracy domowej.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku: tworzenie ilustracji;
ćwiczenie wymowy i pisowni;
rozumienie informacji: czytanie i słuchanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych: domyślanie się treści w języku niemieckim;
centralizowanie procesu uczenia się: utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi;
organizowanie i planowanie uczenia się (zdobywanie wiedzy na temat tego, jak uczyć się języków obcych);
obniżanie poziomu lęku: stosowanie różnych technik relaksacyjnych;
automotywacja i zachęcenie do działania (stwierdzenia o sobie: „uczenie się niemieckiego sprawia mi dużą przyjemność”);
zadawanie pytania (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów);
współpraca z innymi osobami (kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody, techniki i formy pracy:
podająca – techniki: praca ze źródłem drukowanym;
praktyczna – burza mózgów;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów, aby wymienili znane im atrakcje turystyczne w Berlinie, zapisuje je na tablicy.
Następnie uczniowie zapoznają się z informacją wprowadzającą na temat atrakcji turystycznych w Berlinie.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup. Uczniowie w grupach tworzą mapę myśli, która zawiera to, co już wiedzą o Berlinie. Mapa myśli obejmuje: atrakcje, zabytki, wydarzenia związane z Berlinem itp. Uczniowie czytają tekst w części Przeczytaj, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku Po przeczytaniu tekstu uczniowie uzupełniają mapę myśli o nowe informacje, które pojawiły się w tekście.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu, sprawdzające rozumienie tekstu. Określają, czy podane zdania są zgodne z treścią tekstu, łączą w pary niemieckie czasowniki z ich polskimi odpowiednikami oraz wskazują atrakcje turystyczne, które pasują do podanego opisu.
Uczniowie odkrywają znaczenie nowo poznanej konstrukcji gramatycznej z zaimkiem bezosobowym man.
Nauczyciel dzieli uczniów w pary i prezentuje każdej parze początek dialogu między Markusem i Jonasem. Prosi uczniów o przygotowanie kilkuzdaniowego dialogu, który mógłby być kontynuacją rozpoczętego dialogu. Wybrane dialogi prezentowane są na forum.
Uczniowie słuchają nagrania w części Plik audio i wykonują polecenia, które sprawdzają ich umiejętność słuchania ze zrozumieniem. Określają, czy podane zdania są zgodne z treścią usłyszanego tekstu, wskazują odpowiedzi na pytania otwarte oraz przyporządkowują do odpowiednich kategorii atrakcje znajdujące się w Tropical Islands. W zestawie ćwiczeń interaktywnych uczniowie utrwalają słownictwo związane z atrakcjami turystycznymi oraz zasady budowania zdania z podmiotem bezosobowym man poprzez rozwiązanie krzyżówki, ułożenie zdania z podmiotem man z podanych wyrazów, uzupełnienie tekstu słownictwem z lekcji, dopasowania właściwej reakcji językowej do ilustracji, odpowiedź na pytanie do wysłuchanego tekstu, zredagowanie wypowiedzi pisemnej na temat atrakcji turystycznych, znajdujących się w miejscu zamieszkania ucznia oraz jego ulubionych atrakcji turystycznych.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie redagują wypowiedź pisemną na temat atrakcji turystycznych, znajdujących się w ich miejscu zamieszkania oraz opowiadają o ulubionych atrakcjach turystycznych. Uczeń odpowiada sobie na pytanie: Czego się dziś nauczyłem/nauczyłam? Co było dla mnie niejasne?
Praca domowa:
Uczeń przygotowuje plakat z atrakcjami turystycznymi, które można zwiedzić w jego miejscu zamieszkania. Na plakacie pojawiają się zdania stworzone w Aufgabe 7 w części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa związanego z atrakcjami turystycznymi, uczniowie tworzą mapę myśli dotyczącą zabytków Berlina;
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą na temat zaimka nieosobowego man;
po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego i gramatycznego, praca nad wymową i intonacją za pomocą słowniczka. Uczniowie potrafią opowiedzieć o ulubionych atrakcjach turystycznych oraz o zabytkach znajdujących się w ich miejscu zamieszkania.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0