Autorka e‑materiału: Dorota Giżyńska

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Maybe You Can Be the Next Olympic Champion? / Może to właśnie ty zostaniesz mistrzem olimpijskim?

Grupa docelowa: klasa 7 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.10, I.14, II.1, II.5, III.4, IV.3, IV.6, V.1, V.5, VI.4, VII.4

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo z zakresu nowych dyscyplin sportowych.

  2. Uczeń potrafi wypowiedzieć się na temat nowych sportów olimpijskich. 

  3. Uczeń opisuje sprzęty i wyposażenie sportowe.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija zainteresowanie sportem i igrzyskami olimpijskimi.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat nowych sportów olimpijskich.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów; domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. metoda kognitywna

  2. konektywizm

  3. podejście komunikacyjne

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowanenauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (ilustracja interaktywna, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów: Can you name ten Summer Olympic Games sports? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie pierwszego akapitu tekstu New Summer Olympic Sports i odpowiedź na pytanie: Why were new disciplines added at the Tokyo Olympics? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie czytają pozostałą część tekstu New Summer Olympic Sports, a następnie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj), odczytują odpowiedzi na forum klasy uzasadniając wybór każdego tytuły, a nauczyciel zaznacza odpowiedzi na tablicy.

  3. Uczniowie w parach wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę, a następnie w parach lub niewielkich grupach dyskutują na temat: Which of the sports described in the text would you like to do the most? Why? Chętni relacjonują wypowiedzi kolegów i koleżanek na forum klasy.

  4. Uczniowie samodzielnie na urządzeniach mobilnych łączą wyrażenia w Exercise 4 (Przeczytaj). Porównują rozwiązanie zadania w parach, a następnie chętni odczytują poszczególne odpowiedzi na forum klasy.

  5. Pracują w parach uczniowie tworzą trzy „zagadki” na wzór Exercise 4 (Przeczytaj) – wybierają z tekstu liczby, nazwy lub fakty i odpowiadające im wyjaśnienia i w formie układanki‑zagadki dają do rozwiązania sąsiedniej parze.

  6. Chętni uczniowie podchodzą do tablicy i uzupełniają luki w Exercise 5 (Przeczytaj).

  7. Uczniowie zaznaczają w tekście wyrażenia związane z poszczególnymi dyscyplinami, zwracając uwagę na kontekst, w jakim wystąpiły. Następnie w parach, w improwizowanej rozmowie na temat igrzysk, starają się użyć wszystkich zaznaczonych wyrażeń.

  8. Uczniowie w parach wykonują Exercise 6 (Przeczytaj). Na forum klasy relacjonują informacje uzyskane od kolegi/koleżanki.

  9. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę. Uczniowie ćwiczą wymowę słów.

  10. Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną i wykonują Exercise 2–4 (Ilustracja interaktywna). Wskazani uczniowie prezentują odpowiedzi przy tablicy multimedialnej.

  11. Uczniowie w parach dokonują porównania przedstawionych na ilustracji interaktywnej sportów. Stosują kryteria własnego pomysłu, np.: umiejętności, wiek, koszty, dostępność.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Sprawdź się). Nauczyciel zwraca uwagę na funkcję kategoryzacji, jako techniki sprzyjającej zapamiętywaniu słownictwa.

  2. Uczniowie, pracując w parach, wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Na forum klasy relacjonują informacje uzyskane od kolegi/koleżanki.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 2–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have read an article about new sports at the Summer Olympic Games. Write an email to a friend from England in which you:

  • explain which sport was the most interesting;

  • describe two rules of the sport;

  • write why you think adding the sport to the Summer Olympic Games was a good decision.

Your email should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, korzystając z informacji zawartych w ilustracji interaktywnej z e‑materiału, uczniowie przygotowują krzyżówkę obejmującą dziesięć haseł/wyrazów oraz dziesięć definicji.