Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Pozytywizm – powtórzenie wiadomości cz. 2
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśni, czym jest praca organiczna i praca u podstaw;
wymieni zasługi pozytywistów;
omówi, na przykładzie fragmentu Lalki Bolesława Prusa, zróżnicowanie warstw społecznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
z użyciem komputera;
praca z tekstem;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
e‑podręcznik;
tablica interaktywna lub rzutnik;
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel przedstawia uczniom krótko postać Bolesława Prusa. Prosi o odszukanie w różnych źródłach informacji związanych z twórczością Prusa, które odnoszą się do tematyki pracy organicznej i pracy u podstaw.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Pozytywizm - powtórzenie wiadomości cz. 2”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstami w sekcjach „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”. Chętne osoby omawiają przeczytane informacje.
Chętne osoby prezentują prace, które wykonały przed lekcją. W ten sposób wprowadzamy uczniów w świat pozytywizmu.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Nauczyciel poleca, aby wybrany uczeń przeczytał polecenia 1 i 2 z sekcji „Audiobook”. Następnie prosi uczniów, aby podzielili się na grupy i opracowali odpowiedzi do poleceń. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie dobierają się w pary. Wykonują oba ćwiczenia zamieszczone w sekcji „Audiobook”.
Nauczyciel wyświetla na tablicy mapę myśli. Po jej analizie, zespół klasowy zostaje podzielony na 4‑osobowe grupy, które rozwiązują polecenia na czas. Najszybsza grupa przedstawia swoje propozycje i omawia je na forum klasy. Pozostali uczniowie weryfikują przedstawione odpowiedzi. Jeśli są one poprawne, grupa wygrywa.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel proponuje, aby uczniowie, w swobodnej dyskusji, odpowiedzieli na pytanie: Jakie są zasługi pozytywistów dla literatury oraz życia ludzi im współczesnych?
Praca domowa:
Przygotuj mapę myśli na temat pozytywizmu. Zapisz hasła ważne dla pozytywistów oraz istotne dla nowych czasów. Wypisz również nazwiska twórców, którzy je głosili.
Materiały pomocnicze:
Leopold Mikulski, Aleksander Świętochowski, Praca u podstaw. (Ogólne jej pojęcie), [w:] „Przegląd Tygodniowy” 1873, nr 10.
Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz i A. Kowalczykowa, Wrocław 2002.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.