Numer e‑materiału: 2.8.12.5

Imię i nazwisko autora: Iwona Płotka

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Was kannst du schon? Teste dich! / Co już potrafisz? Sprawdź się!

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat sportu, zdrowia oraz nauki i techniki

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
11) zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);
12) nauka i technika (np. odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
9) prosi o radę i udziela rady;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • powtarza słownictwo z zakresu sportu, zdrowia oraz nauki i techniki;

  • opisuje rolę urządzeń elektronicznych w swoim życiu;

  • analizuje informacje we wpisie na blogu na temat zdrowia.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • opisuje swoje osobiste doświadczenia;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;

  • automotywacja i zachęcanie siebie do działania;

  • odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.

Metody i formy nauczania:

  • podejście komunikacyjne;

  • podająca – praca z tekstem źródłowym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;

  • praktyczna – burza mózgów, dyskusja, skrzynka pytań, metoda akwarium;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – praca z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację wprowadzającą. Następnie zadaje uczniom pytania: Czy Polacy chętnie uprawiają sport? Jakie dyscypliny sportowe są w Polsce szczególnie popularne? Czy ty i twoja rodzina jesteście aktywni fizycznie? Po krótkiej burzy mózgów nauczyciel poleca uczniom, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i prosi o jego opisanie, zadając pytanie: Was seht ihr auf dem Bild? Nauczyciel wypisuje na tablicy wskazówki dotyczące wypowiedzi, np.: Auf dem Bild sehe ich …, Auf dem Bild gibt es, Ich finde

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tytuł tekstu w części Przeczytaj i w parach dyskutują nad tematyką tekstu. Swoje hipotezy prezentują na forum klasy. Następnie czytają tekst i starają się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Uczniowie zaznaczają główną myśl przeczytanego tekstu (Übung 1), a następnie nauczyciel czyta zdania z Übung 2 i prosi uczniów o odpowiedź na forum, czy są one prawdziwe czy fałszywe. Uczniowie uzupełniają luki wyrazowe (Übung 3) oraz łączą pasujące do siebie części zwrotów występujących w tekście (Übung 4).

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy trzy przykłady zdań ze zdaniem warunkowym z wenn w części Przeczytaj: Auch wenn sie viel lernen, finden sie Zeit für Bewegung; Wenn ich die Insulinresistenz nicht behandle, kann ich Diabetes bekommen; Wenn ich mehr Zeit habe, mache ich lange Spaziergänge mit meiner Familie. Następnie nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie zależności występujących w zdaniach czasowych. W razie potrzeby nauczyciel udziela uczniom odpowiednich wskazówek.

  • Uczniowie słuchają pliku audio i następnie w parach zaznaczają, czy informacje są zgodne z treścią tekstu (Übung 1), przyporządkowują pasujące do siebie fragmenty zdań (Übung 2) oraz uzupełniają krzyżówkę wyrazami z tekstu (Übung 3).

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło Sport, elektronische Geräte und Gesundheit. Następnie prosi uczniów, aby każdy podszedł do tablicy i zapisał pod tym hasłem swoje skojarzenie. Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat wypisanych skojarzeń, zadając im pytania, np.: Warum benutzt du seltener elektronische Geräte als früher? Warum bist du müde, wenn du zu viel Smartphone benutzt? Wie ist dein Schlaf, wenn du vor dem Schlafengehen dein Smartphone benutzt? Podczas dyskusji nauczyciel wykorzystuje metodę akwarium, polecając pozostałym uczniom, aby przysłuchiwali się wypowiedziom innych osób oraz w razie potrzeby dopytywali/komentowali (angażowali się w rozmowę). Celem tego działania jest przede wszystkim wzajemne uczenie się i doskonalenie umiejętności argumentowania.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie w parach wykonują Aufgabe 1 (dopasowują reakcję do usłyszanej wypowiedzi), Aufgabe 2 (wybierają reakcję adekwatną do danej sytuacji) oraz Aufgabe 6 (uzupełniają luki wyrazowe w dialogu), a samodzielnie – Aufgabe 3 (uzupełniają tekst właściwymi wyrażeniami), Aufgabe 4 (wybierają właściwy wyraz), Aufgabe 5 (uzupełniają luki wyrazowe w minidialogach), które służą utrwaleniu słownictwa oraz struktur zawartych w tekście źródłowym i multimedium.

  • Nauczyciel proponuje uczniom metodę aktywizującą skrzynka pytań. Umieszcza w pudełku kartki z pytaniami dotyczącymi omawianego działu, uczniowie podchodzą kolejno i losują karteczki, a następnie udzielają odpowiedzi. Metodę można wzbogacić o element rywalizacji, dzieląc klasę na dwie lub trzy grupy, które będą otrzymywały punkty za poprawnie udzielone odpowiedzi.

Praca domowa

Uczniowie opisują aktywności zdrowotne (Aufgabe 7) oraz opisują na blogu, jaką rolę w ich życiu odgrywają urządzenia elektroniczne (Aufgabe 8).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: na podstawie tytułu pliku audio uczniowie przygotowują galerię zdjęć przedstawiającą wyjaśnienie słów kluczy, tj. brauchen, digital, Detox, na zdjęciach wypisują zwroty, które dotyczą skojarzeń związanych ze słowami kluczami;

  • w trakcie lekcji: uczniowie przygotowują krótkie dialogi, w których nawiązują do tematu pliku audio (digitaler Detox) i wykorzystują słownictwo z pliku audio;

  • po lekcji: uczniowie przygotowują fiszki zawierające słownictwo, wyjaśnienie pojęć lub też quiz w formie online z tematyki zaprezentowanej w pliku audio.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec