Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jerzy Ginter i Michał Kurek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Światło widzialne |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna – dostrzeganie i definiowanie problemów oraz odkrywanie rzeczywistości poprzez eksperymenty |
Metody nauczania: | pogadanka, wykład informacyjny, pokaz |
Formy zajęć: | praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | pryzmaty, siatka dyfrakcyjna, żarówka wolframowa i ciemna przesłona z szczeliną |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał „Widmo światła białego” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel przy pomocy żarówki, przesłony i siatki dyfrakcyjnej przedstawia rozszczepienie światła widzialnego. Uczniowie opisują obraz, jaki powstaje w ten sposób. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie przy pomocy pryzmatów badają rozszczepienie światła pochodzącego od różnych źródeł światła – Słońca (np. światło słoneczne odbite od białej kartki), żarówki i świetlówki. Dobierają się w pary, aby następnie obserwować wspólnie widma i ocenić różnice między nimi. Następnie nauczyciel w formie pokazu wyjaśnia, czym jest widmo ciągłe oraz czym różnią się widma światła białego pochodzącego od różnych źródeł. Następnie dyskutuje z uczniami, czy dostrzegli różnice pomiędzy swoimi obserwacjami. | |
Faza podsumowująca: | |
W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości i zrozumienia widzenia barw uczniowie rozwiązują zadania 1, 2 oraz 5 z zestawu ćwiczeń e‑materiału. | |
Praca domowa: | |
W ramach pracy domowej uczniowie rozwiązują zadania 3, 4 oraz 6, 7 i 8 z zestawu ćwiczeń e‑materiału. Korzystając ze wskazówek w rozdziale „Przeczytaj” uczniowie budują samodzielnie prosty spektroskop do obserwacji widm wybranych przez siebie źródeł światła. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może posłużyć jako wprowadzenie do lekcji opisującej mechanizm widzenia. |