Autorka e‑materiału: Marta Mrozik

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz‑Glińska, Paulina Marchlik

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: What’s For Lunch? / Co jest na obiad?

Grupa docelowa: klasa 1 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe 1.6, 2.1, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 4.1, 4.3, 5.1, 6.3, 7, 8.1, 11

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń nazywa posiłki spożywane w ciągu dnia.

  2. Uczeń wymienia potrawy, które bohaterki e‑materiału jedzą w ciągu dnia.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija słownictwo pozwalające na opisanie posiłków.

  2. Uczeń rozwija świadomość różnic w preferencjach żywieniowych wśród rówieśników.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (techniki wspierające uczenie się słownictwa, wykorzystanie domysłu językowego)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (ćwiczenia ruchowe/polisensoryczne)

Formy zajęć:

  1. praca w grupach

  2. praca w parach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Przed lekcją nauczyciel przygotowuje dowolny utwór muzyczny, plastikowe kubeczki (po jednym dla każdego), karty obrazkowe i zestawy minikart obrazkowych z produktami: bread, cereal, milk, fish, chicken, chips, pizza, eggs, oraz karty z napisami breakfast, lunch, dinner.

  1. Dzieci stają w kręgu. Nauczyciel prezentuje uczniom karty obrazkowe z produktami, które za chwilę pojawią się w Exercise 1 (Przeczytaj). Pyta: What is this? Dzieci odpowiadają chórem, np.: bread. Jeśli nie wiedzą, nauczyciel modeluje nazwę produktu i prosi o powtórzenie. Następnie nauczyciel pyta: Who likes bread? i prosi, żeby wszyscy, którzy lubią dany produkt, podskoczyli trzy razy, mówiąc: I do, I do, I do.

  2. Nauczyciel prezentuje na tablicy Exercise 1 (Przeczytaj). Odtwarza nagrania, a uczniowie powtarzają chórem.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie słuchają nagrania z historyjką (Przeczytaj) i śledzą wzrokiem tekst na tablicy multimedialnej lub na urządzeniach mobilnych.

  2. Nauczyciel ponownie odtwarza nagranie, ale tym razem zatrzymuje je po każdym pytaniu zawierającym nazwę posiłku oraz zdaniu zawierającym nazwę produktu i zwrot grzecznościowy (Please/Thank you). Prosi uczniów o powtórzenie danego pytania/zdania. Raz powtarzają dziewczynki, a raz chłopcy.

  3. Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustracje z Exercise 2 (Przeczytaj). Odtwarza nagrania, a uczniowie zaznaczają odpowiedzi na urządzeniach mobilnych. Następnie, nanoszą odpowiedzi na

  4. Uczniowie pracują w zespołach czteroosobowych. Każdy zespół dostaje od nauczyciela trzy karty z nazwami posiłków: breakfast, lunch, dinner, oraz zestaw minikart obrazkowych z rysunkami produktów. Zespoły grupują produkty zgodnie z tym, do jakiej kategorii przynależą w historyjce (nie w rzeczywistości) – Exercise 3 (Przeczytaj). Nauczyciel prosi wybrane trzy zespoły o przedstawienie kolejnych posiłków, mówiąc np.: Team 1, what do you have for breakfast? Następnie każdy zespół grupuje nazwy produktów w Exercise 3 na urządzeniach mobilnych. Ochotnicy nanoszą odpowiedzi na tablic:ę.

  5. Uczniowie pracują w parach. Jedna osoba pozostaje w posiadaniu wszystkich minikart obrazkowych z rysunkami produktów. Wciela się ona w rolę rodzica i zadaje trzy pytania:

  • What do you want for breakfast?

  • What do you want for lunch?

  • What do you want for dinner?

Druga osoba gra rolę dziecka proszącego o konkretne, ulubione produkty, pamiętając przy tym, by używać zwrotów Please oraz Thank you na końcu zdań, tak jak bohaterki historyjki z e‑materiału. Na koniec nauczyciel prosi wybrane pary o zaprezentowanie minidialogów na forum klasy. Docenia użycie zwrotów grzecznościowych.

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 1 (Plik audio). Najpierw zwraca uwagę na ilustracje i pyta uczniów o to, co widzą: What food do you see in the picture? Uczniowie odpowiadają na forum klasy, a następnie, pracując w parach, łączą obrazki z opisami na urządzeniach mobilnych. Ochotnicy nanoszą pojedyncze odpowiedzi na tablicę.

  2. Nauczyciel dwukrotnie odtwarza piosenkę (Plik audio), zachęcając dzieci, żeby włączyły się na końcu każdego wersu i śpiewały razem z nagraniem: Eggs are yummy/chicken is yummy/pizza is yummy, too.

  3. Uczniowie pracują w parach z kartami obrazkowymi przedstawiającymi produkty z piosenki. Słuchając piosenki po raz trzeci, układają na ławce karty zgodnie z kolejnością, w jakiej nazwy pojawiają się w nagraniu. Nauczyciel sprawdza kolejność kart na ławkach, po czym prosi o uzupełnienie ćwiczenia na urządzeniach mobilnych. Na koniec ochotnicy nanoszą kolejne elementy z ćwiczenia na tablicę.

  • Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel odtwarza piosenkę, a uczniowie śpiewają wraz z nagraniem.

  2. Nauczyciel wyświetla ilustracje z Exercise 3 (Plik audio). Odtwarza nagrania, a uczniowie powtarzają – raz głośno, raz cicho.

  3. Nauczyciel rozmieszcza w różnych miejscach sali karty obrazkowe z produktami. Odtwarza dowolny utwór muzyczny, podczas którego uczniowie tańczą na środku sali, po czym zatrzymuje muzykę i mówi: It’s breakfast time! What’s yummy for you? Zadaniem dzieci jest podejść do karty przedstawiającej jeden z produktów śniadaniowych (eggs, bread, cereal, milk). Nauczyciel wznawia odtwarzanie muzyki, a kiedy ponownie ją zatrzymuje, mówi: It’s lunch time! What’s yummy for you? oraz It’s dinner time! What’s yummy for you?

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Exercise 1–3 (Sprawdź się). Nauczyciel może wykorzystać ćwiczenia z sekcji w ramach sprawdzianu lub zadać wybrane ćwiczenia do samodzielnego wykonania w domu.

Materiały pomocnicze:

Dowolny utwór muzyczny, plastikowe kubeczki (po jednym dla każdego), karty obrazkowe i zestawy minikart obrazkowych z produktami: bread, cereal, milk, fish, chicken, chips, pizza, eggs, oraz karty z napisami breakfast, lunch, dinner.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  1. W domu uczniowie uczą się na pamięć słów piosenki i zaczynąją od niej rozgrzewkę do kolejnej lekcji.

  2. Na podstawie piosenki uczniowie rysują minikomiksy o sobie i swoich preferencjach żywieniowych. Komiks składa się z dwóch rysunków. Pierwszy przedstawia ucznia jedzącego coś, co lubi, oraz dymek dialogowy zawierający słowo Yummy! Drugi rysunek to odwzorowanie ucznia jedzącego coś, czego nie lubi, i dymek dialogowy zawierający słowo Yuck! Aby dzieciom udało się wykonać taką pracę, nauczyciel powinien przygotować komiks modelowy i wyświetlić go na tablicy, zanim dzieci przystąpią do zadania. Z prac powstaje klasowa wystawa komiksów.