Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jakie związki miedzi mają znaczenie praktyczne?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Poziom podstawowy i rozszerzony

Wymagania ogólne

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne;

4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia zastosowania związków miedzi;

  • wymienia związki miedzi o znaczeniu praktycznym;

  • przeprowadza doświadczenie na próbę Trommera.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza materiału źródłowego;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • doświadczenie chemiczne;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • grafika interaktywna;

  • quiz;

  • okienko informacyjne;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami/smartfony/tablety z dostępem do Internetu;

  • podręczniki tradycyjne;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica, kreda/pisak.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel pyta uczniów czym jest grynszpan? Co ma wspólnego z zielonymi dachami? Następnie wyjaśnia uczniom, że historycznie ten związek stosowany był jako środek grzybobójczy i jest on składnikiem patyny pokrywającej dachy miedziane.

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  3. Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie starają się udzielić odpowiedzi na pytanie: Jakie są zastosowania związków miedzi?

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z treściami zawartymi w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Następnie w celu utrwalenia wiedzy uczniów nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy i przeprowadza wśród nich quiz odnośnie do treści zawartych w e‑materiale. Każda odpowiedź jest punktowana za 1 pkt. Grupa zwycięska będzie mogła przeprowadzić w formie pokazu doświadczenie na próbę Trommera wg instrukcji opisanej w treści e‑materiału. Przykładowe pytania do quizu:

  • Jaki związek miedzi stanowi popularny fungicyd?

  • Czy siarczan(VI) miedzi(II) stosowany do oprysku drzew zaatakowanych grzybem, może być przechowywany w stalowych beczkach?

  • Czy tlenek miedzi(II) stosowany jest w próbie Trommera?

  • Jakie właściwości ukazywane są w wyniku próby Benedicta?

  • Czy wodorotlenek miedzi(II) stosowany jest w próbie Fehlinga?

  • Podaj cztery przykłady związków chemicznych, jakie można odróżnić przy zastosowaniu próby Fehlinga, Trommera, Benedicta.

  • Jak sprawdzić, czy banan dojrzał?

  • Czy cukier spożywczy daje pozytywny wynik próby Trommera?

  • Jaki związek stosuje się w technice EPR?

  • Co to jest słodzenie ropy naftowej i jaki związek miedzi jest do tego przydatny?

  1. Grupa, która uzyskała najwięcej punktów podczas quizu przeprowadza doświadczenie chemiczne z próbą Trommera wg instrukcji opisanej w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel odsyła uczniów do grafiki interaktywnej. Uczniowie w parach zapoznają się z poleceniem i wykonują zawarte w medium ćwiczenia.

  3. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

1. Okienko informacyjne – forma indywidualnej twórczej notatki. Kartkę w zeszycie uczniowie dzielą na 4 części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje. W drugim okienku podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie okienko wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostatnie może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu.
2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Dziś nauczyłem/łam się...

  • Zaskoczyło mnie, to że...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

1. Nauczyciel prosi uczniów o opisanie czterech różnych doświadczeń pokazujących, jak cztery wymienione w treści e‑materiału próby ukazujące właściwości redukujące cukrów różnią się między sobą.
2. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Grafika interaktywna może być wykorzystana przez uczniów jako notatka do samodzielnej nauki. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą medium wykorzystać do uzupełnienia luk kompetencyjnych.

Materiały pomocnicze:

  1. Doświadczenie chemiczne: „Próba Trommera”

  • Szkło i sprzęt laboratoryjny: Probówki, statyw do probówek, łapa do probówek, palnik, zapałki/zapalniczka, łyżeczka, łaźnia wodna.

  • Odczynniki chemiczne: woda destylowana, glukoza, sok z winogron, siarczan(VI) miedzi(II), wodorotlenek sodu.

  • Instrukcja wykonania – opisana w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj”.

  1. Karty charakterystyk substancji.