Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jakie związki miedzi mają znaczenie praktyczne?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne;
4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia zastosowania związków miedzi;
wymienia związki miedzi o znaczeniu praktycznym;
przeprowadza doświadczenie na próbę Trommera.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego;
dyskusja dydaktyczna;
doświadczenie chemiczne;
ćwiczenia uczniowskie;
grafika interaktywna;
quiz;
okienko informacyjne;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami/smartfony/tablety z dostępem do Internetu;
podręczniki tradycyjne;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica, kreda/pisak.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel pyta uczniów czym jest grynszpan? Co ma wspólnego z zielonymi dachami? Następnie wyjaśnia uczniom, że historycznie ten związek stosowany był jako środek grzybobójczy i jest on składnikiem patyny pokrywającej dachy miedziane.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie starają się udzielić odpowiedzi na pytanie: Jakie są zastosowania związków miedzi?
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z treściami zawartymi w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj”.
Następnie w celu utrwalenia wiedzy uczniów nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy i przeprowadza wśród nich quiz odnośnie do treści zawartych w e‑materiale. Każda odpowiedź jest punktowana za 1 pkt. Grupa zwycięska będzie mogła przeprowadzić w formie pokazu doświadczenie na próbę Trommera wg instrukcji opisanej w treści e‑materiału. Przykładowe pytania do quizu:
Jaki związek miedzi stanowi popularny fungicyd?
Czy siarczan() miedzi() stosowany do oprysku drzew zaatakowanych grzybem, może być przechowywany w stalowych beczkach?
Czy tlenek miedzi() stosowany jest w próbie Trommera?
Jakie właściwości ukazywane są w wyniku próby Benedicta?
Czy wodorotlenek miedzi() stosowany jest w próbie Fehlinga?
Podaj cztery przykłady związków chemicznych, jakie można odróżnić przy zastosowaniu próby Fehlinga, Trommera, Benedicta.
Jak sprawdzić, czy banan dojrzał?
Czy cukier spożywczy daje pozytywny wynik próby Trommera?
Jaki związek stosuje się w technice EPR?
Co to jest słodzenie ropy naftowej i jaki związek miedzi jest do tego przydatny?
Grupa, która uzyskała najwięcej punktów podczas quizu przeprowadza doświadczenie chemiczne z próbą Trommera wg instrukcji opisanej w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel odsyła uczniów do grafiki interaktywnej. Uczniowie w parach zapoznają się z poleceniem i wykonują zawarte w medium ćwiczenia.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
1. Okienko informacyjne – forma indywidualnej twórczej notatki. Kartkę w zeszycie uczniowie dzielą na 4 części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje. W drugim okienku podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie okienko wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostatnie może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu.
2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Dziś nauczyłem/łam się...
Zaskoczyło mnie, to że...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
1. Nauczyciel prosi uczniów o opisanie czterech różnych doświadczeń pokazujących, jak cztery wymienione w treści e‑materiału próby ukazujące właściwości redukujące cukrów różnią się między sobą.
2. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna może być wykorzystana przez uczniów jako notatka do samodzielnej nauki. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą medium wykorzystać do uzupełnienia luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Doświadczenie chemiczne: „Próba Trommera”
Szkło i sprzęt laboratoryjny: Probówki, statyw do probówek, łapa do probówek, palnik, zapałki/zapalniczka, łyżeczka, łaźnia wodna.
Odczynniki chemiczne: woda destylowana, glukoza, sok z winogron, siarczan() miedzi(), wodorotlenek sodu.
Instrukcja wykonania – opisana w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj”.
Karty charakterystyk substancji.