Autorka e‑materiału: Agnieszka Sękiewicz‑Magoń

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Copyrights / Prawa autorskie

Grupa docelowa: klasa 4 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.9, I.14, III.4, III.7, V.1, V.2, V.4, VII.4, VII.9, VII.11, VII.14, VIII.3, XIII, XIV

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  6. [K6] kompetencje obywatelskie

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z prawami autorskimi.

  2. Uczeń potrafi wskazać najciekawsze i najbardziej zaskakujące informacje dotyczące praw autorskich.

  3. Uczeń potrafi napisać tekst ulotki zachęcający do udziału w wykładzie na temat praw autorskich.

  4. Uczeń potrafi napisać do kolegi/koleżanki z Anglii e‑mail, w którym opisuje wykonaną przez siebie prezentację multimedialną dotyczącą praw autorskich.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy z zakresu praw autorskich.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat praw autorskich.

  3. Uczeń kształtuje postawę poszanowania praw autorskich.

  4. Uczeń kształtuje refleksyjne i krytyczne podejście do stosowania narzędzi cyfrowych.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem, praca z prezentacją multimedialną)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z prezentacją multimedialną, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie pojęcia praw autorskich: How do you understand the term copyright? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę. Uczniowie rozwijają odpowiedź na pytanie nauczyciela z pkt 1, wykorzystując słownictwo z Exercise 1.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na tytuł tekstu What You Need to Know About Copyright i pyta: What do you expect to learn about copyright from the text you’re going to read in a moment? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie pracują w parach. Uczeń A czyta dwa pierwsze akapity tekstu, uczeń B pozostałe fragmenty. Następnie uczniowie dzielą się między sobą kluczowymi informacjami dotyczącymi praw autorskich zawartymi w ich fragmentach tekstu. Po czym na forum klasy prezentują informacje uzyskane od kolegi/koleżanki.

  3. Uczniowie czytają cały tekst, sprawdzają w słowniku niezrozumiałe słownictwo i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  5. Uczniowie odpowiadają w parach na pytania w Exercise 4 (Przeczytaj). W tym celu wybierają z tekstu słownictwo przydatne do realizacji zadania, a następnie wykonują to zadanie. Na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.

  6. W ramach rozgrzewki do pracy z prezentacją uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Chętna osoba nanosi zadanie na tablicę.

  7. Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną i wykonują Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Uzasadniają odpowiedzi, odwołując się do treści prezentacji.

  8. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Prezentacja multimedialna). Chętna osoba nanosi zadanie na tablicę.

  9. Uczniowie wykonują w parach Exercise 4 (Prezentacja multimedialna). W tym celu wyszukują w prezentacji słownictwo i informacje przydatne do realizacji zadania, a następnie w parach odpowiadają na pytania. Na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują Exercise 67 (Sprawdź się).

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–5 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują Exercise 8 (Sprawdź się): Your teacher assigned everybody in your class to prepare a short presentation about issues connected to copyrights. Write a letter to your British friend using 100–150 words and:

  • explain what event made the teacher give your class such homework;

  • describe what your presentation was about;

  • mention at least two things you learnt from that lesson;

  • explain how you are going to use the new knowledge.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie, bazując na prezentacji multimedialnej z e‑materiału, przygotowują listę 10–12 ponumerowanych pytań otwartych dotyczących jej treści. Na kolejnej lekcji pracują w parach, na zmianę. Uczeń A podaje numer pytania na liście ucznia B. Uczeń B odpowiada na to pytanie, a zadaniem ucznia A jest sformułować pytanie, na które padła odpowiedź. Następnie zamieniają się rolami. Uczniowie nie pokazują sobie wzajemnie list pytań.