Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Ziemie polskie przed przybyciem Słowian

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IX. Polska w okresie wczesnopiastowskim. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) przedstawia geografię plemienną Polski przedpiastowskiej;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, kim były hominidy i wybrani przodkowie człowieka rozumnego według teorii Darwina;

  • opisuje ludy, które zamieszkiwały ziemie polskie przed przybyciem Słowian, oraz prawdopodobne okresy ich przebywania na tych ziemiach;

  • wymienia, które wykopaliska są dowodem na przebywanie ludów omawianych na lekcji na obszarze dzisiejszej Polski;

  • przeanalizuje, czy ludy, które zamieszkiwały ziemie polskie przed przybyciem Słowian, miały swój wkład w rozwój cywilizacji na ziemiach polskich.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Ziemie polskie przed przybyciem Słowian”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj” i wykonanie ćwiczenia nr 3 w sekcji „Sprawdź się”.

Faza wstępna:

  1. Wyświetlenie na tablicy tematu zajęć, ustalenie celu lekcji i kryteriów sukcesu.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu raportu dostępnego w panelu użytkownika, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji, sprawdza, kto wykonał zadane ćwiczenie. Wybrany uczeń rozpoczyna wstępną dyskusję wokół tematu lekcji, przedstawiając i uzasadniając swoje stanowisko.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium („Linia chronologiczna”). Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi, aby przeczytał polecenie 1: „Przeanalizuj poniższą linię chronologiczną. Zastanów się, czy znasz inne poglądy archeologów i historyków, których nie uwzględniono na linii chronologicznej, dotyczące mieszkańców (osadnictwa) ziem polskich przed przybyciem Słowian. Oceń, czy wszyscy mieszkańcy ziem polskich do czasu przybycia Słowian zostawili swój ślad w przyszłej historii Polski.”. Poleca uczniom, aby podzielili się na grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.

  2. Nauczyciel czyta polecenie 2: „Uzupełnij linię chronologiczną o informacje o ludach, które nie zostały umieszczone na osi czasu, a o których jest mowa w treści lekcji, oraz przedziały czasowe, w których ludy te przebywały na ziemiach polskich. „ i poleca uczniom, aby wykonali je w parach. Wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.

  3. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1 i 2. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.

  4. Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia nr 4, 5 i 6, które zostały wyświetlone na tablicy. Nauczyciel śledzi na platformie postępy uczestników zajęć, sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.

Faza podsumowująca

  1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.

  3. Chętny lub wybrany przez nauczyciela uczeń opowiada, czego nauczył się podczas tej lekcji. Nauczyciela poleca uczniowi, aby dokończył zdanie „Podczas dzisiejszej lekcji dowiedziałem/łam się, że...” oraz rozwinął swoją wypowiedź.

Praca domowa:

  1. Wykonaj w domu ćwiczenia niezrealizowane na lekcji.

  2. Zaproponuj inne materiały źródłowe do tematu lekcji „Ziemie polskie przed przybyciem Słowian”.

Materiały pomocnicze:

  • Praca zbiorowa: Oxford - Wielka Historia Świata. Cywilizacje Europy. Indoeuropejczycy - Celtowie. T. 12. Poznań: Polskie Media Amer.Com, 2006.

  • A. Kokowski, Starożytna Polska, Warszawa 2005.

  • K. J. Paczesny, Lugiowie i Wandalowie a ziemie polskie w starożytności, Warszawa 2014.

  • Encyklopedia historii świata, t. I, Prehistoria, pod red. J.K. Kozłowski, Kraków 1999.

  • J. Ostoja‑Zagórska, Polska w starożytności, Poznań 1998.

  • J. F. Gąssowski, Kultura pradziejowa na ziemiach Polski, 1985.

  • J. Strzelczyk, Goci: Rzeczywistość i legenda.

Wskazówki metodyczne:

  • Informacje z sekcji „Linia chronologiczna” mogą być wykorzystane w trakcie lekcji do pracy uczniów w parach lub samodzielnie. Cały materiał może być wykorzystany do realizacji zajęć metodą odwróconej klasy. W szkole następuje czytanie i ocena koleżeńska opracowań uczniów.