Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Ziemie polskie przed przybyciem Słowian
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, kim były hominidy i wybrani przodkowie człowieka rozumnego według teorii Darwina;
opisuje ludy, które zamieszkiwały ziemie polskie przed przybyciem Słowian, oraz prawdopodobne okresy ich przebywania na tych ziemiach;
wymienia, które wykopaliska są dowodem na przebywanie ludów omawianych na lekcji na obszarze dzisiejszej Polski;
przeanalizuje, czy ludy, które zamieszkiwały ziemie polskie przed przybyciem Słowian, miały swój wkład w rozwój cywilizacji na ziemiach polskich.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Ziemie polskie przed przybyciem Słowian”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj” i wykonanie ćwiczenia nr 3 w sekcji „Sprawdź się”.
Faza wstępna:
Wyświetlenie na tablicy tematu zajęć, ustalenie celu lekcji i kryteriów sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu raportu dostępnego w panelu użytkownika, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji, sprawdza, kto wykonał zadane ćwiczenie. Wybrany uczeń rozpoczyna wstępną dyskusję wokół tematu lekcji, przedstawiając i uzasadniając swoje stanowisko.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Linia chronologiczna”). Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi, aby przeczytał polecenie 1: „Przeanalizuj poniższą linię chronologiczną. Zastanów się, czy znasz inne poglądy archeologów i historyków, których nie uwzględniono na linii chronologicznej, dotyczące mieszkańców (osadnictwa) ziem polskich przed przybyciem Słowian. Oceń, czy wszyscy mieszkańcy ziem polskich do czasu przybycia Słowian zostawili swój ślad w przyszłej historii Polski.”. Poleca uczniom, aby podzielili się na grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
Nauczyciel czyta polecenie 2: „Uzupełnij linię chronologiczną o informacje o ludach, które nie zostały umieszczone na osi czasu, a o których jest mowa w treści lekcji, oraz przedziały czasowe, w których ludy te przebywały na ziemiach polskich. „ i poleca uczniom, aby wykonali je w parach. Wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1 i 2. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia nr 4, 5 i 6, które zostały wyświetlone na tablicy. Nauczyciel śledzi na platformie postępy uczestników zajęć, sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Chętny lub wybrany przez nauczyciela uczeń opowiada, czego nauczył się podczas tej lekcji. Nauczyciela poleca uczniowi, aby dokończył zdanie „Podczas dzisiejszej lekcji dowiedziałem/łam się, że...” oraz rozwinął swoją wypowiedź.
Praca domowa:
Wykonaj w domu ćwiczenia niezrealizowane na lekcji.
Zaproponuj inne materiały źródłowe do tematu lekcji „Ziemie polskie przed przybyciem Słowian”.
Materiały pomocnicze:
Praca zbiorowa: Oxford - Wielka Historia Świata. Cywilizacje Europy. Indoeuropejczycy - Celtowie. T. 12. Poznań: Polskie Media Amer.Com, 2006.
A. Kokowski, Starożytna Polska, Warszawa 2005.
K. J. Paczesny, Lugiowie i Wandalowie a ziemie polskie w starożytności, Warszawa 2014.
Encyklopedia historii świata, t. I, Prehistoria, pod red. J.K. Kozłowski, Kraków 1999.
J. Ostoja‑Zagórska, Polska w starożytności, Poznań 1998.
J. F. Gąssowski, Kultura pradziejowa na ziemiach Polski, 1985.
J. Strzelczyk, Goci: Rzeczywistość i legenda.
Wskazówki metodyczne:
Informacje z sekcji „Linia chronologiczna” mogą być wykorzystane w trakcie lekcji do pracy uczniów w parach lub samodzielnie. Cały materiał może być wykorzystany do realizacji zajęć metodą odwróconej klasy. W szkole następuje czytanie i ocena koleżeńska opracowań uczniów.