Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Niewidoczna sztuka montażu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
uzupełnia definicję montażu;
tworzy mapę myśli do hasła tworzenie przestrzeni filmowej;
analizuje fragment filmu pod kątem jego struktur montażowych;
wyjaśnia, dlaczego twórcy i teoretycy filmu nadali montażowi ważną rolę.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treścią sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel odsłania zapisaną wcześniej na tablicy definicję („łączenie ze sobą dwóch kawałków taśmy filmowej (choć obecnie często zamiast nich mamy dwa pliki cyfrowe) i jako taki nie ma on żadnego odpowiednika w zwyczajnej percepcji”). Pyta uczestników zajęć, do jakiego pojęcia się ona odnosi. Potwierdza, gdy padnie odpowiedź, że chodzi o montaż materiału filmowego. Wyjaśnia, że będzie on tematem dzisiejszej lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie przygotowują na tablicę mapę myśli. Centralnym hasłem jest: tworzenie przestrzeni filmowej. Chętne osoby podchodzą do tablicy i dopisują właściwe określenia wokół (na podstawie sekcji „Przeczytaj”), np. przenikanie i ściemnianie obrazów, nakładanie obrazu, znikanie obiektów kadrze, naprzemienne ukazywanie dwóch różnych przestrzeni, rozbicie przestrzeni na wiele ujęć.
Nauczyciel odtwarza fragment wybranego przez siebie filmu, np. „Pasażerka” z roku 1961/63 w reżyserii Andrzeja Munka (od 4 minuty 42 sekundy do 5 minuty 22 sekundy). Zadaniem uczniów jest analiza filmu pod kątem jego struktur montażowych. Mogą pracować w parach lub w grupach i po obejrzeniu wspomnianego fragmentu odpowiadają na pytania:
- Z jakim montażem mamy do czynienia – dynamicznym czy statycznym?
- Czy ujęcia są długie czy krótkie?
- Czy są wyraźne powiązania między kolejnymi ujęciami?
- Jaki wpływ ma montaż na nasze rozumienie sceny, a jaki na towarzyszące nam emocje?Uczniowie przechodzą do sekcji „Audiobook”. Odsłuchują zamieszczone tam nagranie i w parach wykonują polecenia.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel czyta uczniom następującą wypowiedź:
„Tym, co łączyło niemal wszystkich twórców i teoretyków filmu, było przekonanie, że montaż jest decydującym etapem realizacji filmu; że stanowi wręcz istotę procesu kinematograficznego, rozumianego jako opowiadanie za pomocą ruchomych obrazów, a nie sama rejestracja wycinka rzeczywistości na taśmie filmowej” - dr hab. Wojciech Michera (cytat z materiałów do kursu „Film, jako opowieść” realizowanego przez Uniwersytet Warszawski).Uczniowie próbują odpowiedzieć na pytanie, dlaczego twórcy i teoretycy filmu nadali montażowi tak ważną rolę w procesie powstawania obrazu filmowego.
Praca domowa:
Uczniowie podczas wykonywania zadania domowego zapoznają się z sekcją „Prezentacja multimedialna” i wykonują zamieszczone tam polecenia i ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
Karel Reisz, Gavin Millar, Thorold Dickinson, Technika montażu filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2014.
http://ekrany.org.pl/historia_kina/montazystka‑autor‑montaz‑i-plec/
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.