Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Niewidoczna sztuka montażu

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • uzupełnia definicję montażu;

  • tworzy mapę myśli do hasła tworzenie przestrzeni filmowej;

  • analizuje fragment filmu pod kątem jego struktur montażowych;

  • wyjaśnia, dlaczego twórcy i teoretycy filmu nadali montażowi ważną rolę.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treścią sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel odsłania zapisaną wcześniej na tablicy definicję („łączenie ze sobą dwóch kawałków taśmy filmowej (choć obecnie często zamiast nich mamy dwa pliki cyfrowe) i jako taki nie ma on żadnego odpowiednika w zwyczajnej percepcji”). Pyta uczestników zajęć, do jakiego pojęcia się ona odnosi. Potwierdza, gdy padnie odpowiedź, że chodzi o montaż materiału filmowego. Wyjaśnia, że będzie on tematem dzisiejszej lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie przygotowują na tablicę mapę myśli. Centralnym hasłem jest: tworzenie przestrzeni filmowej. Chętne osoby podchodzą do tablicy i dopisują właściwe określenia wokół (na podstawie sekcji „Przeczytaj”), np. przenikanie i ściemnianie obrazów, nakładanie obrazu, znikanie obiektów kadrze, naprzemienne ukazywanie dwóch różnych przestrzeni, rozbicie przestrzeni na wiele ujęć.

  2. Nauczyciel odtwarza fragment wybranego przez siebie filmu, np. „Pasażerka” z roku 1961/63 w reżyserii Andrzeja Munka (od 4 minuty 42 sekundy do 5 minuty 22 sekundy). Zadaniem uczniów jest analiza filmu pod kątem jego struktur montażowych. Mogą pracować w parach lub w grupach i po obejrzeniu wspomnianego fragmentu odpowiadają na pytania:
    - Z jakim montażem mamy do czynienia – dynamicznym czy statycznym?
    - Czy ujęcia są długie czy krótkie?
    - Czy są wyraźne powiązania między kolejnymi ujęciami?
    - Jaki wpływ ma montaż na nasze rozumienie sceny, a jaki na towarzyszące nam emocje?

  3. Uczniowie przechodzą do sekcji „Audiobook”. Odsłuchują zamieszczone tam nagranie i w parach wykonują polecenia.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel czyta uczniom następującą wypowiedź:
    „Tym, co łączyło niemal wszystkich twórców i teoretyków filmu, było przekonanie, że montaż jest decydującym etapem realizacji filmu; że stanowi wręcz istotę procesu kinematograficznego, rozumianego jako opowiadanie za pomocą ruchomych obrazów, a nie sama rejestracja wycinka rzeczywistości na taśmie filmowej” - dr hab. Wojciech Michera (cytat z materiałów do kursu „Film, jako opowieść” realizowanego przez Uniwersytet Warszawski).

  2. Uczniowie próbują odpowiedzieć na pytanie, dlaczego twórcy i teoretycy filmu nadali montażowi tak ważną rolę w procesie powstawania obrazu filmowego.

Praca domowa:

  1. Uczniowie podczas wykonywania zadania domowego zapoznają się z sekcją „Prezentacja multimedialna” i wykonują zamieszczone tam polecenia i ćwiczenia.

Materiały pomocnicze:

  • Karel Reisz, Gavin Millar, Thorold Dickinson, Technika montażu filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2014.

  • http://ekrany.org.pl/historia_kina/montazystka‑autor‑montaz‑i-plec/

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.