Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.5.5.1
Imię i nazwisko autora: Małgorzata Bubik
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Was gibt’s heute im Fernsehen? / Co jest dzisiaj w telewizji?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności informowania na temat programu telewizyjnego
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni przykłady audycji telewizyjnych;
odpowie na pytania na podstawie programu telewizyjnego;
opisze, co ogląda w telewizji.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych;
automotywacja i zachęcanie siebie do działania.
Metody i formy nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – metoda aktywizująca, gry dydaktyczne;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Następnie uczniowie czytają tekst w części Wprowadzenie.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat znanych uczniom niemieckich programów i pyta ich, jakie programy lubią.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają program telewizyjny i dialog w części Przeczytaj, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu: wskazują programy, o których jest mowa w dialogu (Übung 1), określają, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe (Übung 2) oraz zaznaczają poprawne odpowiedzi na pytania (Übung 3).
Uczniowie pogłębiają poruszoną już w tekście źródłowym tematykę programów telewizyjnych i utrwalają występujące w nim słownictwo oraz struktury gramatyczne, wykonując polecenia w części Katalog interaktywny: zaznaczają, czy zdania są prawdziwe czy fałszywe (Übung 1), rozwiązują krzyżówkę (Übung 2) oraz uzupełniają zdania brakującymi elementami (Übung 3).
Wykonując ćwiczenia interaktywne w części Sprawdź się, uczniowie utrwalają poznane słownictwo poprzez zabawę w memory (Aufgabe 1), łączenie zdjęć z odpowiednimi podpisami (Aufgabe 2) i uzupełnianie zdań podanymi wyrazami (Aufgabe 3). Wykorzystując Aufgabe 4, uczniowie rozwijają sprawność rozumienia ze słuchu: na podstawie nagrania przyporządkowują rodzaje programów do odpowiednich osób. Następnie utrwalają poznane konstrukcje gramatyczne i słownictwo poprzez łączenie zdań w języku polskim i niemieckim (Aufgabe 6).
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie odpowiadają na pytania zawarte w Aufgabe 7. Jeśli zajęcia odbywają się w sali lekcyjnej, można Aufgabe 7 przeprowadzić w formie ankiety.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 8 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa;
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą; uczniowie ćwiczą wyszukiwanie informacji szczegółowych w tekstach użytkowych;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0