Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.1.3
Imię i nazwisko autora: Patrycja Doroszewska‑Olender
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Mode in der Schule / Moda w szkole
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opisywania wyglądu zewnętrznego
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opowie o zasadach ubioru obowiązujących w jego szkole;
wyrazi opinię na temat różnych części garderoby;
opisze style w modzie młodzieżowej.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem, sam decyduje, który ze stylów chce opisać w pracy domowej.
Strategie uczenia się:
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych,
rozumienie informacji,
czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia,
czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów,
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, robienie notatek.
Metody i formy nauczania:
podająca – pogadanka, opis, wyjaśnianie, praca ze źródłem drukowanym;
problemowa – pokaz;
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – metoda problemowa, metoda aktywizująca – dyskusja dydaktyczna (panelowa, burza mózgów);
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji we Wprowadzeniu na temat mundurków oraz szkolnego dress code'u. Następnie pyta ich, co sądzą na ten temat i jaki kolor najbardziej lubią.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst z części Przeczytaj, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Następnie w parach wykonują Übung 1–3 w części Przeczytaj i porównują swoje rozwiązania. Niejasności omawiane są na forum.
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Dwie grupy zbierają informacje do pytania Was darf man in unserer Schule tragen? Dwie pozostałe pracują nad pytaniem Was darf man in unserer Schule nicht tragen? Następnie wyniki pracy grup prezentowane są na forum klasy.
Nauczyciel pyta uczniów: Welche Modestile kennt ihr? i zapisuje podane przez nich przykłady na tablicy.
Uczniowie, pracując indywidualnie, odsłuchują teksty z katalogu interaktywnego oraz wykonują Übung 1.
Nauczyciel zapisuje na tablicy przykłady:
ein bunter Rock
eine zerrissene Hose
ein klassisches T‑Shirt
bequeme Schuhe
Następnie prosi uczniów, aby spróbowali sformułować zasadę dotyczącą końcówek przymiotników w funkcji przydawki. Uczniowie zapoznają się z Tipp zur Grammatik i porównują informacje tam zawarte ze swoimi hipotezami.
W celu utrwalenia słownictwa z lekcji oraz odmiany przymiotnika uczniowie wykonują Übung 2 i 3 z części Katalog interaktywny oraz Aufgabe 3 i 6 z części Sprawdź się.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie opisują części garderoby wybranej koleżanki lub wybranego kolegi z klasy. Pozostali zgadują, o kogo chodzi.
Uczniowie w parach wykonują Aufgabe 8 w części Sprawdź się. Uczeń opisuje jeden z obrazków, a jego partner zgaduje, o który obrazek chodzi. Następnie uczniowie zamieniają się rolami.
Uczeń odpowiada sobie na pytania: Co było dla mnie na tej lekcji najważniejsze? Czego się dziś nauczyłam/nauczyłem?
Praca domowa
W celu utrwalenia nowego słownictwa uczniowie wykonują Aufgabe 1 i 2 oraz 4 i 5 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
przed lekcją: nauczyciel może polecić uczniom, aby zapoznali się z treścią katalogu interaktywnego, szczególnie uczniom z deficytem uwagi, dysleksją lub niedosłuchem, będą mieli oni wtedy ułatwione uczestnictwo w lekcji;
w trakcie lekcji: na podstawie tekstów o różnych stylach w modzie uczniowie przygotowują własny projekt w postaci plakatu lub prezentacji w PowerPoint na ten temat i prezentują go w klasie;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa dotyczącego stylów w modzie.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0