| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. VII. Prąd elektryczny. Uczeń: 8) opisuje funkcje diody jako elementu przewodzącego w jednym kierunku oraz jako źródła światła. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 14) opisuje funkcje diody jako elementu przewodzącego w jednym kierunku, przedstawia jej zastosowanie w prostownikach oraz jako źródła światła. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
wyjaśni, jak jest zbudowana dioda LED,
omówi zasadę działania diody LED,
wytłumaczy, dlaczego diody mogą emitować światło o różnych barwach i od czego zależy barwa emitowanego światła,
zastosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań,
przeanalizuje i zinterpretuje animację ilustrującą zasadę działania diody LED.
|
| IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe) |
| - wykład problemowy, - burza mózgów. |
| praca zespołowa, praca w parach przy rozwiązywaniu zadań. |
| Animacja pokazująca działanie diody LED, wykres charakterystyki diody, zestawy zadań. latarka LED, żarówka LED, dowolne urządzenie elektroniczne z wyświetlaczem LED. |
| rzutnik multimedialny, ekran. |
|
|
Uczniowie przypominają zasadę działania diod oraz charakterystykę prądowo – napięciową diod. Nauczyciel zwraca uwagę na zjawisko rekombinacji elektron‑dziura występujące w warstwie stykowej diody, w której płynie prąd w kierunku przewodzenia. Stawia uczniom dwa problemy: - rozstrzygnąć, czy rekombinacja jest procesem egzo- czy endoenergetycznym; - wskazać formy, w jakich energia może występować podczas zachodzenia procesu rekombinacji. Uczniowie formułują hipotezy, podają argumenty. W tej fazie nauczyciel jedynie zapisuje pomysły uczniów, po nadaniu im w dyskusji właściwej, czytelnej postaci. Nie rozstrzyga, które pomysły są fałszywe a które prawdziwe. |
|
Uczniowie zapoznają się z animacją i na jej podstawie rozstrzygają, jakie przemiany energetyczne prowadzą do wytwarzania światła przez diodę LED. Formułują hipotezę o różnicy pomiędzy diodą prostowniczą a diodą LED. Nauczyciel stawia problem sprawności procesu przekształcania energii elektrycznej w energię świetlną. Wskazuje kilkakrotnie większą sprawność diod LED w porównaniu ze źródłami żarnikowymi (dalej: żarówki). Uczniowie rozwiązują problemy zaproponowane po animacji. Na tej podstawie konstruują uzasadnienie dla różnicy sprawności pomiędzy diodą a żarówką. W trakcie wymiany myśli nauczyciel występuje m.in. w charakterze konsultanta. Podaje - w formie popularnej - niezbędne informacje o: - widmie światła emitowanego przez diody, - widmie światła białego, - promieniowaniu ciała doskonale czarnego i widmie emisyjnym żarówki, - falowej i fotonowej interpretacji światła, - ewentualnie o innych zjawiskach, które mogą wypłynąć w dyskusji, z którymi uczniowie nie zapoznali się jeszcze w szkolnym kursie fizyki. |
|
Uczniowie rozwiązują zadania: 1, 2, 4, 6 i 7 z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel pełni podobną rolę konsultanta; także obserwuje i kontroluje pracę uczniów. |
|
Uczniowie zapoznają się z resztą e‑materiału (utrwalanie wiadomości) i rozwiązują zadania 3, 5, i 8 z zestawu ćwiczeń (wykorzystanie umiejętności). |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium może być wykorzystywane przy powtarzaniu wiadomości i na lekcjach, na których są omawiane zastosowania diod LED. |