Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor
Learnetic SA
Temat zajęć
Podróże po wykształcenie.
Grupa docelowa
szkoła ponadgimnazjalna, zakres podstawowy / szkoła podstawowa, klasa 8
Ogólny cel kształcenia
Uczeń planuje dalszą edukację, uwzględniając własne zainteresowania, zdolności i umiejętności oraz rady innych osób i sytuację na rynku pracy.
Kształtowane kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym,
porozumiewanie się w językach obcych,
kompetencje informatyczne,
umiejętność uczenia się,
kompetencje społeczne i obywatelskie,
inicjatywność i przedsiębiorczość,
świadomość i ekspresja kulturalna.
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
omawia zasady przyjmowania kandydatów do szkół wyższych;
zna zasady kształcenia za granicą;
umie wyjaśnić, na czym polega kształcenie przez całe życie;
przedstawia zasady Deklaracji Bolońskiej oraz programu ERASMUS+ i innych projektów edukacyjnych;
charakteryzuje edukację w Unii Europejskiej;
analizuje możliwości kształcenia mają uczniowie i studenci na terenie państw Unii Europejskiej i poza nimi;
omawia zasady uznawalności wykształcenia w Unii Europejskiej;
docenia wartość wykształcenia zdobytego za granicą.
Metody/techniki kształcenia
analiza SWOT
dyskusja
pogadanka
wykład
Formy organizacji pracy
indywidualna
grupowa
zbiorowa
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Następnie zadaje pytanie:
W jakim celu się uczymy?
Na bazie odpowiedzi uczniów nauczyciel inicjuje krótką dyskusję, której celem jest uzmysłowienie uczniom korzyści wynikających z nauki w kontekście szans na rynku pracy.
Faza realizacyjna
W oparciu o fragmenty filmu (sceny 1–2) nauczyciel wyjaśnia zasady, na jakich opiera się funkcjonowanie systemu szkół wyższych w oparciu o Deklarację Bolońską. Przedstawia schemat tego systemu w Polsce, prezentuje zasady i możliwości kształcenia i studiowania w Polsce, a następnie charakteryzuje politykę edukacyjną Unii Europejskiej, której celem stało się zmobilizowanie narodowych instytucji do zmiany systemów edukacyjnych tak, aby sprostały wymaganiom rynków ekonomicznych, komercyjnych i finansowych, powstałych wskutek zjednoczenia się części Europy.
Uczniowie rozwiązują zadania interaktywne (od nr 1 do nr 2) utrwalające wiadomości zdobyte w trakcie oglądania filmu. Nauczyciel omawia wszystkie zadania, uczniowie podają odpowiedzi.
W kolejnej części zajęć nauczyciel przedstawia najważniejsze informacje dotyczące funkcjonowania programu Erasmus+. Uczniowie oglądają fragment filmu (sceny 3–5). Nauczyciel zwraca uwagę, że możliwość realizacji części studiów za granicą jest jedną z wielu pozytywnych konsekwencji wynikających z członkostwa Polski w Unii Europejskiej. Korzyści wynikające z takiego rozwiązania są dla studentów ogromne, o czym świadczą wypowiedzi uczestników tego programu – uczniowie oglądają kolejny fragment filmu (scena 6), po czym nauczyciel zachęca ich do swobodnych wypowiedzi, w których odniosą się do informacji zawartych w tym fragmencie filmu. Klasa jako całość może wspólnie ocenić program Erasmus+, wykorzystując arkusz analizy SWOT.
Uczniowie rozwiązują zadania interaktywne (od nr 3 do nr 8) utrwalające wiadomości zdobyte w trakcie oglądania filmu. Nauczyciel omawia wszystkie zadania, uczniowie podają odpowiedzi.
Odwołując się do kolejnego fragmentu filmu (sceny 7–8), nauczyciel wskazuje na jeszcze jeden ze skutków członkostwa Polski w Unii, jakim jest możliwość podjęcia edukacji przez dziecko w każdym państwie unijnym i na każdym etapie kształcenia. Nauczyciel wyjaśnia zasady i procedury z tym związane. Następnie informuje, czym jest sieć EURYDICE (Sieć Informacji o Edukacji w Europie) i wyjaśnia, że jej główną misją jest dostarczanie analiz oraz informacji osobom odpowiedzialnym za politykę edukacyjną na poziomie europejskim, krajowym i lokalnym.
W kolejnej części lekcji nauczyciel informuje, że możliwość studiowania za granicą jest tylko jedną z wielu propozycji, jakie oferuje młodym obywatelom Unia. Doświadczenia wyniesione ze studiów, praktyk czy staży, które student odbył za granicą, może on wykorzystać w poszukiwaniu pracy w całej Unii. W tym celu powstał projekt o nazwie Europass. Uczniowie oglądają fragment filmu (sceny 9–10), po czym w swobodnej dyskusji oceniają potencjalne korzyści, jakie mogą dla nich wyniknąć z wykorzystania możliwości, jakie daje ten projekt.
W podsumowaniu tej części lekcji nauczyciel zachęca uczniów do sformułowania kilku punktów, w których zdefiniowane zostaną powody, dla których warto uczyć się w kraju i za granicą.
Faza podsumowująca
Uczniowie rozwiązują zadania interaktywne (od nr 9 do nr 10) utrwalające wiadomości zdobyte w trakcie oglądania filmu. Nauczyciel omawia wszystkie zadania, uczniowie podają odpowiedzi.
Nauczyciel inicjuje pogadankę w celu omówienia i utrwalenia zagadnień poruszonych w filmie i na zajęciach.
Nauczyciel podsumowuje lekcję, wykorzystując do tego ostatnią stronę Podsumowanie.
Praca domowa
Dowiedz się, czy w szkole, do której uczęszczasz lub w której planujesz kontynuować swoją edukację, organizuje się wizyty studyjne w ramach programu Erasmus+. Przygotuj krótką informację na temat. Zbierz także informacje i opinie od uczniów, którzy wzięli udział w tym programie.
Metryczka
Tytuł
Podróże po wykształcenie.
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał sie odnosi
Jak zdobywać wiedzę za granicą, czyli kształcenie w innych krajach Unii Europejskiej.
Przedmiot
WOS
Etap edukacyjny
IV ponadgimnazjalna zakres podstawowy / VIII klasa szkoły podstawowej
Podstawa programowa
4. Edukacja i praca w Polsce i Unii Europejskiej. Uczeń:
3) omawia na wybranych przykładach zasady przyjmowania do szkół wyższych;
4) przedstawia warunki podejmowania przez młodych Polaków nauki w Unii Europejskiej oraz wyszukuje informacje na ten temat odnoszące się do wybranego państwa;
Nowa podstawa programowa
III. Szkoła i edukacja. Uczeń:
5) planuje dalszą edukację, uwzględniając własne zainteresowania, zdolności i umiejętności oraz rady innych osób i sytuację na rynku pracy.
XII. Sprawy międzynarodowe. Uczeń:
3) przedstawia podstawowe korzyści związane z obecnością Polski w Unii Europejskiej dla pracowników i osób podróżujących; znajduje informacje o wykorzystaniu funduszy unijnych w swojej gminie lub swoim regionie;
Kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006.
Kompetencje kluczowe:
porozumiewanie się w języku ojczystym (1),
porozumiewanie się w językach obcych (2),
kompetencje informatyczne (4),
umiejętność uczenia się (5),
kompetencje społeczne i obywatelskie (6),
inicjatywność i przedsiębiorczość (7),
świadomość i ekspresja kulturalna (8).
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Uczeń:
omawia zasady przyjmowania do szkół wyższych;
zna zasady kształcenia za granicą;
umie wyjaśnić, na czym polega kształcenie przez całe życie;
charakteryzuje edukację w Unii Europejskiej;
przedstawia zasady deklaracji bolońskiej oraz programu ERASMUS+ i innych projektów edukacyjnych;
wyjaśnia, jakie możliwości kształcenia mają uczniowie i studenci na terenie państw UE i poza Unią;
omawia zasady uznawalności wykształcenia w UE;
docenia wartość wykształcenia zdobytego za granicą kraju.