Scenariusz

Autor

Learnetic SA

Temat zajęć

Podróże po wykształcenie.

Grupa docelowa

szkoła ponadgimnazjalna, zakres podstawowy / szkoła podstawowa, klasa 8

Ogólny cel kształcenia

Uczeń planuje dalszą edukację, uwzględniając własne zainteresowania, zdolności i umiejętności oraz rady innych osób i sytuację na rynku pracy.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  1. porozumiewanie się w języku ojczystym,

  2. porozumiewanie się w językach obcych,

  3. kompetencje informatyczne,

  4. umiejętność uczenia się,

  5. kompetencje społeczne i obywatelskie,

  6. inicjatywność i przedsiębiorczość,

  7. świadomość i ekspresja kulturalna.

Cele (szczegółowe) operacyjne

Uczeń:

  • omawia zasady przyjmowania kandydatów do szkół wyższych;

  • zna zasady kształcenia za granicą;

  • umie wyjaśnić, na czym polega kształcenie przez całe życie;

  • przedstawia zasady Deklaracji Bolońskiej oraz programu ERASMUS+ i innych projektów edukacyjnych;

  • charakteryzuje edukację w Unii Europejskiej;

  • analizuje możliwości kształcenia mają uczniowie i studenci na terenie państw Unii Europejskiej i poza nimi;

  • omawia zasady uznawalności wykształcenia w Unii Europejskiej;

  • docenia wartość wykształcenia zdobytego za granicą.

Metody/techniki kształcenia

  • analiza SWOT

  • dyskusja

  • pogadanka

  • wykład

Formy organizacji pracy

  • indywidualna

  • grupowa

  • zbiorowa

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

Czynności organizacyjne. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

Następnie zadaje pytanie:

W jakim celu się uczymy?

Na bazie odpowiedzi uczniów nauczyciel inicjuje krótką dyskusję, której celem jest uzmysłowienie uczniom korzyści wynikających z nauki w kontekście szans na rynku pracy.

Faza realizacyjna

W oparciu o fragmenty filmu (sceny 1–2) nauczyciel wyjaśnia zasady, na jakich opiera się funkcjonowanie systemu szkół wyższych w oparciu o Deklarację Bolońską. Przedstawia schemat tego systemu w Polsce, prezentuje zasady i możliwości kształcenia i studiowania w Polsce, a następnie charakteryzuje politykę edukacyjną Unii Europejskiej, której celem stało się zmobilizowanie narodowych instytucji do zmiany systemów edukacyjnych tak, aby sprostały wymaganiom rynków ekonomicznych, komercyjnych i finansowych, powstałych wskutek zjednoczenia się części Europy.

Uczniowie rozwiązują zadania interaktywne (od nr 1 do nr 2) utrwalające wiadomości zdobyte w trakcie oglądania filmu. Nauczyciel omawia wszystkie zadania, uczniowie podają odpowiedzi.

W kolejnej części zajęć nauczyciel przedstawia najważniejsze informacje dotyczące funkcjonowania programu Erasmus+. Uczniowie oglądają fragment filmu (sceny 3–5). Nauczyciel zwraca uwagę, że możliwość realizacji części studiów za granicą jest jedną z wielu pozytywnych konsekwencji wynikających z członkostwa Polski w Unii Europejskiej. Korzyści wynikające z takiego rozwiązania są dla studentów ogromne, o czym świadczą wypowiedzi uczestników tego programu – uczniowie oglądają kolejny fragment filmu (scena 6), po czym nauczyciel zachęca ich do swobodnych wypowiedzi, w których odniosą się do informacji zawartych w tym fragmencie filmu. Klasa jako całość może wspólnie ocenić program Erasmus+, wykorzystując arkusz analizy SWOT.

Uczniowie rozwiązują zadania interaktywne (od nr 3 do nr 8) utrwalające wiadomości zdobyte w trakcie oglądania filmu. Nauczyciel omawia wszystkie zadania, uczniowie podają odpowiedzi.

Odwołując się do kolejnego fragmentu filmu (sceny 7–8), nauczyciel wskazuje na jeszcze jeden ze skutków członkostwa Polski w Unii, jakim jest możliwość podjęcia edukacji przez dziecko w każdym państwie unijnym i na każdym etapie kształcenia. Nauczyciel wyjaśnia zasady i procedury z tym związane. Następnie informuje, czym jest sieć EURYDICE (Sieć Informacji o Edukacji w Europie) i wyjaśnia, że jej główną misją jest dostarczanie analiz oraz informacji osobom odpowiedzialnym za politykę edukacyjną na poziomie europejskim, krajowym i lokalnym.

W kolejnej części lekcji nauczyciel informuje, że możliwość studiowania za granicą jest tylko jedną z wielu propozycji, jakie oferuje młodym obywatelom Unia. Doświadczenia wyniesione ze studiów, praktyk czy staży, które student odbył za granicą, może on wykorzystać w poszukiwaniu pracy w całej Unii. W tym celu powstał projekt o nazwie Europass. Uczniowie oglądają fragment filmu (sceny 9–10), po czym w swobodnej dyskusji oceniają potencjalne korzyści, jakie mogą dla nich wyniknąć z wykorzystania możliwości, jakie daje ten projekt.

W podsumowaniu tej części lekcji nauczyciel zachęca uczniów do sformułowania kilku punktów, w których zdefiniowane zostaną powody, dla których warto uczyć się w kraju i za granicą.

Faza podsumowująca

Uczniowie rozwiązują zadania interaktywne (od nr 9 do nr 10) utrwalające wiadomości zdobyte w trakcie oglądania filmu. Nauczyciel omawia wszystkie zadania, uczniowie podają odpowiedzi.

Nauczyciel inicjuje pogadankę w celu omówienia i utrwalenia zagadnień poruszonych w filmie i na zajęciach.

Nauczyciel podsumowuje lekcję, wykorzystując do tego ostatnią stronę Podsumowanie.

1

Praca domowa

Dowiedz się, czy w szkole, do której uczęszczasz lub w której planujesz kontynuować swoją edukację, organizuje się wizyty studyjne w ramach programu Erasmus+. Przygotuj krótką informację na temat. Zbierz także informacje i opinie od uczniów, którzy wzięli udział w tym programie.

m38bd4dbe88dbb12a_1520432863196_0

Metryczka

Tytuł

Podróże po wykształcenie.

Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał sie odnosi

Jak zdobywać wiedzę za granicą, czyli kształcenie w innych krajach Unii Europejskiej.

Przedmiot

WOS

Etap edukacyjny

IV ponadgimnazjalna zakres podstawowy / VIII klasa szkoły podstawowej

Podstawa programowa

4. Edukacja i praca w Polsce i Unii Europejskiej. Uczeń:

3) omawia na wybranych przykładach zasady przyjmowania do szkół wyższych;

4) przedstawia warunki podejmowania przez młodych Polaków nauki w Unii Europejskiej oraz wyszukuje informacje na ten temat odnoszące się do wybranego państwa;

Nowa podstawa programowa

III. Szkoła i edukacja. Uczeń:

5) planuje dalszą edukację, uwzględniając własne zainteresowania, zdolności i umiejętności oraz rady innych osób i sytuację na rynku pracy.

XII. Sprawy międzynarodowe. Uczeń:

3) przedstawia podstawowe korzyści związane z obecnością Polski w Unii Europejskiej dla pracowników i osób podróżujących; znajduje informacje o wykorzystaniu funduszy unijnych w swojej gminie lub swoim regionie;

Kompetencje kluczowe

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006.

Kompetencje kluczowe:

  • porozumiewanie się w języku ojczystym (1),

  • porozumiewanie się w językach obcych (2),

  • kompetencje informatyczne (4),  

  • umiejętność uczenia się (5),

  • kompetencje społeczne i obywatelskie (6),

  • inicjatywność i przedsiębiorczość (7),

  • świadomość i ekspresja kulturalna (8).

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia

Uczeń:

  • omawia zasady przyjmowania do szkół wyższych;

  • zna zasady kształcenia za granicą;

  • umie wyjaśnić, na czym polega kształcenie przez całe życie;

  • charakteryzuje edukację w Unii Europejskiej;

  • przedstawia zasady deklaracji bolońskiej oraz programu ERASMUS+ i innych projektów edukacyjnych;

  • wyjaśnia, jakie możliwości kształcenia mają uczniowie i studenci na terenie państw UE i poza Unią;

  • omawia zasady uznawalności wykształcenia w UE;

  • docenia wartość wykształcenia zdobytego za granicą kraju.