Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Monika Piechowicz‑Kruk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Wskaźnik gęstości zaludnienia Polski i jego regionalne zróżnicowanie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III

Podstawa programowa

XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna. Uczeń:

  1. formułuje twierdzenia o prawidłowościach w zakresie rozmieszczenia ludności i wyjaśnia przyczyny jego zróżnicowania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje i oblicza wskaźnik gęstości zaludnienia,

  • charakteryzuje główne prawidłowości przestrzennego rozkładu gęstości zaludnienia w Polsce,

  • wskazuje regiony w Polsce o dużej i małej gęstości zaludnienia oraz wymienia przyczyny takiego zróżnicowania,

  • porównuje wskaźnik gęstości zaludnienia w Polsce i w innych krajach europejskich,

  • ocenia skutki nierównomiernego rozmieszczenia ludności w Polsce.

Strategie nauczania: konektywizm

Metody nauczania: metoda „burzy mózgów”, miniwykład, pogadanka, grafika interaktywna, metoda „JIGSAW”, czyli uczenie się we współpracy, metoda „analizy pola sił”

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, plenum

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy lub tablety, podręcznik, atlas geograficzny, mapa Polski

Materiały pomocnicze

Dane statystyczne opublikowane na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel zapisuje lub wyświetla definicję gęstości zaludnienia z e‑materiału. Po krótkim wprowadzeniu dzieli uczniów na pary. Każda para uczniów otrzymuję kartkę A4, którą dzieli na trzy kolumny, i wypisuje:

    • czynniki wpływające na gęstość zaludnienia,

    • skutki dużego odpływu ludności,

    • skutki dużego przypływu ludności.

  • Każda para, odwołując się do już posiadanej wiedzy i doświadczeń, sporządza notatki. Następnie na plenum nauczyciel prosi uczniów, aby podali wypisane przez siebie czynniki wpływające na gęstość zaludnienia. Zapisują je na tablicy.

  • Uczniowie zapoznają się z treścią wstępu do e‑materiału, omawiają z nauczycielem dotychczasowe zapisy i uzupełniają informacje.

  • Po pogadance nauczyciel podsumowuje zebrane informacje i przedstawia temat lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem bloku „Przeczytaj”. Następnie nauczyciel dzieli uczniów na 6 grup, które pracują zgodnie z zasadami metody Jigsaw. Każda grupa analizuje jeden z czterech tematów, który wcześniej wylosowała:

    1. rozmieszczenie ludności w Polsce ze względu na ukształtowanie terenu;

    2. rozmieszczenie ludności w Polsce ze względu na występowanie surowców mineralnych;

    3. rozmieszczenie ludności w Polsce ze względu na czynniki historyczne;

    4. rozmieszczenie ludności ze względu na czynniki rozwojowe (np. stopień rozwoju przemysłu, infrastruktura drogowa, rynek pracy);

    5. rozmieszczenie ludności ze względu na czynniki społeczne i ekonomiczne (np. jakość życia, wysokość zarobków itd.);

    6. plusy i minusy słabo i gęsto zaludnionych obszarów.

  • Następnie grupy przedstawiają swoje tematy na plakatach A3 i omawiają zawarte w nich informacje na podstawie treści bloku tematycznego. Następnie uczniowie konfrontują treści poznane w innych grupach. Każdy uczeń powinien mieć możliwość omówienia tematu swojej grupy. Potem nauczyciel podsumowuje na plenum zebrane informacje w formie miniwykładu.

  • Na plenum uczniowie zapoznają się z treściami grafiki interaktywnej. Uczniowie dobierają się w pary i – stosując metodę „analizy pola sił” – rozpisują na kartce A4 siły pobudzające przyrost liczby ludności i siły ograniczające przyrost liczby ludności w Polsce. Nauczyciel podsumowuje zebrane informacje w formie miniwykładu.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami i wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału. Uczniowie wykonują ćwiczenia z e‑materiału.

  • Omówienie wyników ćwiczeń. Nauczyciel pyta o to, co było dla uczniów nowe lub trudne. Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami.

Praca domowa

  • Sprawdź w źródłach gęstość zaludnienia wybranego przez siebie powiatu. Określ, czy jest duża czy mała w skali kraju i czym jest to spowodowane. Uzasadnij swoją wypowiedź.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w ramach podsumowania zajęć oraz podczas innych lekcji dotyczących demografii Polski.