Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Monika Piechowicz‑Kruk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wskaźnik gęstości zaludnienia Polski i jego regionalne zróżnicowanie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna. Uczeń:
formułuje twierdzenia o prawidłowościach w zakresie rozmieszczenia ludności i wyjaśnia przyczyny jego zróżnicowania.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje i oblicza wskaźnik gęstości zaludnienia,
charakteryzuje główne prawidłowości przestrzennego rozkładu gęstości zaludnienia w Polsce,
wskazuje regiony w Polsce o dużej i małej gęstości zaludnienia oraz wymienia przyczyny takiego zróżnicowania,
porównuje wskaźnik gęstości zaludnienia w Polsce i w innych krajach europejskich,
ocenia skutki nierównomiernego rozmieszczenia ludności w Polsce.
Strategie nauczania: konektywizm
Metody nauczania: metoda „burzy mózgów”, miniwykład, pogadanka, grafika interaktywna, metoda „JIGSAW”, czyli uczenie się we współpracy, metoda „analizy pola sił”
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, plenum
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy lub tablety, podręcznik, atlas geograficzny, mapa Polski
Materiały pomocnicze
Dane statystyczne opublikowane na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel zapisuje lub wyświetla definicję gęstości zaludnienia z e‑materiału. Po krótkim wprowadzeniu dzieli uczniów na pary. Każda para uczniów otrzymuję kartkę A4, którą dzieli na trzy kolumny, i wypisuje:
czynniki wpływające na gęstość zaludnienia,
skutki dużego odpływu ludności,
skutki dużego przypływu ludności.
Każda para, odwołując się do już posiadanej wiedzy i doświadczeń, sporządza notatki. Następnie na plenum nauczyciel prosi uczniów, aby podali wypisane przez siebie czynniki wpływające na gęstość zaludnienia. Zapisują je na tablicy.
Uczniowie zapoznają się z treścią wstępu do e‑materiału, omawiają z nauczycielem dotychczasowe zapisy i uzupełniają informacje.
Po pogadance nauczyciel podsumowuje zebrane informacje i przedstawia temat lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z tekstem bloku „Przeczytaj”. Następnie nauczyciel dzieli uczniów na 6 grup, które pracują zgodnie z zasadami metody Jigsaw. Każda grupa analizuje jeden z czterech tematów, który wcześniej wylosowała:
rozmieszczenie ludności w Polsce ze względu na ukształtowanie terenu;
rozmieszczenie ludności w Polsce ze względu na występowanie surowców mineralnych;
rozmieszczenie ludności w Polsce ze względu na czynniki historyczne;
rozmieszczenie ludności ze względu na czynniki rozwojowe (np. stopień rozwoju przemysłu, infrastruktura drogowa, rynek pracy);
rozmieszczenie ludności ze względu na czynniki społeczne i ekonomiczne (np. jakość życia, wysokość zarobków itd.);
plusy i minusy słabo i gęsto zaludnionych obszarów.
Następnie grupy przedstawiają swoje tematy na plakatach A3 i omawiają zawarte w nich informacje na podstawie treści bloku tematycznego. Następnie uczniowie konfrontują treści poznane w innych grupach. Każdy uczeń powinien mieć możliwość omówienia tematu swojej grupy. Potem nauczyciel podsumowuje na plenum zebrane informacje w formie miniwykładu.
Na plenum uczniowie zapoznają się z treściami grafiki interaktywnej. Uczniowie dobierają się w pary i – stosując metodę „analizy pola sił” – rozpisują na kartce A4 siły pobudzające przyrost liczby ludności i siły ograniczające przyrost liczby ludności w Polsce. Nauczyciel podsumowuje zebrane informacje w formie miniwykładu.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami i wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału. Uczniowie wykonują ćwiczenia z e‑materiału.
Omówienie wyników ćwiczeń. Nauczyciel pyta o to, co było dla uczniów nowe lub trudne. Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami.
Praca domowa
Sprawdź w źródłach gęstość zaludnienia wybranego przez siebie powiatu. Określ, czy jest duża czy mała w skali kraju i czym jest to spowodowane. Uzasadnij swoją wypowiedź.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w ramach podsumowania zajęć oraz podczas innych lekcji dotyczących demografii Polski.