Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Nowe idee: konserwatyzm, liberalizm.
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
potrafi rozpoznać i odróżnić poglądy konserwatywne od liberalnych;
rozstrzyga, czy słusznie liberałowie utożsamiani są z postępem, a konserwatyści ze wstecznictwem;
wskazuje czołowych twórców ideologii konserwatywnej i liberalnej;
deklaruje się jako konserwatysta lub liberał, odnosząc się do zasad każdej z tych ideologii.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Nowe idee: konserwatyzm, liberalizm.”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Faza wstępna:
Nauczyciel odczytuje wyświetlony na tablicy temat lekcji oraz cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i poleca uczniom lub wybranej osobie, aby sformułowała kryteria sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca jednemu z uczniów, aby zaproponował swoje skojarzenia z tematem lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Audiobook”). Nauczyciel czyta polecenie 1: „Zapoznaj się z audiobookiem i odpowiedz na pytanie, jakie są podstawowe różnice w założeniach konserwatyzmu i liberalizmu. Zastanów się z czego wynikają te różnice.” i poleca uczniom, aby w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w e‑materiale.
Nauczyciel prezentuje treść polecenia nr 2 „Jak myślisz, jaką rolę w ukształtowaniu się XIX‑wiecznego liberalizmu i konserwatyzmu odegrała rewolucja francuska? Uzasadnij swoją odpowiedź.”, a następnie uczniowe wykonują je indywidualnie. Omówienie zadań jest prowadzone przez nauczyciela i następuje bezpośrednio po wykonaniu przez uczniów polecenia.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z grup wykonuje po dwa wskazane przez prowadzącego ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Wspólnie weryfikują odpowiedzi, nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie lekcji „Nowe idee: konserwatyzm, liberalizm.” nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio: Przypomniałam/Przypomniałem sobie, że... Co było dla mnie łatwe... Czego się nauczyłam/nauczyłem... Co sprawiało mi trudność...
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej osoby.
Praca domowa:
Opracuj podsumowanie tematu „Nowe idee: konserwatyzm, liberalizm.” w formie pytań do krzyżówki.
Materiały pomocnicze:
J. Baszkiewicz, Władza, Wrocław 1999.
J. Buchan, Adam Smith. Życie i idee, Warszawa 2008.
W. Kwaśnicki, Historia myśli liberalnej. Wolność, własność, odpowiedzialność. Warszawa 2000.
E. Rostworowski, Wiek XVIII, Warszawa 2000.
R. Tokarczyk, Współczesne doktryny polityczne, Lublin 1984.
M. Żywczyński, Historia Powszechna 1789‑1870, Warszawa 2001.
Leksykon politologii, pod red. A. Antoszewskiego i R. Herbuta, Wrocław 1996.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.