Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.14.7
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Ein Behördenwegweiser/Przewodnik po urzędach
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat urzędów i ich funkcji.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymieni nazwy instytucji urzędniczych i ich funkcje,
wskaże urzędy odpowiedzialne za konkretne działania,
zapozna się z formą oficjalnych pism urzędowych.
Cele motywacyjne
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi,
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia,
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem,
otrzymuje informację zwrotną o postępach,
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata,
uczy się sztuki przemawiania i argumentowania,
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe:
stosowanie mnemotechnik – używanie obrazu i dźwięku obok słów (używanie skojarzeń wzrokowych, stosowanie słów kluczowych, wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, odtwarzanie dźwięków z pamięci, porównywanie dźwięków z naszego języka do dźwięków języka, którego się uczymy);
strategie kognitywne:
stosowanie technik generatywnych – zadawanie pytań, robienie notatek, powtarzanie zdań na głos;
stosowanie technik strukturalnych – wybieranie najistotniejszych elementów, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
używanie języka pomimo braku wiedzy w zakresie słownictwa i gramatyki – odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim), pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych wyrazów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;
strategie społeczne:
prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, poprawienie błędów,
współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego
Metody i formy pracy:
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem, wyjaśnienie;
aktywizująca: Think‑Pair‑Share, burza mózgów;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca grupowa,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst przygotowany na potrzeby e‑materiału,
multimedium (mapa interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
PRZEBIEG LEKCJI:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel wykorzystuje jedno lub kilka ze zdjęć zawartych w mapie interaktywnej i prosi uczniów o podanie skojarzeń z prezentowanymi obrazkami i odgadnięcie tematu lekcji (burza mózgów).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z treścią pism zawartych w tekście źródłowym Offizielles Schreiben. W razie potrzeby mogą skorzystać z dodatkowych źródeł, np. wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Po przeczytaniu tekstu przez uczniów nauczyciel zachęca ich do krótkiej wymiany zdań na temat przeczytanego tekstu, zadając pytania, np. Czego dowiedziałeś się/dowiedziałaś się z tekstu? (Was hast du aus dem Text erfahren?) Uczniowie odpowiadają na pytanie.
Następnie uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstów, wykorzystując do tego Übung 1‑4 z sekcji Przeczytaj. Uczniowie dopasowują do pism odpowiedni tytuł, nazywają elementy pisma oficjalnego, określają, jakimi oficjalnymi zwrotami w listach formalnych zostały zastąpione poszczególne zwroty z korespondencji prywatnej i nieoficjalnej.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3‑4-osobowe. Uczniowie w grupach odpowiadają na pytania: Welche Fähigkeiten hat die Autorin der Bewerbung?/ Warum ist die Absenderin des zweiten Schreibens mit ihrem Aufenthalt nicht zufrieden?/ Wozu wird Herr Zimmermann im dritten Schreiben aufgefordert? Grupy prezentują odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.
W kolejnym etapie uczniowie zapoznają się z multimedium Berlin -- ein Ämterguide (mapa interaktywna). Nauczyciel prosi uczniów o zwrócenie uwagi na symbole umieszczone na mapie Berlina oraz o odgadnięcie, jakie instytucje mogą przedstawiać. W tej części lekcji uczniowie mogą nadal pracować w grupach. Każda grupa sporządza na kartce listę swoich propozycji, a następnie przedstawiciel grupy odczytuje je na forum klasy. Uczniowie znajdują podobieństwa i różnice w propozycjach grup.
Następnie uczniowie analizują treść mapy interaktywnej i zapoznają się ze słownictwem.
Uczniowie w parach sprawdzają stopień zrozumienia treści mapy, rozwiązując Übung 1‑3 z sekcji Mapa interaktywna. Uczniowie wybierają i zaznaczają pasujące odpowiedzi, łączą niemieckie nazwy instytucji z ich polskimi odpowiednikami. W trakcie pracy z częścią multimedium (mapa interaktywna) nauczyciel może wykorzystać w pracy z uczniami metodę Think‑Pair‑Share, która polega na trzech głównych krokach:
1. pomyśl (pracuj sam, przeczytaj, zrozum, zrób notatki);
2. skonfrontuj swoją wiedzę i podziel się nią, pracując w parze;
3. przedstaw wyniki swojej pracy na forum.
W ramach podsumowania pracy z mapą nauczyciel prosi uczniów o krótki opis wybranego urzędu lub instytucji i określenie jego funkcji. Zadanie uczniowie wykonują w parach i prezentują na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w parach zapoznają się z listem Christiny do jej koleżanki Anny. Najpierw zastanawiają się, co Anna mogła napisać firmie, w której odbywała praktykę. Następnie formułują list formalny, używając zwrotów typowych dla pisma formalnego. Wybrane pary odczytują listy na forum klasy (Aufgabe 7 z sekcji Sprawdź się).
Praca domowa
Zadaniem ucznia jest napisanie formalnego listu do jednego z urzędów (Aufgabe 8 z części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej
Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem, zaciekawienie tematem lekcji. Uczniowie przygotowują fiszki do tematu, którymi się wymieniają i powtarzają w ten sposób słownictwo.
W trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych, źródło zwrotów leksykalnych i terminów. Uczniowie przygotowują mapę urzędów w swoim mieście/gminie i prezentują ją na forum klasy, opowiadając, jakie urzędy zostały przedstawione i co można w nich załatwić.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa, jako wirtualna forma notatki z lekcji, jako praktyczny przewodnik.
Wykaz źródeł:
https://de.wikipedia.org/wiki/Kommunalverwaltung_in_Deutschland
https://service.berlin.de/bezirksaemter/
https://gruenderplattform.de/behoerdenwegweiser#behoerdenwegweiser