Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Przykłady rezerwatów biosfery

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa IV

Podstawa programowa

XVIII. Problemy środowiskowe współczesnego świata: tropikalne cyklony, trąby powietrzne, sztormy, powodzie, tsunami, erozja gleb, wulkanizm, wstrząsy sejsmiczne, powstawanie lejów krasowych, zmiany klimatu, pustynnienie, zmiany zasięgu lodowców, ograniczone zasoby wody na Ziemi, zagrożenia georóżnorodności i bioróżnorodności.

Uczeń:

10) uzasadnia znaczenie georóżnorodności oraz bioróżnorodności i podaje przykłady działań na rzecz ich ochrony.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje pojęcie rezerwatu biosfery,

  • rozumie pojęcie Światowej Sieci Rezerwatów Biosfery,

  • identyfikuje strefy rezerwatów biosfery,

  • wymienia przykłady rezerwatów biosfery na świecie,

  • ocenia najważniejsze cele i zadania rezerwatów biosfery.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody nauczania: blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

UNESCO, Polskie rezerwaty biosfery, [online], dostępny w internecie: https://www.unesco.pl/nauka/czlowiek‑i-biosfera‑mab/polskie‑rezerwaty‑mab/ (dostęp 22.02.2021).

UNESCO, World Network of Biosphere Reserves, [online], dostępny w internecie: https://en.unesco.org/biosphere/wnbr (dostęp 22.02.2021.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Na początku lekcji nauczyciel pyta uczniów, z czym kojarzy im się pojęcie rezerwatu biosfery. Uczniowie zgłaszają swoje skojarzenia, nauczyciel zapisuje treści na tablicy.

  • Nauczyciel przedstawia uczniom cele zajęć.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału i w parach porównują pozyskane informacje z treściami zapisanymi wcześniej na tablicy.

  • Nauczyciel wspólnie z uczniami ocenia trafność zaprezentowanych na tablicy treści i objaśnia te, które zostały początkowo podane nieprawidłowo. Szczególną uwagę nauczyciel zwraca na wyjaśnienie powstałych różnic, tak aby utrwalić uczniom prawidłowy schemat.

  • Nauczyciel weryfikuje zrozumienie materiału (weryfikacja ustna).

  • Uczniowie w parach lub grupach (w zależności od wielkości klasy) zapoznają się z grafiką interaktywną i wykonują polecenie do niej.

  • Każdej parze zostaje przydzielony jeden rezerwat biosfery (więcej niż jeden w przypadku pracy w grupach). Na podstawie grafiki interaktywnej oraz innych źródeł informacji uczniowie opracowują krótką notatkę o przydzielonym rezerwacie.

  • Na forum klasy nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania i prosi uczniów o naniesienie poprawek w notatkach lub o ewentualne rozszerzenie notatek, jeśli przygotowane odpowiedzi nie były wystarczające.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Zredaguj wypowiedź pisemną na temat wybranego rezerwatu biosfery (konieczność znalezienia dodatkowych materiałów – np. w internecie).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Uczniowie mogą przed lekcją otrzymać zadanie opracowania prezentacji o wybranym rezerwacie, wykorzystując grafikę interaktywną oraz inne źródła informacji. Grafika interaktywna może zostać wykorzystana na lekcjach poświęconych rozwiązywaniu konfliktów na linii człowiek – środowisko przyrodnicze (zakres podstawowy: XIII. 8) oraz kontekstowo przy omawianiu zagadnień związanych z koniecznością działań na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego w Polsce (zakres podstawowy: XIV. 11).