Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Przykłady rezerwatów biosfery
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa IV
Podstawa programowa
XVIII. Problemy środowiskowe współczesnego świata: tropikalne cyklony, trąby powietrzne, sztormy, powodzie, tsunami, erozja gleb, wulkanizm, wstrząsy sejsmiczne, powstawanie lejów krasowych, zmiany klimatu, pustynnienie, zmiany zasięgu lodowców, ograniczone zasoby wody na Ziemi, zagrożenia georóżnorodności i bioróżnorodności.
Uczeń:
10) uzasadnia znaczenie georóżnorodności oraz bioróżnorodności i podaje przykłady działań na rzecz ich ochrony.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje pojęcie rezerwatu biosfery,
rozumie pojęcie Światowej Sieci Rezerwatów Biosfery,
identyfikuje strefy rezerwatów biosfery,
wymienia przykłady rezerwatów biosfery na świecie,
ocenia najważniejsze cele i zadania rezerwatów biosfery.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
UNESCO, Polskie rezerwaty biosfery, [online], dostępny w internecie: https://www.unesco.pl/nauka/czlowiek‑i-biosfera‑mab/polskie‑rezerwaty‑mab/ (dostęp 22.02.2021).
UNESCO, World Network of Biosphere Reserves, [online], dostępny w internecie: https://en.unesco.org/biosphere/wnbr (dostęp 22.02.2021.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Na początku lekcji nauczyciel pyta uczniów, z czym kojarzy im się pojęcie rezerwatu biosfery. Uczniowie zgłaszają swoje skojarzenia, nauczyciel zapisuje treści na tablicy.
Nauczyciel przedstawia uczniom cele zajęć.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału i w parach porównują pozyskane informacje z treściami zapisanymi wcześniej na tablicy.
Nauczyciel wspólnie z uczniami ocenia trafność zaprezentowanych na tablicy treści i objaśnia te, które zostały początkowo podane nieprawidłowo. Szczególną uwagę nauczyciel zwraca na wyjaśnienie powstałych różnic, tak aby utrwalić uczniom prawidłowy schemat.
Nauczyciel weryfikuje zrozumienie materiału (weryfikacja ustna).
Uczniowie w parach lub grupach (w zależności od wielkości klasy) zapoznają się z grafiką interaktywną i wykonują polecenie do niej.
Każdej parze zostaje przydzielony jeden rezerwat biosfery (więcej niż jeden w przypadku pracy w grupach). Na podstawie grafiki interaktywnej oraz innych źródeł informacji uczniowie opracowują krótką notatkę o przydzielonym rezerwacie.
Na forum klasy nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania i prosi uczniów o naniesienie poprawek w notatkach lub o ewentualne rozszerzenie notatek, jeśli przygotowane odpowiedzi nie były wystarczające.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Zredaguj wypowiedź pisemną na temat wybranego rezerwatu biosfery (konieczność znalezienia dodatkowych materiałów – np. w internecie).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Uczniowie mogą przed lekcją otrzymać zadanie opracowania prezentacji o wybranym rezerwacie, wykorzystując grafikę interaktywną oraz inne źródła informacji. Grafika interaktywna może zostać wykorzystana na lekcjach poświęconych rozwiązywaniu konfliktów na linii człowiek – środowisko przyrodnicze (zakres podstawowy: XIII. 8) oraz kontekstowo przy omawianiu zagadnień związanych z koniecznością działań na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego w Polsce (zakres podstawowy: XIV. 11).