Autorka e‑materiału: Anna Posyniak‑Dutka

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Welcome to the Metaverse / Witamy w metaświecie?

Grupa docelowa: klasa 3 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.12, II.2, II.5, III.1, III.4, V.6, V.11, VII.4, VII.5, VIII.1, VIII.2

Poziom kształcenia: rozszerzony

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje w zakresie nauk matematycznych, przyrodniczych i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo z zakresu wirtualnych technologii i metaświata.

  2. Uczeń wyraża i uzasadnia opinię na temat zalet i zagrożeń związanych z metaświatem.

  3. Uczeń prezentuje stanowisko wobec zjawiska wpływu wirtualnych światów na relacje między ludźmi.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat wirtualnych technologii.

  2. Uczeń rozwija świadomość wpływu wirtualnych światów na relacje między ludźmi.

  3. Uczeń kształtuje ciekawość poznawczą w zakresie technologii komputerowych.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem, praca z plikiem audio)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla ilustrację Can experiences in the metaverse be as good as the real ones? (Przeczytaj) i prosi o odpowiedź na pytanie pod zdjęciem na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Buckle up: the New Reality is in the Making! i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Sprawdzają je na forum klasy i uzasadniają, powołując się na odpowiednie fragmenty tekstu.

  2. Uczniowie pracując w parach łączą wyrażenia w zdania w Exercise 3 (Przeczytaj) na urządzeniach mobilnych po czym odczytują pełne zdania na forum klasy, a nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę. Ustalają wspólnie odpowiedzi, po czym prezentują je na forum klasy i tłumaczą swoje wybory, a nauczyciel sprawdza odpowiedzi. Wygrywa grupa, która zrobi najmniej błędów.

  3. Uczniowie pracując samodzielnie wybierają odpowiednie przyimki w Exercise 4 (Przeczytaj). Następnie odczytują zdania na forum klasy, a nauczyciel zaznacza prawidłowe odpowiedzi na tablicy. Dodatkowo, nauczyciel może poprosić uczniów o stworzenie własnych zdań z phrasal verbs z ćwiczenia.

  4. Uczniowie rozmawiają w parach lub niewielkich grupach i odpowiadają na pytanie z Exercise 5 (Przeczytaj): What are the advantages and disadvantages of some or even all aspects of our lives being transferred into virtual reality?

    Chętni relacjonują na forum klasy odpowiedzi kolegów/koleżanek. 

  5. W ramach przygotowania do pracy z prezentacją uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Podają odpowiedzi na forum klasy.

  6. Uczniowie zapoznają się z prezentacją na forum klasy i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Sprawdzają odpowiedzi w parach, a następnie na forum klasy.

  7. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Prezentacja multimedialna). Sprawdzają odpowiedzi w parach, po czym omawiają je i uzasadniają na forum klasy.

  8. Uczniowie rozmawiają w niewielkich grupach lub na forum klasy i odpowiadają na pytania z Exercise 4 (Prezentacja multimedialna):

  • What metaverse‑like elements are already available nowadays?

  • In your opinion, what will be the biggest benefit and threat of the metaverse? Why?

  • Is the metaverse something you are looking forward to? Why? Why not?

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Sprawdź się). Podają odpowiedzi na forum klasy.

  2. Uczniowie rozmawiają w parach i ustnie odpowiadają na pytanie z Exercise 7 (Sprawdź się): Which aspect of your life would be most affected by the metaverse? Why? Wskazane osoby prezentują odpowiedzi na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1, 2, 4–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have recently watched a documentary about the metaverse. Write an email to your friend in which you will:

  • explain what the metaverse is and discuss one difference between the metaverse and the internet;

  • mention the potential of metaverse in the areas of work and education;

  • present one challenge that the metaverse will have to face to be fully functional;

  • express your opinion about ethical issues connected with the development of the metaverse.

Your email should have 100–150 words.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie analizują prezentację i tworzą osobisty ranking zagrożeń społecznych, jakie niesie ze sobą rodzaj technologii omawiany w prezentacji. Elementy układają od najbardziej niepokojącego do najmniej niepokojącego. Następnie prezentują i uzasadniają opinie w parach lub grupach. Starają się też przewidzieć dalsze konsekwencje zmian w stosunkach międzyludzkich zachodzących pod wpływem nowych technologii.