Numer e‑materiału: 2.4.10.3

Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Mein Fußball kostet 19,99 €/Moja piłka nożna kosztuje 19,99 €

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się na temat sportu i sprzętu sportowego.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia nazwy sprzętu sportowego;

  • informuje, ile jaki sprzęt kosztuje;

  • opowiada, jakiego sprzętu sportowego używa.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości.

Strategie uczenia się:

  • używanie obrazu celem tworzenia skojarzeń wzrokowych;

  • rozumienie informacji – czytanie lub słuchanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • współpraca z innymi osobami – z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie językowym.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem, wyjaśnienie;

  • praktyczna – odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji tekstowej;

  • aktywizująca – karta zadań interaktywnych, burza mózgów, gra dydaktyczna;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer, laptop z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (gra edukacyjna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przed lekcją przygotowali kolaż ze zdjęć oraz rysunków, na którym zaprezentują sprzęt sportowy wraz z cenami.

  • Na początku lekcji nauczyciel zachęca uczniów do opisu zdjęcia otwierającego, zadając następujące pytania: Wer ist auf dem Bild? Wo befinden sich die Personen? Welche Sportartikel kann man sehen? Was kosten sie vermutlich? Nauczyciel prosi również uczniów o zaprezentowanie sobie wzajemnie w parach kolaży i informacji w nich zawartych wg modelu:
    Das ist/sind ein/eine/– … . Er/Sie/Es kostet/kosten …

  • Nauczyciel poleca uczniom przeczytanie informacji „Czy wiesz, że …” o najdroższym sprzęcie sportowym na świecie. Zachęca do krótkiej rozmowy oraz wybrania i wskazania na ich kolażach przykładów rzeczy najdroższych.

b) Faza realizacyjna:

  • Przed rozpoczęciem czytania tekstu nauczyciel prosi uczniów o podanie cen w euro znanych im akcesoriów sportowych, występujących w tekście.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu „Wie viel kosten unsere Sportsachen?” i wykonanie Übung 3 w części Przeczytaj. W celu sprawdzenia zrozumienia tekstu uczniowie wykonują do wyboru Übung 1 lub Übung 2 w części Przeczytaj.

  • Uczniowie tworzą listę swoich trzech ulubionych akcesoriów sportowych wraz z orientacyjną ceną i zapisują je na kartkach. W parach zadają sobie wzajemnie pytania o ten sprzęt sportowy i jego cenę.
    Was brauchst du? – Ich brauche einen/eine/ein/– … Was kostet/kosten …? – Der/Die/Das kostet …Następnie prezentują na forum uzyskane informacje:
    Marek/Kasia braucht … Der/Die/Das … kostet/kosten

Przed rozpoczęciem gry nauczyciel prosi uczniów o podanie przykładów rzeczowników złożonych. Na podstawie przykładów tłumaczy zasady ich tworzenia w odniesieniu do akcesoriów sportowych. Następnie uczniowie wykonują Übung 1 i Übung 2 w części Gra edukacyjna.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie prowadzą minidialogi na temat własnych akcesoriów sportowych, metodą Kugellager. Tworzą krąg wewnętrzny i zewnętrzny – uczniowie w parach wymieniają się informacjami na temat posiadanego wyposażenia sportowego oraz cen. Po krótkiej wymianie zdań krąg zewnętrzny oraz wewnętrzny przesuwają się o jedną osobę, zgodnie z ruchem wskazówek zegara oraz w przeciwną stronę niż wskazówki zegara. Warunkiem poprawnie wykonanego zadania jest stosowanie rzeczowników złożonych.

  • Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Czego się dzisiaj nauczyliście? Uczniowie wymieniają nazwy sprzętów sportowych w formie rzeczowników złożonych.

Praca domowa:

Uczeń wykonuje Aufgabe 3, 4 i 6 w części Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:

  • przed lekcją: zapoznanie się ze słownictwem;

  • w trakcie lekcji: tworzenie zdań ze słownictwem z gry edukacyjnej - uczniowie wykorzystują słownictwo z gry edukacyjnej, w parach zadają pytania o ulubiony sprzęt sportowy i jego ceny oraz udzielają informacji na temat swoich ulubionych akcesoriów sportowych; poszerzanie słownictwa o nowe rzeczowniki złożone;

  • po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec