Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.10.3
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Mein Fußball kostet 19,99 €/Moja piłka nożna kosztuje 19,99 €
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat sportu i sprzętu sportowego.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia nazwy sprzętu sportowego;
informuje, ile jaki sprzęt kosztuje;
opowiada, jakiego sprzętu sportowego używa.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu celem tworzenia skojarzeń wzrokowych;
rozumienie informacji – czytanie lub słuchanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów;
współpraca z innymi osobami – z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie językowym.
Metody/techniki nauczania:
podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem, wyjaśnienie;
praktyczna – odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji tekstowej;
aktywizująca – karta zadań interaktywnych, burza mózgów, gra dydaktyczna;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (gra edukacyjna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przed lekcją przygotowali kolaż ze zdjęć oraz rysunków, na którym zaprezentują sprzęt sportowy wraz z cenami.
Na początku lekcji nauczyciel zachęca uczniów do opisu zdjęcia otwierającego, zadając następujące pytania: Wer ist auf dem Bild? Wo befinden sich die Personen? Welche Sportartikel kann man sehen? Was kosten sie vermutlich? Nauczyciel prosi również uczniów o zaprezentowanie sobie wzajemnie w parach kolaży i informacji w nich zawartych wg modelu:
Das ist/sind ein/eine/– … . Er/Sie/Es kostet/kosten …Nauczyciel poleca uczniom przeczytanie informacji „Czy wiesz, że …” o najdroższym sprzęcie sportowym na świecie. Zachęca do krótkiej rozmowy oraz wybrania i wskazania na ich kolażach przykładów rzeczy najdroższych.
b) Faza realizacyjna:
Przed rozpoczęciem czytania tekstu nauczyciel prosi uczniów o podanie cen w euro znanych im akcesoriów sportowych, występujących w tekście.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu „Wie viel kosten unsere Sportsachen?” i wykonanie Übung 3 w części Przeczytaj. W celu sprawdzenia zrozumienia tekstu uczniowie wykonują do wyboru Übung 1 lub Übung 2 w części Przeczytaj.
Uczniowie tworzą listę swoich trzech ulubionych akcesoriów sportowych wraz z orientacyjną ceną i zapisują je na kartkach. W parach zadają sobie wzajemnie pytania o ten sprzęt sportowy i jego cenę.
Was brauchst du? – Ich brauche einen/eine/ein/– … Was kostet/kosten …? – Der/Die/Das kostet …Następnie prezentują na forum uzyskane informacje:
Marek/Kasia braucht … Der/Die/Das … kostet/kosten …
Przed rozpoczęciem gry nauczyciel prosi uczniów o podanie przykładów rzeczowników złożonych. Na podstawie przykładów tłumaczy zasady ich tworzenia w odniesieniu do akcesoriów sportowych. Następnie uczniowie wykonują Übung 1 i Übung 2 w części Gra edukacyjna.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie prowadzą minidialogi na temat własnych akcesoriów sportowych, metodą Kugellager. Tworzą krąg wewnętrzny i zewnętrzny – uczniowie w parach wymieniają się informacjami na temat posiadanego wyposażenia sportowego oraz cen. Po krótkiej wymianie zdań krąg zewnętrzny oraz wewnętrzny przesuwają się o jedną osobę, zgodnie z ruchem wskazówek zegara oraz w przeciwną stronę niż wskazówki zegara. Warunkiem poprawnie wykonanego zadania jest stosowanie rzeczowników złożonych.
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Czego się dzisiaj nauczyliście? Uczniowie wymieniają nazwy sprzętów sportowych w formie rzeczowników złożonych.
Praca domowa:
Uczeń wykonuje Aufgabe 3, 4 i 6 w części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
przed lekcją: zapoznanie się ze słownictwem;
w trakcie lekcji: tworzenie zdań ze słownictwem z gry edukacyjnej - uczniowie wykorzystują słownictwo z gry edukacyjnej, w parach zadają pytania o ulubiony sprzęt sportowy i jego ceny oraz udzielają informacji na temat swoich ulubionych akcesoriów sportowych; poszerzanie słownictwa o nowe rzeczowniki złożone;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0