Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Nina Tomaszewska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jak jest zbudowana i do czego służy zwojnica

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
VIII. Magnetyzm. Uczeń:
1) posługuje się pojęciem pola magnetycznego; rysuje linie pola magnetycznego w pobliżu magnesów stałych i przewodników z prądem (przewodnik prostoliniowy, zwojnica).

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
IX. Magnetyzm. Uczeń:
1) posługuje się pojęciem pola magnetycznego; rysuje linie pola magnetycznego w pobliżu magnesów stałych i przewodników z prądem (przewodnik prostoliniowy, zwojnica).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wskazuje podobieństwa między polem magnetycznym zwojnicy i magnesu sztabkowego,

  2. tłumaczy, jak wykorzystuje się zwojnicę w technice,

  3. stosuje regułę prawej dłoni w celu powiązania kierunku prądu ze zwrotem linii pola magnetycznego.

Strategie nauczania

blended‑learning

Metody nauczania

wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym

Formy zajęć:

praca w zespole klasowym

Środki dydaktyczne:

niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, co to jest zwojnica. Prosi o narysowanie linii pola od magnesu, przewodnika z prądem, przewodnika kołowego z prądem i przypomnienie reguł pozwalających poprawnie zaznaczyć zwrot linii pola magnetycznego. Jeśli spotkali się z tym pojęciem po raz pierwszy, to nauczyciel wyjaśnia im je. Rysuje na tablicy linie pola magnetycznego. Przypomina wraz z uczniami albo wprowadza regułę prawej dłoni do wyznaczania zwrotu linii pola magnetycznego w zależności od kierunku prądu w zwojnicy.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel zwraca uwagę na podobieństwo kształtu linii pola magnetycznego zwojnicy i magnesu sztabkowego. Wprowadza w związku z tym pojęcie elektromagnesu. Mówi o jego rozlicznych zastosowaniach i wzmacnianiu pola magnetycznego za pomocą ferromagnetycznego rdzenia. Animacja, z którą mamy tu do czynienia służy jedynie powtórzeniu i utrwaleniu nabytej wiedzy. Nauczyciel w klasie o nauczaniu w zakresie rozszerzonym może ją pominąć i skoncentrować uwagę uczniów na ciekawszych zadaniach, problemach do rozwiązania (np. zadanie 6., 7., 8. z zestawu ćwiczeń).

Faza podsumowująca:

W fazie podsumowującej uczniowie pod kierunkiem nauczyciela realizują nauczanie w zakresie:

  1. podstawowym, wraz z uczniami, rozwiązują zadania: 1., i 2. z zestawu ćwiczeń

  2. rozszerzonym podsumowuje rozwiązania zadań .

Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę przez rozwiązanie w domu zadań z zestawu ćwiczeń: 3, 4 dla zakresu podstawowego; 1, 2, 5 dla zakresu rozszerzonego.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Jeśli nauczyciel nie skorzystał z animacji podczas lekcji, uczeń powinien zapoznać się z nią w domu i odpowiedzieć na zawarte w niej pytania aktywizujące. Można to potraktować jako pracę domową.