Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak jest zbudowana i do czego służy zwojnica |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | blended‑learning |
Metody nauczania | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, co to jest zwojnica. Prosi o narysowanie linii pola od magnesu, przewodnika z prądem, przewodnika kołowego z prądem i przypomnienie reguł pozwalających poprawnie zaznaczyć zwrot linii pola magnetycznego. Jeśli spotkali się z tym pojęciem po raz pierwszy, to nauczyciel wyjaśnia im je. Rysuje na tablicy linie pola magnetycznego. Przypomina wraz z uczniami albo wprowadza regułę prawej dłoni do wyznaczania zwrotu linii pola magnetycznego w zależności od kierunku prądu w zwojnicy. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel zwraca uwagę na podobieństwo kształtu linii pola magnetycznego zwojnicy i magnesu sztabkowego. Wprowadza w związku z tym pojęcie elektromagnesu. Mówi o jego rozlicznych zastosowaniach i wzmacnianiu pola magnetycznego za pomocą ferromagnetycznego rdzenia. Animacja, z którą mamy tu do czynienia służy jedynie powtórzeniu i utrwaleniu nabytej wiedzy. Nauczyciel w klasie o nauczaniu w zakresie rozszerzonym może ją pominąć i skoncentrować uwagę uczniów na ciekawszych zadaniach, problemach do rozwiązania (np. zadanie 6., 7., 8. z zestawu ćwiczeń). | |
Faza podsumowująca: | |
W fazie podsumowującej uczniowie pod kierunkiem nauczyciela realizują nauczanie w zakresie:
Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę przez rozwiązanie w domu zadań z zestawu ćwiczeń: 3, 4 dla zakresu podstawowego; 1, 2, 5 dla zakresu rozszerzonego. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Jeśli nauczyciel nie skorzystał z animacji podczas lekcji, uczeń powinien zapoznać się z nią w domu i odpowiedzieć na zawarte w niej pytania aktywizujące. Można to potraktować jako pracę domową. |