Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.5.1.2
Imię i nazwisko autora: Magdalena Michalak
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Kann Fabian gut schwimmen? / Czy Fabian potrafi dobrze pływać?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat tego co potrafisz robić/potrafią robić inni.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
wymieni umiejętności zwierząt;
wymieni umiejętności, których ktoś nie posiada;
oceni swoje umiejętności.
Cele motywacyjne:
tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych (zdjęć, filmów, nagrań audio, tekstów), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takich jak np. tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne.
Strategie uczenia się:
pokonywanie ograniczeń w mówieniu i pisaniu poprzez np. przechodzenie na język ojczysty, szukanie pomocy u rozmówców, używanie mimiki i gestu;
centralizowanie procesu uczenia: utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi.
Metody/techniki i formy pracy:
podająca – techniki: wyjaśnianie, praca z źródłem drukowanym, praca z tekstami w formie audio;
metoda aktywizująca – drama, tworzenie zagadek;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Aby zainteresować uczniów, nauczyciel pyta, czy potrafią oni robić coś nietypowego lub czy znają kogoś, kto posiada jakieś niecodzienne umiejętności. Ich odpowiedzi zapisywane są na tablicy w języku niemieckim. Nauczyciel pomaga, gdy uczeń nie zna jakiegoś słowa.
b) Faza realizacyjna:
W ramach wprowadzenia do tekstu czytanego, nauczyciel zadaje kilka pytań o charakterze rozstrzygającym: Kann eine Katze springen? Kann ein Hund schwimmen? Następnie pyta uczniów, co oznacza czasownik können.
Na podstawie tekstu z części Przeczytaj, uczniowie uzupełniają tabelę z odmianą können. Brakujące formy uzupełniają po zapoznaniu się z Tipp zur Grammatik. Następnie analizują tabelę, w której zaznaczono umiejętności zwierząt i na jej podstawie tworzą zdania.
Po realizacji Aufgabe 6 w części Sprawdź się uczniowie opracowują z pomocą nauczyciela zagadki na temat zwierząt. Mogą przy tym korzystać ze słowniczka. Następnie przemieszczają się po klasie, zadając swoją zagadkę jak największej liczbie osób (speed‑dating).
Przed odtworzeniem plików audio, nauczyciel prezentuje nazwy stylów pływackich: Schmetterlingsschwimmen, Brustschwimmen, Rückenschwimmen oraz zdjęcia prezentujące te style. Prosi uczniów o przyporządkowanie słowa do obrazka.
Po wysłuchaniu dialogów i rozwiązaniu ćwiczeń z części „Multimedium”, uczniowie pracują w parach, analizują transkrypcje do tekstów i wynotowują zwroty, które mają dodawać otuchy i motywować: Kopf hoch! Gib nicht auf! Viel Erfolg!
Następnie opracowują podobne dialogi według schematu:
Uczeń A: Ich kann ..., aber ich kann nicht ... / Ich lerne .../ Ich hoffe ...
Uczeń B: Kopf hoch! / Gib dich nicht auf! / Viel Erfolg! Du schaffst das. / Du kannst bestimmt ...
c) Faza podsumowująca:
Kilka par prezentuje swoje dialogi na forum.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pisemnie Aufgaben 7 i 8 z części Sprawdź się, aby utrwalić nowe struktury, słownictwo i jego pisownię.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: warto zachęcić uczniów do wysłuchania nagrania przed lekcją, do zapoznania się z tematem i nowym słownictwem; można to polecić szczególnie uczniom z niedosłuchem, deficytem uwagi, trudnościami z koncentracją, ponieważ tekst jest wymagający językowo;
w trakcie lekcji: rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, wykorzystanie plików audio jako modelu do tworzenia własnych scenek (elementy dramy);
po lekcji: warto zachęcić uczniów do kilkakrotnego odsłuchania plików audio w celu powtórzenia materiału leksykalnego oraz ćwiczenia nad wymową i intonacją.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0