Numer e‑materiału: 2.5.1.2

Imię i nazwisko autora: Magdalena Michalak

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Kann Fabian gut schwimmen? / Czy Fabian potrafi dobrze pływać?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat tego co potrafisz robić/potrafią robić inni.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. formę, czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • wymieni umiejętności zwierząt;

  • wymieni umiejętności, których ktoś nie posiada;

  • oceni swoje umiejętności.

Cele motywacyjne:

  • tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych (zdjęć, filmów, nagrań audio, tekstów), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takich jak np. tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne.

Strategie uczenia się:

  • pokonywanie ograniczeń w mówieniu i pisaniu poprzez np. przechodzenie na język ojczysty, szukanie pomocy u rozmówców, używanie mimiki i gestu;

  • centralizowanie procesu uczenia: utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi.

Metody/techniki i formy pracy:

  • podająca – techniki: wyjaśnianie, praca z źródłem drukowanym, praca z tekstami w formie audio;

  • metoda aktywizująca – drama, tworzenie zagadek;

  • kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Aby zainteresować uczniów, nauczyciel pyta, czy potrafią oni robić coś nietypowego lub czy znają kogoś, kto posiada jakieś niecodzienne umiejętności. Ich odpowiedzi zapisywane są na tablicy w języku niemieckim. Nauczyciel pomaga, gdy uczeń nie zna jakiegoś słowa.

b) Faza realizacyjna:

  • W ramach wprowadzenia do tekstu czytanego, nauczyciel zadaje kilka pytań o charakterze rozstrzygającym: Kann eine Katze springen? Kann ein Hund schwimmen? Następnie pyta uczniów, co oznacza czasownik können.

  • Na podstawie tekstu z części Przeczytaj, uczniowie uzupełniają tabelę z odmianą können. Brakujące formy uzupełniają po zapoznaniu się z Tipp zur Grammatik. Następnie analizują tabelę, w której zaznaczono umiejętności zwierząt i na jej podstawie tworzą zdania.

  • Po realizacji Aufgabe 6 w części Sprawdź się uczniowie opracowują z pomocą nauczyciela zagadki na temat zwierząt. Mogą przy tym korzystać ze słowniczka. Następnie przemieszczają się po klasie, zadając swoją zagadkę jak największej liczbie osób (speed‑dating).

  • Przed odtworzeniem plików audio, nauczyciel prezentuje nazwy stylów pływackich: Schmetterlingsschwimmen, Brustschwimmen, Rückenschwimmen oraz zdjęcia prezentujące te style. Prosi uczniów o przyporządkowanie słowa do obrazka.

  • Po wysłuchaniu dialogów i rozwiązaniu ćwiczeń z części „Multimedium”, uczniowie pracują w parach, analizują transkrypcje do tekstów i wynotowują zwroty, które mają dodawać otuchy i motywować: Kopf hoch! Gib nicht auf! Viel Erfolg!

  • Następnie opracowują podobne dialogi według schematu:

Uczeń A: Ich kann ..., aber ich kann nicht ... / Ich lerne .../ Ich hoffe ...

Uczeń B: Kopf hoch! / Gib dich nicht auf! / Viel Erfolg! Du schaffst das. / Du kannst bestimmt ...

c) Faza podsumowująca:

  • Kilka par prezentuje swoje dialogi na forum.

Praca domowa:

  • Uczniowie wykonują pisemnie Aufgaben 7 i 8 z części Sprawdź się, aby utrwalić nowe struktury, słownictwo i jego pisownię.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: warto zachęcić uczniów do wysłuchania nagrania przed lekcją, do zapoznania się z tematem i nowym słownictwem; można to polecić szczególnie uczniom z niedosłuchem, deficytem uwagi, trudnościami z koncentracją, ponieważ tekst jest wymagający językowo;

  • w trakcie lekcji: rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, wykorzystanie plików audio jako modelu do tworzenia własnych scenek (elementy dramy);

  • po lekcji: warto zachęcić uczniów do kilkakrotnego odsłuchania plików audio w celu powtórzenia materiału leksykalnego oraz ćwiczenia nad wymową i intonacją.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec