Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć:

Autor: Robert Wróbel, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jak powstały pierwiastki chemiczne?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego; liceum, technikum - kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

I. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Uczeń:

4) oblicza zmianę masy promieniotwórczego nuklidu w określonym czasie, znając jego okres półtrwania; pisze równania naturalnych przemian promieniotwórczych (alfa, beta¯) oraz sztucznych reakcji jądrowych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych,technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśni w jakich procesach powstały pierwiastki chemiczne;

  • porówna proste syntezy jądrowe z syntezami termojądrowymi;

  • proponuje ścieżkę otrzymania pierwiastków chemicznych z wykorzystaniem syntezy jądrowej.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja problemowa;

  • analiza tekstu źródlowego;

  • technika gadająca ściana;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informację zawartą we wprowadzeniu do e‑materiału i zadaje uczniom pytania, np.: w jaki sposób powstały pierwiastki?, Które pierwiastki można uznać, że powstały jako pierwsze?, Dlaczego tak sądzicie?

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z  uczniami ustala cele.

  3. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia synteza jąder. Zdefiniowanie pojęcia powinno mieć przełożenie na lepsze rozumienie zapisu równań reakcji syntez jądrowych.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy, rozdaje arkusze papieru i mazaki. Uczniowie analizują tekst w dostępnych źródłach informacji, w tym e‑materiał i opracowują procesy w jakich powstają pierwiastki:

  • grupa I – bombardowanie azotu‑14 i węgla – 12 cząstkami alfa oraz reakcja atomów molibdenu z jądrami deuteru;

  • grupa II – nukleosynteza atomów kobaltu – 60 z atomów żelaza – 58;

  • grupa III – nukleosynteza deuteru, trytu i helu.

    Zapisują reakcje syntez jądrowych na arkuszach papieru.

  1. Liderzy lub chętni uczniowie poszczególnych grup omawiają efekty pracy grupowej z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Nauczyciel wspiera uczniów, wyjaśnia ewentualnie niezrozumiałe kwestie.

  2. Nauczyciel odsyła uczniów do symulacji interaktywnej w medium bazowym, gdzie samodzielnie wykonują symulacje syntezy jąder na różnych przykładach.

  3. Nauczyciel inicjuje dyskusję zadając pytania: Co ma wpływ na syntezę jąder? Po co syntezować pierwiastki; Czym się różni synteza jądrowa od syntezy termojądrowej.

  4. Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę samodzielnie, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium.

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale, których nie zdążyli wykonać podczas lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Symulacja interaktywna może być wykorzystana przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć oraz przy omawianiu zagadnienia na temat przemian jądrowych.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Wyjaśnij, dlaczego reakcje jądrowe z użyciem neutronów, jako inicjatorów, przebiegają lepiej, niż z zastosowaniem protonu?

  • Co to są kwarki?

  • Co to jest fuzja jądrowa?

  1. Arkusze papieru, mazaki, glutaki.