Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć:
Autor: Robert Wróbel, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak powstały pierwiastki chemiczne?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego; liceum, technikum - kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
I. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Uczeń:
4) oblicza zmianę masy promieniotwórczego nuklidu w określonym czasie, znając jego okres półtrwania; pisze równania naturalnych przemian promieniotwórczych (alfa, beta¯) oraz sztucznych reakcji jądrowych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych,technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśni w jakich procesach powstały pierwiastki chemiczne;
porówna proste syntezy jądrowe z syntezami termojądrowymi;
proponuje ścieżkę otrzymania pierwiastków chemicznych z wykorzystaniem syntezy jądrowej.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja problemowa;
analiza tekstu źródlowego;
technika gadająca ściana;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informację zawartą we wprowadzeniu do e‑materiału i zadaje uczniom pytania, np.: w jaki sposób powstały pierwiastki?, Które pierwiastki można uznać, że powstały jako pierwsze?, Dlaczego tak sądzicie?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia synteza jąder. Zdefiniowanie pojęcia powinno mieć przełożenie na lepsze rozumienie zapisu równań reakcji syntez jądrowych.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy, rozdaje arkusze papieru i mazaki. Uczniowie analizują tekst w dostępnych źródłach informacji, w tym e‑materiał i opracowują procesy w jakich powstają pierwiastki:
grupa I – bombardowanie azotu‑14 i węgla – 12 cząstkami alfa oraz reakcja atomów molibdenu z jądrami deuteru;
grupa II – nukleosynteza atomów kobaltu – 60 z atomów żelaza – 58;
grupa III – nukleosynteza deuteru, trytu i helu.
Zapisują reakcje syntez jądrowych na arkuszach papieru.
Liderzy lub chętni uczniowie poszczególnych grup omawiają efekty pracy grupowej z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Nauczyciel wspiera uczniów, wyjaśnia ewentualnie niezrozumiałe kwestie.
Nauczyciel odsyła uczniów do symulacji interaktywnej w medium bazowym, gdzie samodzielnie wykonują symulacje syntezy jąder na różnych przykładach.
Nauczyciel inicjuje dyskusję zadając pytania: Co ma wpływ na syntezę jąder? Po co syntezować pierwiastki; Czym się różni synteza jądrowa od syntezy termojądrowej.
Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę samodzielnie, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale, których nie zdążyli wykonać podczas lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Symulacja interaktywna może być wykorzystana przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć oraz przy omawianiu zagadnienia na temat przemian jądrowych.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Wyjaśnij, dlaczego reakcje jądrowe z użyciem neutronów, jako inicjatorów, przebiegają lepiej, niż z zastosowaniem protonu?
Co to są kwarki?
Co to jest fuzja jądrowa?
Arkusze papieru, mazaki, glutaki.