Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Język polski
Temat: Cechy budowli klasycystycznej na przykładzie Pałacu Staszica
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wymienia główne cechy stylu budowli klasycystycznych;
zna historię Pałacu Staszica w Warszawie;
wskazuje cechy architektury klasycystycznej na przykładzie Pałacu Staszica w Warszawie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
praca z tekstem;
mapa myśli;
rozmowa kierowana.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
klej;
4 brystole.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Cechy budowli klasycystycznej na przykładzie Pałacu Staszica”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 1 z sekcji „Film edukacyjny” na podstawie treści w zakładce „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi uczniów, aby przynieśli ilustrację z przykładem architektury klasycystycznej.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformie i wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Nauczyciel sprawdza przygotowanie do lekcji. Weryfikuje, kto wykonał zadane ćwiczenie. Nauczyciel wybiera osobę, która rozpoczyna wstępną dyskusję wokół tematu lekcji, przedstawiając genezę klasycyzmu.
Nauczyciel rozpoczyna krótką rozmowę na temat historii Pałacu Staszica w Warszawie.
Faza realizacyjna:
Uczniowie dzielą się na cztery grupy w celu utworzenia mapy mentalnej. Nauczyciel dla każdej grupy rozdaje brystol z napisanym hasłem: architektura klasycystyczna. Uczniowie, na podstawie zbobytej wiedzy oraz przyniesionych materiałów ilustracyjnych, wizualnie przedstawiają temat za pomocą wynikających z treści schematów, rysunków, haseł. Grupy prezentują swoje prace. Nauczyciel komentuje.
Praca multimedium. Nauczyciel wskazuje na sekcję „Ilustracja interaktywna” i prosi o indywidualne zapoznanie się z jego materiałem. Uczniowie czytają polecenie 2. Następuje wspólna praca uczniów.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Audiobook” i prosi uczniów o utworzenie 3 grup. Uczniowie zapoznają się z treścią audiobooka o rozwiązują polecenia:
– grupa 1: polecenie 1
– grupa 2: polecenie 2
– grupa 3: polecenie 3.
Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów. Następnie wytypowane przez grupy osoby odczytują odpowiedzi. Następuje wspólna dyskusja i uzupełnienie informacji.Uczniowie przystępują do ćwiczenia 2 z sekcji „Audiobook”. W swojej odpowiedzi posiłkują się zdobytą wiedzą oraz przyniesionymi materiałami. Nauczyciel weryfikuje i komentuje odpowiedzi uczniów.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania lekcji uczniowie kończą zdanie: Na dzisiejszych zajęciach, dowiedziałem się, że ... . Uczniowie dobierają się w pary i dzielą swoimi przemyśleniami dotyczącymi zdobytej wiedzy.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i sprawdza spełnienie kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
W dowolnym źródle znajdź przykład realizacji fasady barokowej i porównaj ją z fasadą Pałacu Staszica. Wynotuj wszystkie zauważone różnice.
Materiały pomocnicze:
Jacques Le Goff, Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1995.
Słownik języka polskiego, Warszawa 2016.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Ilustracja interaktywna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.